Praha nestihne dokončit územní plán včas, očekávají se tisíce připomínek

  19:12aktualizováno  19:12
Práce na upraveném metropolitním plánu měly skončit v roce 2020, ale zřejmě potrvají mnohem déle. Institut plánování a rozvoje očekává, že většinu času zabere vypořádání se s připomínkami, kterých očekávají okolo 16 tisíc. Mezi sporné body patří vedle výškové regulace také veřejná vybavenost.

Pro výškové budovy vyhrazuje připravovaný metropolitní plán například lokalitu Horní Pankrác. Snímek zachycuje stavbu pankrácké V Tower, která bude mít třicet pater. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Jestliže se nestane událost na úrovni zázraku, nedokončí Praha metropolitní územní plán do roku 2020. To už je prakticky jistá věc.

A i když metropole nebude v Česku jediná, kdo neschválí takto důležitý dokument v daném termínu, bude muset hledat pomoc u vlády. Nejpravděpodobnějším řešením totiž bude prodloužení platnosti stávajícího územního plánu. K tomu však město potřebuje Sněmovnu.

Navíc musí Institut plánování a rozvoje některé části v plánu přepracovat, což potrvá týdny, spíše měsíce. Jde například o výškovou regulaci či regulace v tak výjimečných oblastech, jako jsou Bubny a Nákladové nádraží Žižkov.

Průtahy spojené s metropolitním plánem mají řadu příčin - za některé může město, za jiné Institut plánování a rozvoje (IPR), který dokument chystá. Na problémy měl totiž vliv nejen rozpad koalice na podzim 2015, opakované jednání s městskými částmi, ale také neochota institutu reagovat na chyby, které mu rok vytýkali politici, analýza expertů, magistrát i ministerstvo pro místní rozvoj.

Nejen z těchto důvodů rada odvolala ředitele IPR Petra Hlaváčka (psali jsme zde). Některé z nedostatků nyní potvrdila speciální pracovní skupina, která plán přes léto zkoumala.

Dorazí tisíce připomínek

V přípravě metropolitního územního plánu zabere velkou část projednávání a především vypořádání připomínek. Platí přitom jednoduchá přímá úměra - čím více připomínek město dostane, tím déle práce na dokumentu potrvají.

Kdyby jich město dostalo kolem pěti set, tak by mohlo, jak zmínil Ondřej Boháč z Institutu plánování a rozvoje, ještě stíhat schválit plán do roku 2020.

Praha však očekává, že dorazí kolem šestnácti tisíc připomínek. Jen jejich zapsání do systému přitom potrvá zhruba rok a půl.

„Stanovisko skupiny bereme vážně. Většinu bodů zapracováváme rovnou do metropolitního plánu,“ uvedl Ondřej Boháč, zástupce ředitele IPR.

U několika sporných bodů, kam patří třeba i výšková regulace, však IPR ještě musí hledat cestu. Plán má na IPR na starosti Roman Koucký, jeden z nejlepších urbanistů v Česku. Dal však s téměř celým svým týmem kvůli nucenému odchodu Hlaváčka výpověď.

Pracovní skupina považuje plán za kvalitní a inovativní. Chce, aby v něm město pokračovalo, jak řekl významný právník František Korbel. Vyjmenovala přitom jedenáct bodů, ve kterých se má plán změnit. Zčásti se jedná o drobnosti jako přeházení kapitol či úpravu terminologie.

Mezi sporné body patří vedle výškové regulace také veřejná vybavenost (silnice, školy, nemocnice a podobně), omezení rychlé výstavby v důležitých rozvojových lokalitách a na zelených okrajích Prahy.

„Některé připomínky obsahují věci, které byly už v zadání územního plánu, a měly tedy být i v návrhu metropolitního plánu,“ řekla náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ).

Do konce září by měl IPR podle Boháče předložit přehled o tom, jak dlouho práce na změnách potrvají. U části bodů přitom architekti chtějí hledat nápady na odborných seminářích. Skupina totiž navrhla změnu, ale neřekla, jak jí chce dosáhnout. K odpovědi se IPR hodlá dobrat v širší skupině odborníků. Nutno dodat, že mnoho úprav začali architekti vymýšlet již před létem - před závěrem recenzní skupiny.

Nestavějte na poli

Prahu podle zeleného zastupitele Matěje Stropnického například rozčiluje to, že ačkoli institut hlásí a prosazuje, že chce omezovat výstavbu na loukách a polích na okraji města, nezačlenil to jako tvrdé pravidlo do metropolitního plánu.

„Nevyužili možnosti omezit výstavbu na okrajích, dokud se nevyčerpá prostor v centru - dokud nebude využité Nákladové nádraží Žižkov či Bubny, tak se prostě na okrajích města stavět nebude,“ říká Stropnický.

Praha se na rozdíl od jiných metropolí rozrůstá na levnější pozemky na krajích. Tam však často nedosahuje síť MHD ani infrastruktura, což jsou investice, jež musí platit město.

V praxi se děje to, že developer postaví domy, rozprodá byty a městská část shání peníze na školy, školky, kanalizace, vodovody, které při nárůstu obyvatel nestačí. Nemluvě o MHD - metru za miliardy a tramvajových tratích za stovky milionů. V centru je místa a vhodných pozemků dost pro stovky tisíc obyvatel.

Na druhé straně se však město musí rozrůstat i na parcelách, kde by mohly vznikat levnější byty.

Výšková regulace je v metropolitním plánu inovativní. Snadno se lze do něj podívat a sledovat čtvercovou síť a místa, kde se možná objeví mrakodrapy. Třeba v lokalitě Horní Pankrác, tam by mohla Praha narůst do výšky, je v jednom okénku sítě číslo 45. To znamená, že by tam mohla stát budova o čtyřiceti pěti patrech, vedle třeba třicetipatrový dům.

„Tento způsob regulace lze využít, je však třeba vyřešit situace staveb na průsečících a hranicích čtverců,“ uvedl Korbel.

Pravidla jsou důležitá pro stavební úřady. Musí vědět, jak mají rozhodovat o výšce ve sporných lokalitách.

Brzda pro developery

Aby investoři nemohli zneužít nedostatku regulací navrhla skupina, aby město do plánu začlenilo podmínku, že v cenných lokalitách nelze stavět, dokud nebude pro dané území zpracovaná podrobnější dokumentace.

„Například regulační plány nebo třeba územní plán částí Prahy,“ řekl Korbel.

Takové opatření by se týkalo především míst, kde je dnes stavební uzávěra a kde se chce metropole rozvíjet. Třeba ve zmíněných Bubnech, na Žižkově, Pankráci, Smíchově či Ruzyni. Tato podrobnější dokumentace stanoví, jak mají cenné oblasti vypadat, kde mají být silnice, tramvaje, parky.

Nejčtenější

Příbram - Sparta 1:1, hosté bez života, domácí v závěru trefili tyč

Martin Nový z Příbrami (vlevo) a Alexandru Chipciu ze Sparty v souboji o míč.

Sparťanští fotbalisté zase nevyhráli, už počtvrté za sebou. V závěrečném ligovém utkání podzimu se v Příbrami...

Vrah čerpadlářky měl netypický batoh, policie zveřejnila další stopu

Jeden z podezřelých v případu vraždy čerpadlářky na Mělnicku měl při činu...

Kriminalisté zveřejnili další informace z vyšetřování loupežné vraždy čerpadlářky u Nelahozevsi na Mělnicku. Podle...

Sparta selhala. Slavia podzimním mistrem, s Plzní se jí výrazně vzdálily

Slávistická radost v utkání s Mladou Boleslaví, Peter Olayinka a Miroslav Stoch...

Podzimní část fotbalové ligy vyhraje Slavia, jasno je o tom už kolo před koncem. V 18. kole lídr porazil Mladou...

Lokvenc o Spartě: Pořád dokola, další zpackaný rok. Dočkala bych nebral

Vratislav Lokvenc (10. dubna 2012)

Dlouhodobý problém, který před rokem přiživily nákupy předražených cizinců. „Vůbec se mi nelíbí, co se momentálně ve...

U Dobříše havaroval vrtulník, při přistání zavadil o konstrukci hřiště

Ve Staré Huti u Dobříše havaroval záchranářský vrtulník, na místě jsou všechny...

Nedaleko středočeské Dobříše na Příbramsku nad ránem havaroval záchranářský vrtulník. Stalo se tak při přistávání na...

Další z rubriky

Kvůli kácení stromů přes koleje je senior obžalovaný za terorismus

Policie vyšetřuje nehodu vlaku u Mladé Boleslavi (1.6.2017).

Pražské vrchní státní zastupitelství obžalovalo z teroristického útoku a z vyhrožování teroristickým trestným činem...

Zloději ženě pomohli s kufrem ze schodů, přitom jí ukradli peněženku

Zloději ženě nabídli pomoc. Ukradli jí peněženku

Dobrým skutkem maskovali zlý úmysl dva nenechavci, kteří ve stanici metra Florenc v Praze okradli ženu s kufrem....

Vlak srazil u Úval člověka, provoz na hlavní trati do Kolína byl přerušen

Srážka rychlíku a nákladního vozu na železničním přejezdu v Lukách nad Jihlavou.

Po střetu vlaku s člověkem byl v úterý dopoledne přerušený provoz na koridoru v úseku Úvaly – Praha-Běchovice. Rychlíky...

Najdete na iDNES.cz