Radnice má k návrhu jeho budoucí podoby vypracovaného předním českým architektem Josefem Pleskotem připomínky. Například k počtu jízdních pruhů, které by měly po mostě vést. Studii zadalo bývalé vedení města letos na jaře. Nyní už naopak v roli opozice kritizuje radní za to, že nedali architektovi dostatečný prostor představit svou vizi obyvatelům a nechtějí na toto téma vést veřejnou diskusi.
Podle radního pro rozvoj města Ondřeje Ryse (Volba pro Kladno) je Pleskotův návrh technicky i architektonicky zajímavý, především při pohledu ze Sítenského údolí. Avšak zadání, na základě kterého byl vytvořen, prý má několik zásadních nedostatků.
„Most je trochu vytržen z kontextu. Přitom je součástí veřejného prostoru a spolu s okolními komunikacemi musí plnit řadu funkcí a dopravně i urbanisticky tvořit jeden smysluplný a funkční celek,“ říká Ondřej Rys.
Už jen pět let a konečná, most přes údolí v Kladně dosluhuje |
Dalším problémem podle něj je absence řešení důležitého teplovodu, který je na něm zavěšen. Návrh nové podoby mostu s ním vůbec nepočítá. S tím ale nesouhlasí bývalý náměstek primátora pro rozvoj města a nyní opoziční zastupitel Lukáš Hanes (ODS). „S architektem Pleskotem jsme se dohodli, že teplovod nebude zavěšený pod mostem, ale městská společnost TEPO (centrální dodavatel tepelné energie v Kladně, pozn. red.) zajistí v rámci stavby jeho posílení a přeložku pod zem,“ říká Hanes.
Pruhy na mostě, o to tu teď běží
Radní Ondřej Rys, který je sám vystudovaný architekt, jinak považuje studii konstrukčně a esteticky za zdařilou. „Není důvod ji házet do koše. Věříme, že se s architektem Pleskotem domluvíme na dalším postupu,“ podotýká radní.
Sítenský most v Kladně
|
Josef Pleskot MF DNES potvrdil, že už byl novým vedením města kontaktován. „Připomínky se týkaly hlavně šířky mostu. Jestli má mít dva jízdní pruhy, nebo čtyři. Osobně se kloním k čtyřpruhovému uspořádání. Radní Rys slíbil, že s koncem roku dá vědět, jak budeme pokračovat. Prozatím jsem ale žádné další oficiální oslovení od města neobdržel,“ uvádí slavný architekt, který se v minulosti významně podílel například na revitalizaci areálu Dolní oblasti Vítkovic. V roce 2009 byl v odborné anketě zvolen nejvýznamnější osobností české architektury dvacetiletí (1990–2009).
Ondřej Rys poznamenal, že je podle něj opravdu nutné uvažovat o snížení počtu jízdních pruhů na mostě z navržených čtyř na dva. „Při zadávání požadavků na studii se zapomnělo, že už nyní mají navazující komunikace jen po jednom. Stejně tak je nutné posoudit, jak úsporné by to bylo z hlediska samotné investice i následné údržby mostu, který má vydržet příštích sto let,“ reaguje radní.
„Pokud bude město o další spolupráci stát, veškeré podmínky budou z mé strany přizpůsobeny míře nových požadavků,“ vyjádřil svou vstřícnost k dalším možným úpravám návrhu Josef Pleskot.
Město plánuje zadat pravděpodobně na začátku příštího roku další studii, zabývající se právě dopravním a urbanistickým řešením navazujících ulic Cyrila Boudy a Jaroslava Kociána. A teprve poté chce záležitost s věhlasným architektem znovu konzultovat
„Následovat bude zpracování projektu a vydání všech potřebných povolení. Pokud vše půjde bez nějakých zásadních komplikací, tak by se mohlo začít stavět v roce 2024 a o rok později bychom v Kladně mohli jezdit po novém mostě,“ věří Ondřej Rys.
Opoziční zastupitel Lukáš Hanes ale v této souvislosti uvádí, že vedení města si pravděpodobně neuvědomuje požadavek statika z roku 2018 vyřešit problém s mostem na Sítné nejpozději do roku 2023.
„Nepředpokládám, že by starý most pak spadl nebo byl zcela uzavřen, ale je pravděpodobné, že na něm omezí provoz. A pozdější stavba nového mostu může způsobit v Kladně velké dopravní komplikace. Je potřeba vše koordinovat s už naplánovanou modernizací železniční trati do Prahy. Ta bude znamenat uzavření dalších lokalit, například ulice Sportovců, křižovatky u Jateční ulice, vybudování kruhového objezdu na křižovatce ulic Železničářů a Josefa Čapka. Mám pocit, že na radnici teď není nikdo, kdo by tuto realitu bral v potaz,“ uzavřel Lukáš Hanes.