Někdy stojí opuštěná vozidla i na nevhodných místech a hrozí kvůli nim dopravní nehody. Navíc omlácené trosky občas sloužící i jako reklamní nosič jsou pro Prahu ostudou.
Problém je ovšem v tom, že se město vzhledem k současné legislativě nemůže účinně bránit.
Auto pro odtah totiž musí splňovat definici vraku, to znamená, že má silně poškozenou karoserii nebo mu chybí motor. Naopak zjevně odstavené vozy třeba i s odmontovanou registrační značkou na místě zůstávají.
Nadějí pro samosprávy má být proto chystaná novela zákona o pozemních komunikacích, kterou koncem dubna podpořila Poslanecká sněmovna v prvním čtení. Podle ní by správce komunikací měl právo odtáhnout všechna auta, která budou mít déle než půl roku neplatnou technickou prohlídku.
„Zvažovali jsme, jak se postavit k délce lhůty u propadlé technické. Pokud bude kratší, vraky z ulic zmizí dříve. Zároveň však riskujeme, že někdo bude dlouhodobě v nemocnici či v zahraničí, zrovna mu skončí technická a o auto přijde,“ vysvětluje poslanec a zároveň opoziční pražský zastupitel Patrik Nacher (ANO), ten patří do skupiny zákonodárců z ANO, která potřebnou předlohu připravila.
Moc mírný návrh
Podle některých názorů je ale návrh až moc benevolentní, a tedy nepříliš účinný. Poslanci TOP 09 prosazovali, aby bylo možné odtáhnout vozidlo už po třech měsících bez technické kontroly. Alespoň prozatím však nebyli úspěšní.
Podle náměstka primátora pro infrastrukturu a životní prostředí Petra Hlubučka (Spojené síly pro Prahu/STAN) hlavní město návrh zákona připomínkovalo a prosazuje ještě přísnější přístup.
„Vraky v ulicích vnímáme jako velký problém. Chtěli jsme, aby auta bez technické mohla být z ulic okamžitě odtažena na odstavná parkoviště a teprve následně by úřady řešily další náležitosti,“ navrhuje náměstek.
Spolupředkladatel novely Nacher připouští, že by se v rámci pozměňovacích návrhů mohly lhůty ještě zkrátit. Zda se tak skutečně stane, se rozhodne v příštích měsících, kdy na toto téma bude Sněmovna znovu jednat. Poslanci by nový zákon mohli přijmout už na podzim.
Celý proces ale v každém případě nebude ani v budoucnu úplně jednoduchý. Správce ještě před odtažením bude muset nejprve vyzvat majitele auta, aby si technickou doplnil, nebo vůz odstavil mimo veřejnou komunikaci.
Pokud se tak nestane během dvou měsíců, teprve pak jej bude možné odstranit na náklady vlastníka. Na odstavném parkovišti pak může stát auto ještě další až tři měsíce, než bude prodáno či zlikvidováno.
90 procent sporných případů
Také jednotlivé městské části potvrzují, že je tento problém trápí, většinou jsou však bezbranné. „Potýkáme se s tím. Ale pouze s vraky, které legálně nedokážeme odstranit delší dobu. Bohužel jich je díky stávající legislativě většina,“ říká místostarosta Prahy 10 pro oblast dopravy Filip Humplík (ODS).
Podle mluvčí Prahy 12 Olgy Novotné se ve více než devadesáti procentech jedná o sporné případy, pouze u zbylých deseti procent se prokazatelně jedná o odstranitelné vraky.
Jen na radnici Prahy 6 přicházejí podle mluvčího Ondřeje Šrámka měsíčně desítky oznámení o opuštěných autech. Přestože bývají ve špatném technickém stavu, oficiálně vrakem nejsou a často na frekventovaných místech zůstávají.
Podobně se vyjadřují i představitelé Prahy 4, Prahy 9 nebo Prahy 5, kde ročně evidují asi třicítku takových případů. Aktuálně úředníci tento problém řeší v Butovické, Hlaváčkově nebo v ulici U Mrázovky. Podle vedoucího oddělení komunikace Prahy 8 Jana Mackeho navíc některá odložená auta obsadili lidé bez domova a kvůli tomu vzniká také nepořádek v jejich okolí.
Naopak z vyjádření Prahy 2 nebo Prahy 3 vyplývá, že se jich tento negativní trend příliš nedotýká. Podobně je na tom i Praha 7, ačkoliv i odtud bylo za loňský rok odstraněno osm vraků.
Větší problém obvykle bývá v okolí sídlišť a na periferiích, v centru je situace lepší. K tomu přispělo i zavedení zón placeného stání, odkud je možné odtáhnout všechna auta bez parkovacího oprávnění.