Dostavba Pražského okruhu je na prvním místě, říká Petr Dolínek

  18:30
Dostavět Pražský okruh i dálniční síť. To jsou priority pražského lídra ČSSD pro sněmovní volby Petra Dolínka. Chce také zlepšit dostupnost bydlení a změnit pravidla pro budování veřejně prospěšných staveb.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Veřejně prospěšné stavby by mohl stát budovat i v místech, kde jejich majitelé žádný souhlas nedali. Soud by až následně určil cenu za pozemek. Navrhuje to kandidát do Sněmovny za ČSSD a zároveň náměstek pražské primátorky Petr Dolínek. Dnes problémy s výkupy pozemků výrazně komplikují stavbu dálnic.

Pokud v nadcházejících volbách uspějete, čemu se chcete ve Sněmovně věnovat?
Jsou to tři nosná témata a jedním z nich je rozhodně Praha. Chtěl bych, aby bylo v zákonech více bráno na zřetel, že hlavní město má své specifické potřeby. Přitom ho ale nechci zvýhodňovat oproti jiným regionům. Dále je problémem dostupnost bydlení, která se už netýká pouze Prahy, ale i dalších měst. Stát má řadu pozemků po celé České republice, které by mohl dát zdarma pro výstavbu.

Petr Dolínek

  • Narodil se v roce 1981 ve Vyškově.
  • Členem mladých sociálních demokratů byl od roku 1995, později je vedl jako předseda.
  • Zastupitelem hlavního města je od roku 2010.
  • Náměstkem primátorky pro dopravu se stal v roce 2014.
  • V letech 2010 až 2014 působil jako zastupitel Prahy 6.
  • Na celostátním sjezdu ČSSD se letos v březnu stal místopředsedou strany.
  • V červnu porazil ve stranických primárkách ministra zdravotnictví Miloslava Ludvíka a vede kandidátku ČSSD v Praze.

A jaké je to třetí téma?
Určitě to je doprava, kde jde především o dostavbu nejen Pražského okruhu a případně vnitřního městského okruhu, ale celé dálniční sítě. Kromě toho potřebujeme zkapacitnit železnici.

Takže prioritou v dopravě je zejména stavba dálnic?
Na jednu stranu nesmíme být hlavní tranzitní zemí pro Evropu, protože nám to příliš pozitiv nepřinese a naopak budeme mít více zničené silnice, ale na druhou stranu musíme urychleně dokončit naši dálniční síť. Potřebujeme zejména dálniční propojení na Polsko přes východní Čechy, na rakouský Linec a v budoucnu i dálnici na Vídeň.

Jakou roli vedle toho má mít železnice?
Potřebujeme vystavět vysokorychlostní tratě. Ale nikoliv za desítky let, jak to nyní plánuje Správa železniční dopravní cesty, musíme to zvládnout daleko rychleji. Zkapacitňovat je potřeba i lokální železniční sítě, protože v Praze a středních Čechách, ale i třeba na jihu Moravy už není možné více posilovat spoje v ranních špičkách.

Problémem je také roky nedokončený Pražský okruh, kde je investorem stát. Co s tím?
Bohužel nemůžeme přijmout specifický zákon o Pražském okruhu, který by to řešil. Protože evropské právo, které je nadřazeno, to neumožňuje. Ale co lze v tomto ohledu udělat a ministerstvo dopravy v tom fatálně selhalo, je možnost přijmout zákon o liniových stavbách, lidově řečeno o výstavbě silnic. Ten by mohl výrazně zjednodušit a zrychlit výstavbu silnic stejně jako systém, že vyvlastnění pozemků v případě veřejně prospěšné stavby by probíhalo až po výstavbě. Soud by až následně určil cenu, za kterou má stát vyplatit pozemek.

Volby 2017

Neuvažoval byste o založení skupiny „pražských“ poslanců napříč politickým spektrem, která by ve věcech metropole spolupracovala?
Musí vzniknout. Myslím si, že bez ohledu na to, kdo je v jaké politické straně, bychom měli spolupracovat, protože Praha je skutečně specifická záležitost. Například jsem nedávno rozeslal výzvu všem lídrům kandidujících stran v Praze, aby se jasně přihlásili k dostavbě Pražského okruhu. V tomto musíme být jednotní.

V Praze se v posledních letech začíná více mluvit o elektromobilitě. Jak by se měl na jejím rozvoji podílet stát?
Jednak to mohou být pobídky pro pořízení elektromobilů nebo pro vznik dobíjecích elektrostanic. Ale také se může jednat o drobnou podporu v každodenním životě. Jako je třeba možnost stát s takovým vozem na parkovacích zónách za sto korun ročně, což už v Praze více než rok funguje.

Měl by ale infrastrukturu pro elektromobily budovat sám stát?
V tuto chvíli se obávám, že bez státních peněz nevznikne kvalitní síť na dobíjení elektromobilů po republice. Je však potřeba ji dělat v minimální výši, to znamená podívat se, co je trh sám schopen udělat a kde to nezvládne, tam musí stát vypomoci.

Rozhovory s lídry

MF DNES připravila seriál rozhovorů s lídry pražských kandidátek do sněmovních voleb. Ve čtvrtek 12. října vyjde rozhovor s lídrem hnutí ANO Martinem Stropnickým.

V úvodu jste zmínil, že byste se chtěl ve Sněmovně věnovat i tématům bezprostředně se týkajících Prahy. Čemu konkrétně?
V první řadě by se už neměla opakovat situace, která se v minulosti stala, kdy ze zákona o silniční dopravě vypadlo zpřísnění kontroly taxislužby, které magistrát prosazoval. To bychom si měli umět ve Sněmovně pohlídat.

Dobře, co byste ale aktivně prosazoval?
Mohou to být i drobnosti, které ale výrazně pomohou Pražanům i městu. Například zasílání řidičských průkazů poštou. Máme zbytečně mnoho úředníků, kteří je vydávají na přepážkách. Pro Prahu je také velmi stěžejní, aby zaniklo 22 stavebních úřadů a vznikl pro hlavní město pouze jeden, který by měl pobočky na úřadech městských částí. To je velký rozdíl, protože potřebujeme mít jednotnou výkladovou praxi, která by se nelišila v jednotlivých městských částech. Zjednodušíme tím život nikoliv developerům, ale běžným lidem, kteří chtějí přestavět garáž nebo přistavět patro.

Mluvíte o různých změnách v legislativě, přitom Praha má také právo předkládat vlastní návrhy zákona. Proč toho rada města, které jste členem, dosud nevyužila?
V praxi jakýkoliv kraj nebo hlavní město nikdy neuspěje. Protože Poslanecká sněmovna to vnímá jako řešení potřeby jednoho regionu. Proto jsme některé návrhy řešili společně v asociaci krajů, ale využití zákonodárné iniciativy znamená vydat se na strastiplnou cestu, která vždy končí neúspěchem.

Pokud by se ČSSD po volbách podílela na sestavování vlády, ucházel byste se jako současný náměstek primátorky pro dopravu o křeslo ministra dopravy?
To je zatím velmi předčasné. My v tuto chvíli nebojujeme o ministerské posty, my chceme mít premiéra a sestavovat vládu. Kdo tam pak bude sedět, není až tak důležité, na rozdíl od toho, abychom jako v končícím volebním období prosadili 99 procent svého volebního programu do programového prohlášení vlády.

Jak byste řešil souběh dvou významných funkcí v případě vašeho zvolení poslancem?
Nevím, jestli mi vůbec dají voliči důvěru a budu zvolen do Poslanecké sněmovny, pak se teprve budu rozhodovat. Budu se radit s kolegy zastupiteli, naší členskou základnou, ale i se zastupujícím předsedou strany Milanem Chovancem. Ale nejsem člověk, který by chtěl mít množství funkcí, to mě nebaví.

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

V centru Prahy boural miliardář Karel Janeček. Svým vozem sjel ze silnice

24. března 2024  14:13

Miliardář a neúspěšný kandidát na prezidenta Karel Janeček v neděli boural se svým luxusním vozem...

Chutnalo? Určíme dýško. Test pražských restaurací odhalil zakázané praktiky

21. března 2024

Premium Zatímco Češi z celé země si zvykli i díky kampani města přijíždět poznávat Prahu, v historickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vinen, vyslechl si hejtman Krkoška u soudu. Krátce poté oznámil rezignaci

21. března 2024,  aktualizováno  11:20

S peněžitým trestem 200 tisíc korun odešel dnes od Obvodního soudu pro Prahu 2 hejtman...

Dům musí zbourat i s unikátní plastikou, památkářům z fasády nešla sundat

22. března 2024  13:45

Společnost Urban Developers and Investors, která pracuje na bytové výstavbě poblíž nádraží na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sparta zlomila Liberec a je v semifinále, Pardubice se postupu přiblížily

20. března 2024  16:40,  aktualizováno  22:55

Hokejisté Sparty jsou prvním semifinalistou letošního play off extraligy. Pražané ve čtvrtém zápase...

Provoz železnice v Praze zastavili mladí lidé, kteří házeli kamení na vlaky

27. března 2024  18:04,  aktualizováno  18:08

Provoz na železnici v Praze mezi hlavním nádražím a Libní se ve středu odpoledne na téměř hodinu...

Policie dopadla zloděje kočárku. Byl jsem opilý a nic si nepamatuji, tvrdí muž

18. března 2024  12:56,  aktualizováno  27.3 13:51

Pražští policisté ve středu 27. března zadrželi cizince, který v polovině ledna ukradl z chodby...

Praha má nové centrum pro oběti domácího násilí, pomůže dětem a dospívajícím

27. března 2024  10:30

Organizace ACORUS v úterý v centru Prahy slavnostně otevřela nové centrum pro děti, dospívající...

Vzteklý jezevčík pokousal svou majitelku, potrhanou kůži jí sešili v Motole

27. března 2024  8:44

Záchranáři z Trans Hospital o víkendu vyjížděli do Černošic k seniorce, kterou pokousal její...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...