Prahu trápí znečištěné ovzduší. Může za to i příliš mnoho aut v ulicích

  • 39
Praha se na celý příští týden zahalí do smogu. Důvodem pro zhoršené ovzduší je zejména tlaková výše, bezvětří a žádné srážky. Problémem ale není jen počasí. Dokud totiž v Praze neubude aut, metropole se znečištění vzduchu nevyhne. A zdá se, že si to začínají uvědomovat i samotní řidiči.

Auto nechte doma a do práce vyrazte raději autobusem. Tuto zprávu včera vzkázali meteorologové středočeským řidičům bezprostředně poté, kdy v kraji vyhlásili smogovou situaci. Podobnou radu si možná již brzy vyslechnou také obyvatelé hlavního města. I v Praze se totiž v posledních dnech kvalita vzduchu rapidně zhoršuje.

„Situace je špatná. Koncentrace prachových částic převyšují své emisní limity na celém území Prahy. To znamená, že máme přes 50 mikrogramů prachových částic na metr krychlový, místy, hlavně v centru, je to až třikrát více a minimálně do příští středy se stav nezlepší,“ říká meteoroložka Dagmar Honsová.

Podle některých Pražanů bylo včerejší doporučení meteorologů na silnicích okamžitě znát, a to především na příjezdových cestách. Tradiční kolona se v ranní špičce netvořila na Strakonické, lépe průjezdná byla také Jižní spojka nebo například Českobrodská.

Dopravní experti však jednodenní zlepšení na některých místech apelu na smogovou situaci nepřičítají. „Jestli bylo v ulicích méně aut, to ukáže až číselné měření. Podle mě se jednalo o normální stav. Doporučení meteorologů zabírá na řidiče spíše minimálně,“ vysvětluje mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Jak meteorologové, tak ekologové se shodují, že pokud v Praze do budoucna neubude aut, nezlepší se ani problémy se smogem. Škodlivé látky ve vzduchu přitom podle Státního zdravotního ústavu mají zásadní vliv na lidské zdraví. Ročně kvůli nim v Česku zemře více než pět tisíc lidí.

„Problém Prahy je, že se nachází prakticky v dolíku, kde se znečištěný vzduch drží,“ vysvětluje Martin Stránský z neziskové organizace Arnika, která usiluje o lepší životní prostředí.

Dýchat se nedá v centru

Nejhorší situace je v centru metropole. Především na místech v blízkosti vytížených dopravních tepen. Postrachem je v tomto ohledu především okolí ulice Legerova a Sokolská. Problematická je také oblast Spořilova, Smíchova či Krče.

„Město v tomto ohledu musí přijít s komplexním opatřením, které situaci zlepší,“ vysvětluje Stránský. Magistrát již některá opatření připravuje. Příští rok chce spustit nový systém parkovacích zón. Ty mají odradit řidiče od toho, aby jezdili až do centra.

Zóny pro rezidenty začnou nejprve fungovat v části Prahy 5 a také Prahy 6. Řada dopravních expertů však vedení města dlouhodobě kritizuje za to, že na okrajích Prahy nebuduje nová odstavná parkoviště P+R, kde by lidé mohli svá auta nechávat.

Velký efekt na zlepšení ovzduší nemusí mít ani připravovaný projekt nízkoemisních zón, který zabrání vjezdu starších vozů do centra metropole. „Hlavní problém je, že v Praze je skutečně obrovské množství aut, a i když budou splňovat přísnější emisní normy, tak pokud nebudou jezdit třeba na vodík, problém se smogem se tím nezlepší,“ vysvětluje Stránský.

Velký podíl na znečištění Prahy má tranzitní doprava. Podle ekologů je proto potřeba dokončit vnější okruh kolem metropole a přesměrovat na něj kamiony.

Nezodpovězenou otázkou zatím zůstává, jaký vliv na čistotu ovzduší bude mít nedávno otevřený tunelový komplex Blanka. „Na některých místech se možná situace může zlepšit, ale škodliviny z aut z tunelu přesto do vzduchu unikají,“ vysvětluje Stránský.

Z Blanky vede několik výdechů, které odvádí výpary z vozů. Ty jsou patnáct metrů vysoké, aby znečištěný vzduch proudil dostatečně vysoko, a neohrožoval tak zdraví lidí. Podle ekologů to však není dostatečné řešení.

Do zlepšování ovzduší se chce v brzké době zapojit mimo jiné i stát. Na ministerstvu životního prostředí vznikl pod názvem Střednědobá strategie vlády pro zlepšení kvality ovzduší plán, jak do roku 2020 vzduch v Česku zlepšit. Vláda by jej mohla schvalovat ještě letos.