Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce sledovat trasu lodí jako u letadel. I pražské přívozy

  18:27aktualizováno  18:27
Pražské přívozy asi budou muset investovat desítky až stovky tisíc korun do vybavení svých lodí. Podle novely zákona, kterou připravuje ministerstvo dopravy, by všechny větší motorové lodě měly mít sledovací zařízení zvané AIS (Automatic Identification System).Týkalo by se to plavidel, jež uvezou aspoň 12 lidí nebo jsou delší než sedm metrů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Václav JuklMetro.cz

Podle předsedy představenstva Pražské paroplavební společnosti (PPS) Jana Hamzy může AIS zlepšit komunikaci lodí na řekách a přirovnává ho ke sledování letadel.

„Funguje na bázi GPS. Na AIS zařízení vidíte ostatní lodě, jak a kam plují, jak rychle a jaký mají kurz. Každé plavidlo má svůj kód,“ vysvětluje Hamza. Pohyb lodí má díky tomu pod kontrolou i Státní plavební správa.

Dozor funguje například v sousedním Německu, Rakousku i na Slovensku a ve vzdálenějším Nizozemsku. Většina lodí Hamzovy společnosti už AIS má a podle něj je jím vybaveno asi osmdesát pět procent větších lodí v Česku.

Veřejné přívozy pražské

V hlavním městě se plaví dohromady osm přívozů. Dva jezdí zadarmo (P5 a P8), na ostatní je potřeba lístek nebo Lítačka. 

Celoroční provoz: P1, P2. 

Sezonní provoz: P3, P4, P6, P7. 

P1 Sedlec – Zámky 
P2 V Podbabě – Podhoří
P3 Lihovar – Veslařský ostrov
P4 Kazín – Černošice u Prahy
P5 Císařská louka – Výtoň – náplavka Smíchov (celoročně do skončení oprav lávky na železničním mostě)
P6 Lahovičky – nádraží Modřany 
P7 Pražská tržnice – Štvanice – Rohanský ostrov
P8 Troja – Císařský ostrov (celoročně jako náhrada za zřícenou trojskou lávku) 

Zdroj: Ropid (pid.cz)

Dvěma pražským přívozům jeho firmy však zařízení chybí a Hamza zatím neví, zda je do nich bude muset pořídit. Podle jeho odhadu by jedno zařízení vyšlo zhruba na čtyřicet až osmdesát tisíc korun.

„Proč sledovat, že jezdíme od břehu ke břehu?“

Nejvíce pražských přívozů zajišťují Pražské Benátky. Ředitel společnosti Zdeněk Bergman zvažovanou povinnost označuje za „diktát Evropské unie“.

Ta ale nic takového nenařizuje, ačkoli většina bodů navrhovaných v novele vychází z unijních dokumentů.

Povinnost prosazuje české ministerstvo. Opatření se Bergmanovi nelíbí i z dalších důvodů. „Nevím, proč bychom měli evidovat, že jezdíme mezi levým a pravým břehem,“ říká Bergman. Pokud by musel své lodě AIS přesto vybavit, požádal by hlavní město, aby mu posílalo více peněz na provoz přívozů, které jsou součástí pražské MHD.

Povinnost mít sledovací zařízení na přívozech připadá zbytečná i společnosti Vittus Group, která provozuje přívoz mezi Smíchovem a Veslařským ostrovem. Stejně jako Benátky by i ona požádala Prahu o zvýšení plateb.

Ropid, který ve městě organizuje veřejnou dopravu, s tím problém nemá. „Jsou to ekonomicky oprávněné náklady, na které mají podle smlouvy nárok. Neměl by s tím být žádný větší problém,“ říká mluvčí Ropidu Filip Drápal. Pokud změna projede parlamentem, mohla by platit od dubna 2019.

Policejní akce zaměřená na vodní prohřešky

Na řekách je živo a někdy až nebezpečno. Nesprávný způsob plavby, alkohol za kormidlem anebo plavení se bez potřebných dokumentů. To jsou podle Státní plavební správy (SPS) aktuálně tři nejčastější prohřešky těch, kdo se na hladinu řek a vodních nádrží vydávají na malých plavidlech. 

„Vůdci plavidel často neporušují pravidla schválně, ale spíše kvůli neznalosti nebo malým zkušenostem,“ uvádí ředitelka SPS Klára Němcová. 

Platí to třeba také o Vltavě v Praze, která spolu s přehradou Slapy a Orlík nedaleko za hranicemi metropole náleží k nejvytíženějším českým vodním „dálnicím“. 

Vltavskou kaskádou podle čerstvých dat za loňský rok projelo 6 137 plavidel. V porovnání s rokem 2016 jde o nárůst o dvojnásobek. SPS se rozhodla spolu s policisty kapitány malých plavidel proškolit, aby předpisy neporušovali. K tomu poslouží i nová akce „Nedělej vlny“. V jejím rámci jsou pro kapitány nachystána speciální školení. 

„Zde si mohou osvěžit dovednosti při vedení plavidla v různých režimech, tak aby plavba byla bezpečná, nezpůsobovala škodlivé vlnobití a neohrožovala bezpečnost plavebního provozu,“ představuje akci policejní mluvčí Eva Kropáčová. Pro Pražany se nejbližší přednáška v rámci kampaně „Nedělej vlny“ odehraje v sobotu 23. června na Orlíku. 

Kvůli klidnější a bezpečnější plavbě na Vltavě v hlavním městě se od letošního jara upravují také plavební předpisy. Malé lodě musí nově respektovat takzvanou plavbu ve výtlaku, což znamená, že loď je při plavbě ponořená stejně, jako kdyby stála. To fakticky omezuje její rychlost. 

V Praze se zmíněné nařízení týká dvou úseků Vltavy. Jedná se o trasu od plavební komory Praha-Štvanice proti proudu k železničnímu mostu na Výtoni včetně zdrže Staroměstského jezu. Další úsek plavby ve výtlaku předpis stanovuje od Císařské louky po Barrandovský most.

Autoři: ,

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



Zásahovka na Benešovsku zadržela gang zlodějů luxusních automobilů

policie, zásahová jednotka, ozbrojenec, ilustrace

Policejní zásahovka šla v pátek do akce brzy ráno. Na silnici mezi Miličínem a Olbramovicemi zadržela šest lidí, kteří...

Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Další z rubriky

Staroměstský orloj se spustí po měsících oprav na konci září

Pražský Orloj slaví 600 let.

Staroměstský orloj bude po několikaměsíčních opravách uveden do provozu na svatého Václava, tedy 28. září....

Kamion vjel před vlak v Kralupech nad Vltavou, čtyři lidé se zranili

V Kralupech nad Vltavou se na přejezdu srazil kamion s vlakem. (18.9.2018)

V Kralupech nad Vltavou na Mělnicku se ráno na přejezdu srazil motorový vlak s kamionem. Lehce se zranilo několik lidí...

Lídr SPD Hynek Beran chce pro mimopražské zavést mýto

Kandidát na primátora Hynek Beran. (11.9.2018)

Zopakovat úspěch SPD z loňska, takový úkol má v Praze odborník na energetiku Hynek Beran. Kandidát na primátora by...

Najdete na iDNES.cz