Město chce od tunelu Blanka "osekat" některé projekty. Potřebuje šetřit. Ilustrační snímek

Město chce od tunelu Blanka "osekat" některé projekty. Potřebuje šetřit. Ilustrační snímek | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Praha šetří a „oseká“ stavbu Blanky o projekty radnic. Nebudou chodníky

  • 4
Vedení pražského magistrátu chce "ořezat" projekt tunelu Blanka. Na jeho prodražení nesou totiž svůj podíl také požadavky, které k němu dorazily z městských částí. Ty chtěly v rámci výstavby tunelu opravit chodníky nebo náměstí. Tím by město uspořilo zhruba půl miliardy.

Aby tunelem Blanka mohly projíždět desetitisíce aut, bude si muset město připlatit až deset miliard korun. Právě proto nyní dumá, kde a jak náklady co nejvíce snížit.

"Budeme jednat s městskými částmi o tom, kde by bylo možné stavbu Blanky zlevnit. V tuto chvíli nemohu říci žádné konkrétní údaje, protože jsme to ještě neprojednali s radnicemi," uvedl náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

Prodražení tunelu Blanka

Na prodražení tunelu se nejvíce podepsaly čtyři faktory:

1) Změna projektu Trojského mostu

2) rozhodnutí báňského úřadu o změně technologie ražby

3) nové normy a nová nařízení týkající se technologií

4) požadavky městských částí, Technické správy komunikací Prahy a dalších organizací.

Celkem: skoro 6 miliard korun. Do zdražení tunelu se počítají položky, které ještě do investičních nákladů nebyly zahrnuté, jejich celková hodnota je 500 milionů korun.

V balíku staveb, jež doposud nebyly zahrnuté do nákladů a bylo by možné je lehce škrtnout patří například obnova Letenského náměstí v Praze 7, úprava Letenské pláně a výtvarné zpracování výdechů z tunelu Blanka, které si vyžádali obyvatelé Letné. V Praze 6 by se škrty mohly dotknout například úpravy plochy před nádražím Praha-Dejvice pod Prašným mostem.

Radnice protestují

To se městským částem příliš nezamlouvá, už teď mají, jak obě tvrdí, napjaté rozpočty. "Můžeme se třeba bavit o tom, jakým způsobem musí být ty plochy upravené, ale městská část to určitě hradit nemůže, protože na tyto výdaje nemá v rozpočtu peníze," říká k obnově okolí železniční zastávky Praha-Dejvice místostarosta Prahy 6 René Pekárek.

Ani Praha 7 si nedokáže představit, že by tak nákladné opravy, jaké by je mohly čekat na Letenské pláni či na náměstí, hradila ze svého. Navíc se podle mluvčího Martina Vokuše nejde přímo o požadavky radnice.

"Na výtvarném ztvárnění se dohodli obyvatelé Letné se zástupci investora a Metrostavu. Letenská pláň se musí obnovit, protože ji poškodily stavební jámy a s úpravou povrchu se v původních projektech Blanky počítalo," říká mluvčí.

Letenské náměstí podle něj potřebuje oproti pláni drobnější úpravy, jako například opravy chodníků. Ty se léta odkládají právě kvůli výstavbě tunelu Blanka. "Je vhodné tyto práce udělat současně, městská část ale na ně peníze bude hledat jen těžko," říká Vokuš.

Kde Praha na Blance nakonec ušetří, bude jasné do konce května. Březina nechtěl příliš spekulovat o konkrétních položkách, ale popisoval, že by nerad z akce Blanka vyřazoval protihlukovou stěnu v ulici V Holešovičkách. Ta je podle něj pro lidi důležitá.

Škrtat se nedá vše, některé stavby stojí

Příliš mnoho variant, kde by se dalo ušetřit, však není. Mnohé stavby již stojí a nejde jen o požadavky městských částí Praha 6 a 7, mezi něž patří třeba protihluková stěna u dětského hřiště podél Svatovítské ulice či téměř dokončený podchod pod Hradčanskou.

I na stavební části tunelu, která už je také z velké části hotová, magistrát uspoří jen obtížně. "Snad ale můžeme uspořit peníze na technologické části," naznačil Březina.

Ani tady to však nepůjde snadno. Technologie totiž podléhají nejrůznějším normám, jež se měnily, a kvůli tomu rostla v minulých letech i cena. To se týká například takových věcí, jako je osvětlení tunelů nebo třeba jeho odvětrávání.

,