Vizualizace nové stanice Veleslavín, která bude součástí šestikilometrového

Vizualizace nové stanice Veleslavín, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A | foto: METROPROJEKT Praha a. s.

Praha si na metro A půjčí od evropské banky o 3 miliardy víc, než chtěla

  • 16
Hlavní město si na prodloužení trasy metra A do Motola půjčí od Evropské investiční banky šest miliard korun, tedy dvakrát tolik, než bylo původně v plánu. Důvodem je to, že Praha dosud nemá zajištěnou dotaci z EU, a město nechce, aby se kvůli tomu výstavba zpomalila.

V květnu se dokonce objevila informace, že Praha může o dotaci na prodlouženou trasu metra A přijít. Nebyla totiž splněna jedna z podmínek pro získání evropských peněz: původní, komisi předložený projekt, doznal totiž změn, a tak v něm teď chybí některé slíbené stavby (více čtěte zde).

Město chce mít proto k dispozici záložní variantu. "Aby ve výstavbě nedošlo ke zbytečnému skluzu, je dobré mít hotovost připravenou. Ten úvěrový rámec je dohodnutý, takže jsme se jen rozhodli doporučit, abychom si peníze stáhli dopředu a budeme je používat, jak bude potřeba," řekl ČTK předseda finančního výboru Zdeněk Tůma.

Hrozbu, že by Praha o dotaci přišla, způsobily změny v projektu. Podle původního plánu měl být do zprovoznění nového úseku metra v provozu autobusový terminál a záchytné parkoviště P+R na Dlouhé Míli na sídlišti Dědina, což požadoval posudek v rámci procesu EIA (posuzování vlivu na životní prostředí, pozn. red.). Terminál měl být součástí rychlodráhy mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště.

Pražský Dopravní podnik následně přislíbil, že žádost pro Evropskou komisi bude náležitě doplněna. "Přidělení dotace tak nebude ohroženo," uvedla tehdy mluvčí podniku Monika Lojínová.

Úvěr má pomoci jen dočasně, tvrdí primátor

Praha si už dříve u Evropské investiční banky vyjednala podmínky úvěru, který může dosáhnout až 11 miliard korun. Maximální doba splatnosti je 30 let, peníze je možné začít splácet až šest let od čerpání. Úrok bude činit zhruba dvě procenta, předčasné splacení je možné po 18 letech.

"Jakmile budou odstraněny administrativní překážky, bude dotace EU neprodleně čerpána. Tento krok lze tedy chápat pouze jako dočasné časové nahrazení zdrojů," řekl k navýšení půjčky od evropské banky primátor Bohuslav Svoboda.

Dostavba metra by podle propočtů z roku 2008 měla stát 18,7 miliardy korun bez DPH, při přepočtení k roku dokončení by měly náklady činit asi 21,1 miliardy korun.