Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Praze začíná období inverze, za smog mohou auta i kotle

  19:01aktualizováno  19:01
Minimálně do konce týdne bude Praha obklopená mlhou a nízkou oblačností. Teplotní inverze navíc přinese zhoršenou kvalitu ovzduší. Se zavedením emisních zón zatím Praha nepočítá. Lepší ovzduší by měla nastolit výuka řidičů velkých firem ve správném užívání auta a výměna starých kotlů za nové.

Prahu čeká týden inverze. Za kvalitním vzduchem bude lepší vyrazit na venkov | foto:  Michal Šula, MAFRA

O jednom z nejkrásnějších pražských pohledů, z nábřeží na Pražský hrad, si v pondělí ráno mohli turisté nechat jen zdát. Podobná situace se podle meteorologů bude opakovat minimálně do konce týdne a nezpůsobí jen zhoršenou viditelnost.

„Teplotní inverze znamenají i špatné rozptylové podmínky, které s sebou nesou i větší znečištění ovzduší,“ říká Petr Dvořák z Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Toto znečištění bývá logicky největší v průmyslových oblastech či tam, kde je velký počet lokálních topenišť nebo nadměrná doprava. A právě v počtu automobilů nemůže takřka žádné místo v republice Praze konkurovat. Pokud jde o znečištění ovzduší, je situace v metropoli v období teplotní inverze podobně kritická jako například v severočeském regionu nebo v Moravskoslezském kraji.

Největším problémem je prach

Nevýhodu má podle Dvořáka Praha i v tom, že se nachází v kotlině. „Čím nižší polohy, tím více se tam vliv teplotní inverze projevuje. Jiná situace tak bude na kraji Prahy, například na Ruzyni či ve Kbelích, a jiná v centru města,“ dodává hydrometeorolog.

Svou roli hraje i hustá a vysoká zástavba. Příkladem může být Legerova ulice, která je podle Dvořáka vlastně uliční kaňon s obrovským provozem. Tradičně tam bývá znečištění vzduchu nejhorší, často i vyšší než v průmyslových zónách.

I loni v listopadu měla Praha problém se smogem:

Kvůli nepřízni počasí bude v příštích dnech narůstat například hladina dusíku v ovzduší. „Troufl bych si ale říct, že ještě větším problémem jsou dnes koncentrace prachových částic,“ říká Jan Macoun, Dvořákův kolega z ČHÚ. Emisní limity dusíku totiž podle něj nebývají na českém území takřka nikdy prolomeny. Naproti tomu povolené koncentrace prachu jsou překračovány často a o mnoho více.

Obzvláště malé prachové částice mohou působit zdravotní problémy. Na rozdíl od těch velkých, které se zachytí v nose či hrtanu a následně jsou bez větších obtíží vykašlány, proniknou ty menší až do plicních sklípků, odkud se jen obtížně dostávají ven.

„Problémem navíc je, že jsou na tyto částice vázány i karcinogenní látky. Z těch, které měříme, je to typicky polycyklický aromatický uhlovodík benzo(a)pyren,“ dodává Macoun.

Pokud jde o koncentraci prachu, jsou na tom v metropoli podle údajů ČSÚ dlouhodobě nejhůře Vršovice. Od počátku roku tam byla povolená koncentrace prachu překročena hned osmnáctkrát. Jen o dva případy překročení emisních limitů méně ústav letos naměřil v okolí Průmyslové ulice, v Karlíně, ve Vysočanech a na náměstí Republiky.

Kvůli nepříliš rozšířenému průmyslu v Praze zůstávají největším znečišťovatelem ovzduší v metropoli osobní a nákladní auta.

„Problémem je, že je zde těch aut prostě příliš,“ říká radní Jana Plamínková. Magistrát proto na začátku letošního roku spustil například kampaň s názvem Čistou stopou Prahou, která si klade za cíl vysvětlit Pražanům, proč je lepší cestovat hromadnou dopravou či na kole.

Stará auta z centra nezmizí

Dlouhou dobu se také mluvilo o zavedení emisních zón, které by zabránily vjezdu do centra města starším vozidlům, která nesplňují přísnější ekologické normy. Zóny měly původně v Praze začít platit již v lednu příštího roku, město od toho však nakonec ustoupilo. Podle radní Plamínkové by zóny Pražanům přinesly více starostí a nákladů než užitku.

„Zkušenosti z měst, která je zavedla v Německu, totiž ukazují, že zóny přinesly jen minimální snížení znečištění ovzduší,“ říká.

Podle radního Dolínka je však zavedení zón stále ve hře, odloží se však zřejmě o řadu let. Kvůli nedostatku objízdných tras dotčených lokalit. Praha se nemůže k plánu vrátit dříve než po dostavbě vnitřního a vnějšího okruhu. Město se však prý snaží problém řešit i jinak.

„Třeba dohodou s velkými firmami, jako je Česká pošta či další dopravci, aby proškolovaly své zaměstnance ve správném užívání auta. Aby například nenechávali při vykládkách zapnutý motor,“ dodává Dolínek.

I v Praze však k znečištění ovzduší přispívají staré spalovací kotle na tuhá paliva. Jejich využívání se snaží omezit dotační program ministerstva životního prostředí. V něm mohou lidé na výměnu starého kotle za moderní a šetrnější k životnímu prostředí získat až 150 tisíc korun. Hlavnímu městu bylo v programu přiděleno 23 milionů korun. Do jeho prvního kola se přihlásilo pouhých 23 Pražanů.

V právě probíhajícím druhém kole je však zájem větší. Podle Plamínkové v něm o příspěvek již zažádalo devadesát lidí. Problémem je i to, že v řadě míst v Praze není stále zaveden plynovod, což se magistrát snaží napravovat.

„Bohužel, například v Řeporyjích nebo ve Slivenci, které byly plynofikovány až v posledních letech, se již řada lidí na plyn nenapojila, protože se obávají vyšších provozních nákladů,“ dodává Plamínková.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Vnuk malíře Alfonse Muchy John u Obvodního soudu pro Prahu 1, který začal řešit...
Slovanská epopej zůstává Praze, John Mucha se žalobou neuspěl

Slovanská epopej patří Praze, potvrdil verdiktem městský soud. Vnuk autora, John Mucha, tak neuspěl ve sporu s pražským magistrátem o vlastnictví legendárních...  celý článek

Vrchní část věže je třeba opravit, protože do jejího krovu kvůli poryvům větru...
Plán počítá s dostavbou Staroměstské radnice, křídlo jí chybí od války

Grandiózní i umírněné návrhy se během více než století objevily v souvislosti s novou podobou východního křídla Staroměstské radnice. Místo toho jsou přes 70...  celý článek

Jobs Contact
Inženýr kvality nových projektů (35.000 - 50.000 Kč)

Jobs Contact
Jihomoravský kraj, Kraj Vysočina, Středočeský kraj
nabízený plat: 35 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.