Mobilní Metro.cz

V některých státech mají normy na parkování elektromobilů, které nesmějí stát vedle benzinových aut. | foto: Archiv P. Vomáčky, Metro.cz

Praha zatím není připravená na elektromobily

Vydáno 03.06.2016 Metro.cz
Čtyři rychlonabíječky v metropoli připadají asi na 850 českých řidičů. Město a energetické společnosti však slibují nově zprovoznit nabíjecí stanice, v metropoli by pak také měly parkovat po registraci elektromobily zdarma.

„Když máte u jedné rychlonabíječky pět aut, každé potřebuje kolem půl hodiny, a musíte čekat, tak je to problém. Strávíte tam poměrně dlouhou dobu a většina elektromobilistů to vzdá a jede dál. Případně se domluví s někým, kdo nepotřebuje tak rychle dobít, aby ho mohl předběhnout,“ popisuje současný stav Petr Vomáčka, tiskový mluvčí z Ústředního automotoklubu a rekordman v dojezdu elektromobilem.

„Měl jsem měsíc možnost testovat elektromobil a v Praze je infrastruktura pro někoho, kdo bydlí v činžovním domě a nemá garáž, skutečně problematická,“ přiznává Petr Dolínek, náměstek pro dopravu. Pokud bydlíte v panelovém domě, máte tři možnosti nabíjení.

Buď můžete využívat zmíněné nabíjecí stanice, u některých můžete zkrátit nabíjení na tři hodiny s kabelem Mennekes či risknout to, že si přes noc hodíte prodlužovačku z domu. „Snad nevyhodíte všem pojistky, protože elektromobil žere víc, lze ho přirovnat ke dvěma rychlovarným konvicím. Pokud je auto úplně vybité, dobijete ho za nějakých 12–15 hodin,“ dodává Vomáčka.

Rychlonabíječky a budoucí plány v Praze

Rychlonabíječka zdarma je vPraze na Brumlovce, další placená ve Vršovicích a na Černém Mostě a pak je, zatím zdarma, jedna na Kladně. Ostatní se musí nabíjet doma nebo se obrnit trpělivostí.

„Připravujeme projekt na prvních dvacet rychlodobíjecích stanic,“ slibuje Petr Dolínek, náměstek pro dopravu. Zatímco na parkovištích P+R se objeví běžné dobíjecí, na vhodných místech v centru připravují i rychlodobíjecí stanice.

Majitelé elektromobilů se jen zaregistrují do systému a pak mohou parkovat v modrých zónách kdekoliv v Praze.

DPP testoval 78 elektroautobusů. „Jeden autobus SOR EBN 11 na elektrický pohon je ve zkušebnímu provozu do 31. 8. 2016 s možností opce prodloužení nájmu o další jeden rok,“ uvedl Jan Šurovský, technický ředitel DPP.

V metropoli je 59 nabíječek, ale některé nejsou veřejné, řada z nich je rozbitých, jiné jsou vyhrazené jen pro určitý typ aut. Spoléhat na ně zatím nejde, protože mohou být obsazené na několik hodin.

Rychlonabíjecí stanice v metropoli je v Limuzské ulici, ale je rozbitá delší dobu. „Náklady na opravu dobíjecí stanice jsou prakticky ve stejné výši jako náklady na vybudování nové dobíjecí stanice. Chceme takové řešení, které bude v souladu jak po technické stránce, tak i po obchodní stránce,“ říká Markéta Schauhuberová ze společnosti RWE, která spravuje tuto nabíječku.

Tento týden se otevřela nabíječka v hotelech andel’s a angelo na Andělu a před prázdninami přibude další v hotelu Diplomat. Letos by se měla otevřít také rychlonabíjecí stanice od PRE na Praze 7.

Parkování v centru?

Druhým problémem je parkování. Ačkoliv mohou elektromobily stát zdarma na parkovacích zónách, v centru těžko najdou místo. Podle Vomáčky by si elektromobily zasloužily vyhrazená místa.

Ani do parkovacích domů totiž nesmějí. „Málokdo ví, že garáže jsou kolaudované jen na benzin a naftu, ale ne na další alternativní paliva. A podle té kolaudace by tam další auta neměla vůbec stát,“ dodává Vomáčka.

V některých státech mají normy na parkování elektromobilů, které nesmějí stát vedle benzinových aut. „Už se několikrát stalo, že auto zkratovalo, a následně by zkrat mohl iniciovat výbuch benzinového auta. Proto dobíjecí stanice a elektromobily nesmějí v některých zahraničních státech stát vedle benzinových aut,“ říká Vomáčka.

Sdílet článek

Komentáře