Všechny dosavadní pokusy o zklidnění pražské magistrály zatím ztroskotaly.

Všechny dosavadní pokusy o zklidnění pražské magistrály zatím ztroskotaly. | foto: Václav Pancer

Praha plánuje zúžení magistrály do dvou pruhů, chce znát reakci řidičů

  • 280
Praha uvažuje o tom, že v létě na zkoušku zúží magistrálu v každém směru do dvou jízdních pruhů. Úprava by se měla týkat úseku mezi Spořilovem a Argentinskou ulicí. Město totiž stále hledá způsob, jak hlavní tah Prahou zklidnit. Tímto krokem chce magistrát v praxi zjistit, jak se změna odrazí v chování řidičů.

Všechny plány, jak zklidnit hlavní pražskou komunikaci, po které projede denně téměř devadesát tisíc aut, zatím ztroskotaly. Teď chystá magistrát doslova zatěžkávací zkoušku. Magistrála by se podle předběžných plánů měla zúžit na celý červenec.

"Byl by to jen zkušební provoz. Doufám, že se podaří zúžit magistrálu od Spořilova až po Argentinskou ulici do dvou pruhů, v některých místech to ale možná nepůjde. Zatím jsou to úvahy - není jisté, pro jaké omezení se nakonec rozhodneme," řekl náměstek primátora Tomáš Hudeček.

Magistrát bude především zajímat, jak se taková změna projeví v chování řidičů. Zda a jaké si najdou nové cesty. "Byla by to součást projektu zklidnění magistrály. Ovšem od stolu není možné odhadnout, co by to omezení znamenalo, a prázdninový provoz se na to hodí nejlépe," dodal Hudeček.

Opatření nejspíš odvede auta zpět do okolních ulic

Objíždět magistrálu nepůjde ale snadno - bez dokončeného Městského okruhu se lehce může stát, že budou řidiči objíždět případné kolony okolními ulicemi, tedy místy, ze kterých je magistrála v minulosti stáhla.

Toho se obává také Technická správa komunikací, kterou město pověří posouzením zúžení spojky mezi severní a jižní částí metropole. Teprve pak se definitivně rozhodne.

"Je třeba posuzovat, jaké by to mělo následky. Do doby zprovoznění Městského okruhu povede každé omezení kapacity magistrály ke zhoršení plynulosti dopravy s negativním dopadem například na životní prostředí, zejména v těch oblastech, kam by se doprava přesunula. Pravděpodobně by měla negativní dopad i na počet nehod," řekl náměstek ředitele TSK Ladislav Pivec.

Pokud se nezúží pruhy v křižovatkách, kolaps prý nehrozí

Podle dopravního odborníka Františka Lehovce z ČVUT by problémy nastaly jen v případě, že by Praha zúžila magistrálu skutečně po celé její délce, a to i v křižovatkách. "Rozhodující bude opatření na křižovatkách. Ty jsou klíčové. Pokud v těchto místech zůstane stejný počet jízdních pruhů, jaký je tam dnes, tak se v podstatě nestane nic. Nanejvýš se trošku prodlouží fronty, ale žádná katastrofická situace nenastane," domnívá se Lehovec.

A dokazuje to na příkladu: čas od času je i na magistrále potřeba opravit vozovku a v takových případech je také zúžená a doprava při tom nekolabuje.

Také na letošní léto se chystají v Praze velké uzavírky, a právě proto bude podle TSK potřeba vše důkladně zkoordinovat, jinak může vzniknout vážný problém. "Při každé zvažované úpravě je nutné myslet na to, jaký dopad to bude mít na dopravu v celé Praze," upozorňuje Pivec. Pokud by se omezil počet jízdních pruhů v křižovatkách, bude to podle dopravních expertů znamenat jediné: dlouhé kolony.

Někteří dopravní plánovači vidí hlavní problém magistrály v tom, že se na ní řidiči chovají jako na dálnici. Právě proto se často objevují nápady proměnit ji v bulvár. Ale stejně rychle jako vizualizace na změnu vznikají, upadají do zapomnění. Podle urbanistů by silnici pomohlo vysazení aleje stromů či možnost parkování po jejích stranách. Tedy kroky, které smažou její vizáž dálnice.