Trojský most

Trojský most | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Praha zaplatí Metrostavu za Blanku poslední miliardu, arbitráž končí

  • 148
Rozhodčí soud ve středu ukončil spor Prahy a Metrostavu o faktury za tunel Blanka. Město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu, z níž největší část připadá na Trojský most. Ten tak vyjde celkem na 1,2 miliardy, což je trojnásobek schválené hodnoty původního projektu.

MF DNES to potvrdil náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Středeční rozhodnutí rozhodců tak po několika měsících ukončuje spor Metrostavu s Prahou ohledně plateb za tunelový komplex Blanka. Už dřív soud nařídil Metrostavu dostavět tunel do konce září a Praze zaplatit čtyři miliardy, z toho část dluhu vůči Metrostavu.

„Arbitráž kvůli tunelu Blanka je tímto definitivně u konce a my můžeme most 6. října otevřít,“ řekl MF DNES bezprostředně po skončení soudu náměstek Nouza.

Město už před časem Metrostavu za most zaplatilo přibližně 450 milionů korun. Na tolik měla totiž celá stavba původně vyjít. Zbylou částku musí Praha nyní doplatit. Podle Metrostavu není cena 1,2 miliardy korun přemrštěná. "Původně se sice počítalo s výrazně nižší částkou, ale šlo o úplně jiný projekt," vysvětlil mluvčí firmy František Polák.

Vedení města se nyní s Metrostavem musí dohodnout na předání stavby. Rozhodnutí soudu nabude platnosti až ve chvíli, kdy dorazí na magistrát písemně. Praha pak bude mít třicet dní na to, aby most zaplatila. Je však možné, že se s firmou, jak už to radní udělali v minulosti, dohodne a peníze ji pošle dříve, aby se předání stavby urychlilo a most se stihl otevřít.

„Budeme se nyní radit s právníky, jak v tomto ohledu postupovat,“ dodal Nouza.

Podle města arbitři rozhodnutím zlegalizovali platby nad rámec původních smluv. Arbitráž umožnila zákonnou cestou proplatit sporné faktury a odblokovala tak vloni Metrostavem pozastavené práce na stavbě, tvrdí TOP 09, která v Praze vládne. 

Město zaplatí o 16 miliard více než plánovalo

Tunelový komplex vyjde celkem na 36,9 miliardy, původně se hovořilo o 21 miliardách. Tehdejší vedení města v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS) podle nynějšího vedení muselo vědět, že není možné tunelový komplex za takovou částku vybudovat. Před volbami v roce 2010 už podle Nouzy věděli, že náklady budou kolem 31 miliard.

Termín zprovoznění celého komplexu není znám. Otevření klíčové dopravní trasy politici opakovaně odložili. Hotova je zatím stavební část. Zpoždění ale nabírá instalace technologií, které má dodat firma ČKD Praha DIZ.

Praha kvůli problematickému tunelu Blanka vede arbitráž i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb. Spor se stejně jako v případě Metrostavu týká neproplacených faktur.

Tunelový komplex měří přes šest kilometrů. Navazuje na Strahovský tunel a končí mostem v Troji.

Trojský most v srpnu prošel zatěžkávací zkouškou:

20. srpna 2014

,