Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhodnuto. Takhle se změní Václavák, nejslavnější náměstí v zemi

  0:05aktualizováno  0:05
Náměstí, kam se Češi sjíždějí, když se mění dějiny, už nebude dělat svým vzhledem ostudu. MF DNES zjistila, že chystaná rekonstrukce Václavského náměstí v Praze získala rozhodující povolení. Projekt Jakuba Ciglera na své uskutečnění čekal 12 let.

Vizualizace Václavského náměstí v Praze. | foto: vizualizace: MHMP

Diskuse o podobě náměstí končí, „Václavák“ bude nakonec bez tramvají. Rozšíří se chodníky, přibude zeleně a ubude aut. „Územní rozhodnutí k revitalizaci spodní části Václavského náměstí v úseku Na Příkopě – Vodičkova nabylo právní moci a je vykonatelné,“ potvrdil starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.

Fotogalerie

Změny nejvíce ocení chodci, chodníky se rozšíří o čtvrtinu až na 17 metrů. Na náměstí také bude méně parkovacích míst. V dolní části jich zmizí sedm desítek, zůstane méně než dvacet. Asfalt nahradí štípaná žulová dlažba.

Na straně náměstí, kde je palác Koruna, přibude ještě jedna řada stromů. Lípy, na které si občas někdo stěžuje, že lepí, doplní platany. Nově se tu objeví vodní trysky a pítka. Počítá se také s tím, že sousední ulice Jindřišská a Vodičkova už nebudou průjezdné.

Podle primátorky Adriany Krnáčové je rekonstrukce nutná. „Teď budeme čekat na vydání stavebního povolení, ale nějaké dílčí práce by mohly probíhat už nyní. Věřím, že v příštím roce začneme stavět,“ potvrzuje. „Václavák“ dnes podle ní neplní svou funkci, nově má být centrem společenského života.

Raději rampy než nic

Ciglerův návrh zvítězil v soutěži pořádané radnicí Prahy 1 už v roce 2005. Jeho původ je dokonce ještě starší, prošel několika úpravami. „Projekt vznikl v dobách, kdy byl Václav Havel na Hradě a Jan Kasl pražským primátorem. „Chtěli jsme dát vědět, že se něco děje, že se v Praze něco mění. Je to symbolická věc,“ uvedl o projektu Jakub Cigler.

Důležité razítko projekt dostal po vypořádání mnoha připomínek. Nejvíce výtek se týkalo nové dvojité aleje. Klubu Za starou Prahu vadilo, že kazí průhledy náměstím, některým aktivistům nevoněly platany. Majitelé hotelů upozorňovali na nutnost úprav kamerového systému. Dnešní kamery neuvidí pod stromy.

Historické snímky náměstí

Největší překážkou však byla plánovaná, několik desítek metrů dlouhá rampa, kterou se má v budoucnu vjíždět do podzemního parkoviště. Je zatím zadlážděná a zasypaná, otevřena bude až po vybudování garáží ve vnitrobloku. Je jakýmsi závazkem pražského magistrátu, že zde jednou developer sousedního komplexu může garáže vybudovat. Památkářům vadilo, že rampa „rozpůlí“ náměstí. Jejich záporné rozhodnutí však na začátku letošního července zrušilo ministerstvo kultury. „Je lepší udělat náměstí s rampami než neudělat nic nebo nechat auta na povrchu,“ uvedl Cigler.

Plán města však není dokonalý. Projekt počítá zatím jen s obnovou spodní části náměstí. Také není jasné, jak to bude s legendárními stánky s klobásami. Poslední návrh jejich podoby památkáři odmítli. Zatím se také nepočítá s návratem tramvají na Václavské náměstí, což před lety byla rovněž jedna ze zvažovaných variant.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Jízdárně bude i jeden z nejzásadnějších obrazů malíře Antonína Slavíčka...
Pražský hrad vystaví v Jízdárně šest set obrazů českých impresionistů

V Jízdárně Pražského hradu bude od října do ledna k vidění první ucelená výstava českého impresionismu. Expozice nazvaná „Světlo v obraze, český...  celý článek

Nehoda se stala 200 metrů za odbočkou na Zbraslav. (19. září 2017)
VIDEO: Řidič naboural do felicie už týdny odstavené na kraji Strakonické

Ve Strakonické ulici v Praze dopoledne řidič osobního vozu naboural do Škody Felicia odstavené u krajnice. Podle svědků tam škodovka „parkuje“ už od srpna a...  celý článek

RegioJet má ve flotile už kolem dvou stovek osobních vozů.
Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění

Od prosince má mezi Prahou a jižní Moravou jezdit už šestadvacet vlaků tam i zpět, pak přibude ještě jeden. Kraj se ale bojí zpožďování regionálních linek.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.