VIDEO: Pomoz mi nezabíjet. Speciální tramvaj v Praze varuje chodce

  • 99
V loňském roce zemřelo v hlavním městě při srážce s tramvají osm chodců, což je o pět více než v roce 2017. Do ulic proto vyjela nová tramvaj nazvaná Zabijačka, která má upozornit na fatální následky střetu chodců s tramvají. Jde o novou kampaň dopravního podniku s názvem Neskákej mi pod kola.

Dopravní podnik při představení tramvaje předvedl také ukázkové střety tramvají s figurínami.

„Už jsme v minulosti využili všechny běžné prostředky, jak na srážky tramvají s chodci upozornit, například v novinách nebo výlepy ve vozech. I přesto došlo v loňském roce k obrovskému nárůstu počtu usmrcených osob,“ vyjádřil se radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) s tím, že polepenou tramvají plnou sloganů chce magistrát společně s dopravním podnikem (DPP) na tento problém upozorňovat.

Podle vedoucího BESIPu Tomáše Neřolda lidé často zapomínají na to, že tramvaj má na přechodu přednost. Dále lidé vstupují přímo před rozjíždějící se tramvaj.

„Často z nepozornosti - dívají se do mobilu, mají sluchátka, ale i celkově z nepozornosti. Dále chodci vstupují do kolejiště tam, kde nemají - za tramvají. Tam jsou pak těžké střety s protijedoucí tramvají. Takové nehody byly v loňském roce třeba v blízkosti I. P. Pavlova,“ řekl Neřold a připomněl tak nehodu, při které zemřeli dva chodci po srážce s tramvají.

Šokující a kontroverzní tramvaj

Nová polepená tramvaj dopravního podniku je v mnoha ohledech až děsivá a má na první pohled upoutat pozornost. 

„Ta tramvaj je podle mě šokující v tom, že jsou tam siluety poražených lidí nebo lidí, kteří po srážce s tramvají nedopadli dobře. A kontroverzní jsou i slogany,“ vyjádřil se ředitel DPP Petr Witowski.

Na obou vozech tramvaje je navíc lebka a podle Witowského je to méně konzervativní kampaň, než klasicky DPP používá. Na konci je k vidění nápis „Pomoz mi nezabíjet.“

`Součástí středečního představení nové tramvaje byly i zkoušky srážek s chodcem a jejich demonstrace laické veřejnosti. Cílem bylo ukázat, jaké následky může mít střet s tramvají při rychlostech 20 a 40 km/h.

„Z ulice nebo z chodníku to, co se děje vně tramvaje, vypadá úplně jinak než při pohledu z jedoucí tramvaje. Je důležité, aby bylo zprostředkováno lidem i to, co řidič tramvaje zažívá v okamžiku střetu, jaká šoková reakce je mu uštědřena a jak se s tím vyrovnává,“ řekl vedoucí odboru Technické kontroly DPP Martin Doubek.

„Další aspekt při srážce s chodcem je, že řidič na to reaguje nouzovým brzděním, kdy může dojít k upadnutí cestujících ve voze. Tyto všechny aspekty by měly chodci zohlednit a dbát na svou bezpečnost a bezpečnost ostatních,“ dodal.

,