Ten, kdo se bude chtít zastupitelů na něco zeptat, bude muset přijít do budovy magistrátu na půl desátou dopoledne a tady předat na papíře svůj dotaz se jménem. Vystoupit bude moci od 12:30 do 13:15. Těm, na které se nedostane, zastupitelé písemně odpoví do třiceti dnů.
"Široká veřejnost teď může chodit na jednání a tam žádat zastupitele o vysvětlení a odpověď na konkrétní dotaz, kauzu či problém, který je trápí. Je to jeden z mnoha kroků, při kterých se snažím maximálně otevřít úřad široké veřejnosti," řekl primátor Bohuslav Svoboda.
Dosud to fungovalo tak, že Pražané předali úřednicím dotazy. Zastupitelé následně hlasovali o tom, zda řečník smí vystoupit. Hlasování nyní odpadne a lidé budou moci jít k řečnickému pultíku rovnou.
Pořadí, ve kterém budou lidé přistupovat k řečnickému pultíku, vylosují magistrátní úředníci. Nebude tedy záležet na tom, kdo dřív s dotazem přijde. Tento systém má zabránit tomu, aby si některý z tazatelů před každým jednáním přivstal, a vždy mluvil pouze on.
Elektronicky se zeptat nejde, lidé by zahltili úřad
Každý z řečníků bude mít na své vystoupení tři minuty. Politici budou moci svou odpověď rozložit do pěti minut. Když bude mít někdo doplňující dotaz, musí ho stihnout za minutu - a politik odpoví za dvě minuty.
Podat interpelaci v elektronické podobě nebude možné. Podle primátora Bohuslava Svobody by to technicky šlo, ale lidé by pak magistrát zahltili dotazy - psali by totiž i ti, kterým na odpovědi nezáleží, ale ptají se pouze proto, že je jednoduché dotaz zaslat.
Změnu jednacího řádu podpořily všechny strany. Pouze ČSSD měla k návrhu dvě výtky. Sociálním demokratům vadí čas, kdy mají lidé předat magistrátním úředníkům své dotazy. Chtěli ji posunout z půl desáté na půl jedenáctou, aby lidé v magistrátní budově nemuseli "tvrdnout" až od 9:30 do 12:30.
Zároveň jim také vadilo, že lidé mohou interpelovat i řadové zastupitele, kteří nejsou například ani radními ani předsedy jednotlivých zastupitelských výborů.