Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha si na metro A půjčí od evropské banky o 3 miliardy víc, než chtěla

  16:44aktualizováno  16:44
Hlavní město si na prodloužení trasy metra A do Motola půjčí od Evropské investiční banky šest miliard korun, tedy dvakrát tolik, než bylo původně v plánu. Důvodem je to, že Praha dosud nemá zajištěnou dotaci z EU, a město nechce, aby se kvůli tomu výstavba zpomalila.

Vizualizace nové stanice Veleslavín, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A | foto: METROPROJEKT Praha a. s.

V květnu se dokonce objevila informace, že Praha může o dotaci na prodlouženou trasu metra A přijít. Nebyla totiž splněna jedna z podmínek pro získání evropských peněz: původní, komisi předložený projekt, doznal totiž změn, a tak v něm teď chybí některé slíbené stavby (více čtěte zde).

Město chce mít proto k dispozici záložní variantu. "Aby ve výstavbě nedošlo ke zbytečnému skluzu, je dobré mít hotovost připravenou. Ten úvěrový rámec je dohodnutý, takže jsme se jen rozhodli doporučit, abychom si peníze stáhli dopředu a budeme je používat, jak bude potřeba," řekl ČTK předseda finančního výboru Zdeněk Tůma.

Fotogalerie

Hrozbu, že by Praha o dotaci přišla, způsobily změny v projektu. Podle původního plánu měl být do zprovoznění nového úseku metra v provozu autobusový terminál a záchytné parkoviště P+R na Dlouhé Míli na sídlišti Dědina, což požadoval posudek v rámci procesu EIA (posuzování vlivu na životní prostředí, pozn. red.). Terminál měl být součástí rychlodráhy mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště.

Pražský Dopravní podnik následně přislíbil, že žádost pro Evropskou komisi bude náležitě doplněna. "Přidělení dotace tak nebude ohroženo," uvedla tehdy mluvčí podniku Monika Lojínová.

Úvěr má pomoci jen dočasně, tvrdí primátor

Praha si už dříve u Evropské investiční banky vyjednala podmínky úvěru, který může dosáhnout až 11 miliard korun. Maximální doba splatnosti je 30 let, peníze je možné začít splácet až šest let od čerpání. Úrok bude činit zhruba dvě procenta, předčasné splacení je možné po 18 letech.

"Jakmile budou odstraněny administrativní překážky, bude dotace EU neprodleně čerpána. Tento krok lze tedy chápat pouze jako dočasné časové nahrazení zdrojů," řekl k navýšení půjčky od evropské banky primátor Bohuslav Svoboda.

Dostavba metra by podle propočtů z roku 2008 měla stát 18,7 miliardy korun bez DPH, při přepočtení k roku dokončení by měly náklady činit asi 21,1 miliardy korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vánoční strom Na Staroměstském náměstí je už ozdobený (25.11.2015).
Pražský vánoční strom roste u Berounky, upozornil na něj tipař

Vánoční strom, který letos ozdobí tradiční adventní trhy na pražském Staroměstském náměstí, roste u Berounky na Křivoklátsku. Tip na zhruba 24 metrů vysoký...  celý článek

Okolo 5. kilometru dálnice D6 nabouralo v mlze okolo deseti aut. (18.10.2017)
Prahu obklopila mlha, na dálnici D6 se srazilo až deset aut

Na dálnici D6 nedaleko ruzyňského letiště se v ranní mlze srazilo více aut. Záchranáři zatím ošetřili několik lehkých zranění. Ve směru na Prahu se tvořily...  celý článek

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.