Pražské tramvaje pomalejší nebudou, dopravní podnik vyřešil defekty kol

  7:48aktualizováno  10:48
Šnečí tempo čtyřicetikilometrové rychlosti – taková hrozba visela nad pražskými tramvajemi 15T od letošního podzimu. Drážní úřad tak reagoval na několik vykolejení způsobených vadnými gumovými segmenty tramvajových kol. Dopravní podnik (DPP) se však proti rozhodnutí odvolal, vyměnil dodavatele kritického dílu a podnikl několik dalších opatření.

V loňském roce v létě vykolejila tramvaj ve Vinohradské ulici. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Vadná kola DPP nepodceňuje. Minulý týden pro MF DNES podnik ve Vozovně Motol předvedl, že je problém vyřešen. Cílem přitom není jen zažehnat problémy s hrozbou omezení rychlosti. Výsledkem by mělo být zrychlení i oproti homologaci.

Pražské tramvaje mají v současnosti povolenou maximální rychlost 60 km/h. Jenže město počítá s rozrůstáním tramvajové sítě směrem na periferii, či dokonce za hranice metropole a pro přesuny na větší vzdálenosti šedesátka není optimální rychlostí. 

Ideálním stavem, kterého by chtěl DPP docílit, by bylo, aby některé tramvaje mohly legálně dosahovat sedmdesátikilometrové rychlosti. Největší městská firma proto plánuje získat povolení sedmdesátky zatím u tramvají 14T a výhledově i pro 15T.

Pozorní řidiči

Prvními, kdo se s problémy kol setkali, byli samozřejmě řidiči. Jim proto DPP adresoval dokument „Technické opatření“. Podle něho mají zpozornět hlavně v momentě, kdy kola začnou v neodůvodněných případech prokluzovat – tedy například za sucha. Skluz přitom signalizuje i kontrolka na přístrojové desce.

Řidiči musejí problémy ihned nahlásit tramvajovému provoznímu dispečinku (PDT). Na místo musí vyrazit pohotovostní vozidlo, které stav podvozku i kol tramvaje zkontroluje.

„V současné době už ale nemáme žádné případy, kdy by diagnostika ukazovala problémy s vadnými koly,“ vysvětluje Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje DPP.

Nové pražské tramvaje možná budou jezdit pomaleji. Kvůli špatným kolům

Tramvaje 15T mají 16 kol, každé z nich má celkem dvacet gumových segmentů. Za jediný den ve vozovně Motol pracovní četa zvládne vyměnit gumové segmenty na osmi kolech. Kvůli urychlení prací přitom vadné díly vyměňují přímo na tramvajích.

Při ukázce pro MF DNES byly k vidění i tramvaje 15T s odmontovanými podvozky. „To je ale kvůli tomu, abychom ty podvozky mohli otočit. To provádíme u všech tramvají. Díky tomu je možné prodloužit životnost jejich kol. Té dosahujeme i díky tomu, že kolům jednou za čas frézujeme nový profil,“ dodává Slunečko.

Nejprve v dopravním podniku neměli jasno, proč se jejich kola začínají protáčet, a začalo zjišťování, které mělo problémy odhalit. „Vadná kola jsme začali rozebírat a hledali jsme na nich původ problémů. Vše bylo komplikovanější kvůli tomu, že samotný výrobce vadné součástky se k nám otočil zády,“ vysvětluje Martin Doubek, který je v DPP vedoucím odboru technické kontroly.

Vadná šarže segmentů

„Nakonec se nám podařilo zjistit, že problémy vznikají, protože jsme dostali vadnou šarži gumových segmentů. Ty jsou na kolech mezi obručí a nábojem (středem kola, pozn. red.) kvůli omezení vibrací. Když jsou segmenty špatné, mají kola tendenci se protáčet, laicky řečeno prokluzovat, a v kolech vznikají mezery,“ říká Slunečko. Pokud už jednou kola začnou prokluzovat, guma se začne drolit a kolům hrozí, že se zcela rozpadnou.

„Zahájili jsme proto pravidelné měření všech kol tramvají 15T. A už jsme objevili několik desítek vadných kol, všechna jsou opravena,“ dodává Slunečko. Dopravní podnik podle něj začal gumové segmenty měnit za jiné – od nových dodavatelů, které se lépe osvědčily.

Testy kvality prošly výrobky od jednoho českého a jednoho německého podniku. „Zástupci DPP nás průběžně informovali o přijatých opatřeních,“ vysvětluje mluvčí Drážního úřadu Novák.

K novým opatřením DPP mimo jiné patří pravidelné testování kvality gumových segmentů pro kola tramvají, která přicházejí od výrobce. „Do budoucna už zabráníme tomu, aby se vadná součástka dostala do provozu,“ vysvětluje Slunečko. Tramvaje 15T už sice nejsou v záruce, kterou výrobce Škoda Transportation poskytl na 33 měsíců, ale přesto právníci DPP počítají, kolik aféra s vadnými koly firmu stála. Další postup vyhodnotí.

Autor:
  • Nejčtenější

V centru Prahy boural miliardář Karel Janeček. Svým vozem sjel ze silnice

24. března 2024  14:13

Miliardář a neúspěšný kandidát na prezidenta Karel Janeček v neděli boural se svým luxusním vozem...

Chutnalo? Určíme dýško. Test pražských restaurací odhalil zakázané praktiky

21. března 2024

Premium Zatímco Češi z celé země si zvykli i díky kampani města přijíždět poznávat Prahu, v historickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vinen, vyslechl si hejtman Krkoška u soudu. Krátce poté oznámil rezignaci

21. března 2024,  aktualizováno  11:20

S peněžitým trestem 200 tisíc korun odešel dnes od Obvodního soudu pro Prahu 2 hejtman...

Dům musí zbourat i s unikátní plastikou, památkářům z fasády nešla sundat

22. března 2024  13:45

Společnost Urban Developers and Investors, která pracuje na bytové výstavbě poblíž nádraží na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kouř nad centrem Prahy. Hořelo na střeše hotelu u Václavského náměstí

28. března 2024  12:22,  aktualizováno  13:59

Z vnitrobloku budovy ve střední části pražského Václavského náměstí stoupal dnes kolem poledne...

Střešovice i podruhé v semifinále uspěly, Boleslav s Vítkovicemi srovnala

28. března 2024  22:13

Florbalisté mistrovského týmu a vítěze základní části Tatranu Střešovice vyhráli v druhém duelu...

V Kladně srazil vlak nezletilou dívku, se zraněnou hlavou musela do nemocnice

28. března 2024  17:19,  aktualizováno  20:08

Osobní vlak ve čtvrtek odpoledne srazil v Kladně-Rozdělově nezletilou dívku. Záchranáři ji se...

Vytížení proti odpočatým. Sparta čelí v semifinále Třinci, Pardubice čeká Litvínov

28. března 2024  19:37

Dva nejlepší celky základní části hokejové extraligy si dopřály pauzu na přípravu a od víkendu už...

Lakatoš bude hostovat v Boleslavi. Bruslaři s ním počítají na dva roky

28. března 2024  17:26

Dominik Lakatoš bude v nadcházejících dvou sezonách hostovat z hokejových Vítkovic v Mladé...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...