Do Prahy loni zamířilo podle ředitele organizace Prague City Tourism (PCT) Petra Slepičky odhadem asi jedenáct milionů lidí. Osm milionů nocovalo v hotelech a podobných zařízeních, dalších asi jeden a půl milionu bydlelo v bytech pronajímaných přes ubytovací platformy, stejný je i počet jednodenních návštěvníků města.
Problémy s negativními dopady turismu na obyvatele měst řeší mnoho evropských metropolí. Praha zatím nemá o tom, jací turisté navštěvují noční podniky v centru, přesná a ověřená data. Výzkumníci proto zamíří ve večerních a nočních hodinách na náplavku nebo do Dlouhé ulice a okolí.
Hlavní město letos zřídilo funkci nočního starosty, který má zajistit bezproblémovou koexistenci turismu, nočního ruchu a místních obyvatel.
„Můžeme se jen domnívat, že jsou to často Britové, kteří přijíždějí na stag parties,“ uvedl k návštěvníkům noční starosta Prahy Jan Štern. Stag parties je označení pro pánské rozlučky se svobodou.
Předpoklady o návštěvnících měst se někdy nepotvrdí. „Například v Amsterodamu cílili informační kampaň čistě na Brity. Průzkumy ale ukázaly, že je to asi půl na půl s místními. Potom kampaň změnili a zacílili i na Holanďany,“ uvedl Slepička.
„Turisté si možná ani neuvědomují, že v centru Prahy pořád bydlí lidi. Můžou nabýt dojmu, že je to nějaká party zóna, a chovají se podle toho,“ doplnil Štern.
V průzkumu se bude město ptát na to, jestli lidé znají pravidla nočního života, ale také jestli do Prahy přijeli organizovaně nebo individuálně, z jaké země přijeli nebo v jaké formě ubytování bydlí.
Památky, pivo a sex. Co láká miliony turistů do Prahy |
„Tyto informace nám pak pomohou kampaň rozšířit a přesně zacílit,“ dodal Štern. Dotazování skončí 1. září nebo později, pokud by bylo špatné počasí. Do dvou týdnů chce mít pak město závěrečnou zprávu.
Za rušení zaplatíte až 400 eur, naznačí kampaň
Už od příštího týdne se s plakáty upozorňujícími na noční klid a zákaz pití alkoholu setkají setkají návštěvníci klubů v Dlouhé ulici a okolí.
„Dozvědí se také, že za rušení nočního klidu mohou dostat pokutu až 400 eur, aby Praha přestala být vnímaná jako město, kde je možné vše,“ vysvětlil Slepička.
Postupně by se plakáty měly objevit i na dalších reklamních plochách včetně vstupních míst, kudy do města turisté nejčastěji míří, jako je autobus číslo 119 z letiště nebo hlavní vlakové nádraží.
Cenu kampaně podle Slepičky není možné přesně určit, protože část reklamních ploch je hlavního města nebo Prahy 1, kluby ji poskytnou zdarma a na část město vypsalo výběrové řízení, které ještě neskončilo. PCT odhaduje náklady asi na 400 tisíc korun.
V centru Prahy už zkoušeli i hlukoměr. Opilci se pod ním ale jen trumfovali:
31. srpna 2018 |