Měření rychlosti na Jižní spojce v Praze. Ilustrační foto

Měření rychlosti na Jižní spojce v Praze. Ilustrační foto | foto: Michal Sváček, MAFRA

Praha nestihne kvůli nefunkčnímu registru rozdat pokuty za stamiliony

  • 15
Nový registr vozidel sužovaný i po čtyřech měsících částečnou nefunkčností, působí další problémy. Řidiči, kteří v létě jezdili na červenou nebo příliš rychle, mají díky němu velkou šanci, že vyváznou bez pokuty. Strážníci je nestihnou potrestat, pokud se k datům v evidenci nedostanou do konce roku.

Rychlost řidičů i to, jestli nejezdí na červenou, hlídá v ulicích metropole nepřetržitě 35 radarů. Od června ale leží stovky tisíc snímků provinilých řidičů v šuplíku. Městská policie totiž nemá informace o tom, komu vyfocená auta patří.

Jak se řeší přestupky

Městská policie získá z radarů registrační značky aut, jejichž řidiči se dopustili přestupku. Požádá magistrát o informace o majiteli vozu. Poté, co informace získá, pozve majitele k vyřešení přestupku. Pokud se jí nepodaří přestupek s ním vyřešit, předává neprodleně řešení správnímu orgánu, tedy magistrátu. Na celý proces mají dohromady rok. Nejčastějším přestupkem v Praze je překročení rychlosti o méně než 20 kilometrů v hodině. Z 220 tisíc provinilých řidičů se ho v prvním pololetí dopustilo 99 tisíc.

Pokud do konce roku strážníci nedostanou přístup do registru vozidel, vyváznou hříšníci zřejmě bez trestu. Policisté a úředníci mají totiž rok na to, aby přestupek vyřešili. Pak přestupek propadá.

"Standardní postup byl takový, že jsme poslali seznam poznávacích značek pražskému magistrátu, případně úřadům jiných měst a magistrát nám zaslal zpět údaje o majitelích vozů. Od června, kdy byl spuštěn nový registr, nám magistrát žádná data zpět neposílá," uvedl šéf pražských strážníků Ludvík Klema.

Do nového registru měli mít už od léta přístup kromě úředníků i strážníci právě proto, aby si mohli majitele aut dohledávat sami. Zatím ho ale nemají. "Několikrát jsme to urgovali a poslední informace je, že bychom ho měli mít snad v prosinci," dodal Klema.

Ministerstvo dopravy v to také doufá, ale potvrdit to nemůže. "Reálné to je, jednoznačný termín úpravy registru vozidel jsme ovšem od dodavatele dosud neobdrželi. Bez jeho jasného vyjádření termín do konce roku nemůžeme zaručit," sdělil mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Pocit beztrestnosti může snížit bezpečnost, říká šéf strážníků

Pokud se to ale nepodaří, je velká pravděpodobnost, že řidičům začnou přestupky propadat. Městská policie má totiž na jejich vyřešení 12 měsíců od chvíle, kdy se stanou. A v případě, že přístup do registru získá třeba v únoru, bude mít na řešení červnových přestupků jenom čtyři měsíce.

Navíc za první pololetí se přestupku dopustilo 223 tisíc řidičů. Při takovém počtu je téměř nereálné, že se stihnou vyřešit všechny.

"Pokud přístup opravdu nedostaneme, tak se už dá mluvit o tom, že by byla ohrožena bezpečnost dopravy. Lidi si řeknou, že když v tom má stát binec, tak proč by oni dodržovali pravidla," myslí si šéf pražských strážníků Klema.

Když byly radary do ulic Prahy namontovány, oznámil tehdy bývalý náměstek primátora Rudolf Blažek, že pomohly snížit počet zabitých lidí na silnicích o polovinu.

Kromě zajištění větší bezpečnosti na silnicích má vybírání pokut ještě jeden efekt - vylepšují rozpočet města. Průměrná pokuta za překročení rychlosti je tisíc korun. A jestliže se za půl roku dopustí přestupku například 200 tisíc řidičů, město na tom vydělá 200 milionů korun.

Napevno namontované radary, které měří v jednotlivých úsecích rychlost projíždějících aut, jsou v ulicích Prahy od roku 2007. Od roku 2009 jsou před nimi umístěny značky, které upozorňují na měření rychlosti.