Mnoho Pražanů vyrazilo do zaměstnání na kole. (16. června 2011)

Mnoho Pražanů vyrazilo do zaměstnání na kole. (16. června 2011) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Praha může být cyklistické město, ukázala čísla ze stávkového dne

  • 205
V den stávky dopravních odborů se v pražských ulicích pohybovalo zhruba desetkrát víc cyklistů než obvykle. Potvrdila to data z automatických sčítačů zabudovaných v cyklostezkách. Podle odborníků se tak mimo jiné potvrdilo, že se Praha může stát městem pro cyklisty.

Ve čtvrtek se do ulic vydali na kole i lidé, kteří na něm jindy moc nejezdí, což bylo v ulicích metropole zřejmé na první pohled. Druhý den to potvrdila také čísla z automatických sčítačů, které jsou zabudované v profilech pražských cyklostezek.

"Na kole vyrazilo desetkrát víc lidí než obvykle, tedy celá jedna třetina. Na Prahu je to obrovské číslo. Na ten jeden den překonala i Vídeň a dokonce se přiblížila i Kodani, což jsou vyhlášená cyklistická města," řekl iDNES.cz Martin Skalský z iniciativy Auto*Mat, která cyklistickou dopravu v Praze dlouhodobě propaguje a podporuje její rozvoj.

Podle Jaroslava Martínka z Centra dopravního výzkumu sice jeden den neovlivní dopravní chování cyklistů, přinesl prý ale důležitý argument. "Ukázalo se, že Praha je pro cyklisty sjízdná. Vzalo to tak vítr z plachet všem skeptikům a oponentům, kteří dlouhodobě říkají, že rozvinout v hlavním městě cyklodopravu nikdy nepůjde," uvedl pro iDNES.cz.

Teď je na tahu magistrát

Otázkou teď zůstává, jak se k tomu město postaví. "Podstatné totiž zároveň je, že ve čtvrtek byla v Praze změněná situace: nejen, že nejezdila MHD, ale i aut bylo v ulicích málo, takže se lidem na kolech dobře jezdilo. V běžném provozu je to ale problém, protože v centru metropole není vybudovaná potřebná infrastruktura pro cyklistiku," vysvětlil Skalský.

S tím bezezbytku souhlasí Pavel Polák z magistrátní skupiny pro cyklodopravu. "Důležité je začít chápat cyklistiku nejen jako sport či rekreaci, ale také jako způsob dopravy. Víme, že Praha je schopná pojmout až 180 tisíc cyklistů, což znamená, že podíl cyklistické dopravy by mohl tvořit přibližně 7 procent," uvedl.

Podle něj je potřeba, aby vznikalo méně periferních cyklostezek a naopak se navýšil počet vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty či přibyly stojany pro kola.

Čtvrteční den však podle Poláka tento proces nijak neurychlí. "V tomto směru se poslední dobou v Praze pořád něco děje. Teď by ta snaha mohla být ale přece jen o něco důraznější," dodal.

Počet cyklistů na pražských cyklostezkách

Cyklostezka                   čtvrtek 16.6. (STÁVKA)              středa 15.6.

Podolské nábřeží ...................... 9927 ..................................... 2111
Rohanské nábřeží .................... 5889 ..................................... 1129
Strakonická .............................. 1383 ....................................... 430
Císařský ostrov ........................ 5019 ..................................... 1477
Vršovická ................................. 2274 ....................................... 516
Krč (Sulická) ............................ 4015 ....................................... 950
Dukelských hrdinů ................... 2441 ....................................... 926
Modřany - Komořany ............... 4729 ..................................... 2513
Chodov .................................... 1207 ...................................... 366
Barrandovský most .................. 1582 ...................................... 521
Nuselský most .......................... 1046 ...................................... 373

Zdroj: Magistrát hl.m.Prahy

Pozn.: výběr z pražských cyklostezek