Tunel Blanka

Tunel Blanka | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Praha seškrtala peníze na tunel Blanka o miliardu. Svoboda chtěl o dvě

  • 8
Praha hledá možnosti, jak ušetřit alespoň nějaké peníze na prodražené stavbě tunelu Blanka. Zatím se podařilo dojednat úsporu zhruba 1,1 miliardy korun. Město by tak zaplatilo místo téměř 38 miliard "jen" 37. Tunelem Blanka by se řidiči měli poprvé projet v dubnu 2014.

Účet za největší podzemní stavbu u nás, tunel Blanka, dosud skokově narůstal. Zprvu to bylo dvacet sedm miliard, pak rázem téměř třicet osm a nyní se zdá, že se podaří část nákladů seškrtat.

Na čem se ušetří

Podchod Holešovice 
minus 40 milonů

Oprava bastionů 
minus 55 milionů

Úprava Letenského nám.
minus 20 milionů

Úpravy před nádražím Dejvice
minus 8 milionů

Výdechy z tunelu
minus 85 milionů

Betonové ostění, hydroizolace
minus 120 milionů

Údržba a provoz stavenišť
minus 30 milionů

Úspora za hloubené tunely
minus 35 milionů

Železobetonové konstrukce
minus 84 milionů

Změny, vývoj cen
minus 130 milionů

Úspora ražený tunel
Myslbekova – Prašný most
minus 78 milionů

Požadavky TSK
(osvětlení, větrání atd.)
minus 90 milionů

Pozn.: jedná se o výběr z dokumentu

Zatím se optimistické odhady pražského primátora Bohuslava Svobody nenaplnily. Ke dvěma miliardám ještě škrty nevyšplhaly (o plánovaných úsporách více zde), ale na seznamu úspor jsou už položky za zhruba miliardu korun.

Hodně peněz se ušetří například na dodatečných požadavcích městských částí, baldachýnu na Letné i na levnějších technologiích a zařízeních.

Dá se uspořit i na vybavení tunelu

"Prozatím - zdůrazňuji prozatím - jsme dosáhli úspory zhruba 1,1 miliardy. Vzhledem k tomu, že většina prací již byla hotová nebo proplacená, jde opravdu o významnou částku," vypočetl náměstek primátora pro dopravu Karel Březina.

Podle něj se ještě jedná o několika položkách, na kterých by se ušetřit mohlo. "Prověřujeme ještě další možnosti úspor na vybavení tunelů, povrchových úprav a podobně. Tady ale musíme uvažovat nad dlouhodobým používáním tunelů. V našem zájmu nejsou samoúčelné úspory, které přinesou několikanásobné náklady v budoucnu," dodal Březina.

Mezi takové náklady mohou patřit například kachlíčky v tunelu. Z magistrátních dokumentů vyplývá, že kdyby se použil nátěr místo kachlíčků, prodražila by se údržba. (více čtěte zde)

Na seznamu seškrtaných položek je i část Městského okruhu mezi Trojským mostem a mostem Barikádníků. Nová silnice mezi nimi povede po povrchu, měla však být úplně zakrytá. To teď město odmítlo, za zakrytí by platilo několik set milionů.

Fotogalerie

Park nebude tak velký

Veliký park na Prašném mostě nebude nakonec sahat až k Pražskému hradu, nebudou se totiž vykupovat další pozemky.

"Máme pozemky až k bastionům, tam park bude. Ty pozemky pak sahají až k Jelení ulici u Pražského hradu. Právě tam až se uvažovalo, že by park mohl sahat," popsal mluvčí Metrostavu František Polák.

Na požadavky obyvatel Letné, kteří chtěli, aby výdechy z tunelu Blanka byly architektonicky ztvárněny, také nebudou peníze. Jejich podoba bude oproti návrhům mnohem jednodušší. A to jak toho v ulici Nad Královskou oborou, tak toho v ulici Nad Octárnou. Na nich město ušetří asi osmdesát milionů.

,