Na červencovou demonstraci dorazily stovky taxikářů. | foto: Vladimír Vokál, iDNES.cz

Praha kvůli protestu taxikářů posílí MHD, o zkouškách se bude jednat

  • 14
Pražský dopravní podnik posílí městskou hromadnou dopravu během úterní protestní jízdy taxikářů. Ti chtějí dosáhnout hned několika změn v pravidlech pro svou živnost, ale také odvolání primátorky Adriany Krnáčové z hnutí ANO.

Podle Krnáčové není jasné kde bude městská doprava posílena, protože Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) ještě neohlásila trasu, kterou taxíky pojedou.

Podle webu asociace mají taxikáři vyjet ve 13 hodin ze Strahova a zamířit na magistrálu. Vadí jim přešlapy a pochybení primátorky, jakými byly prý události okolo tunelu Blanka či Škodova paláce, kvůli kterým volají po jejím odvolání.

„Požadujeme změnu zákona. Pokud by primátorka změnila přístup, nevolali bychom po jejím odvolání,“ uvedl v pátek pro iDNES.cz mluvčí Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniel Tarljovskij (o chystaném protestu jsme psali zde)

Požadavky a výtky taxikářů

  • Okamžitou změnu zákona, aby bylo možno stanovit minimální jednotnou cenu za kilometr.
  • Okamžité odvolání primátorky pro mnohé přešlapy a pochybení ve funkci. Neřešení a odkládání problému taxislužby a dalších problémů, tunel Blanka, tvorba pražských stavebních předpisů, Škodův palác.
  • Personální změnu na odboru dopravních agend.
  • Nekomunikativnost MFČR ohledně cen, daní, nechceme EET, když nemusí Agrofert. Nejsme zemědělská komodita.
  • Nejsou řešeny zásadní body s nedovoleným podnikáním, prací na černo apod.
  • Žádáme řádný taxi-zákon, ne úřednické paskvily.
  • Chceme žít jako vy, podnikáme za účelem zisku.

Zdroj: www.akt-praha.cz

Dopoledne se zástupci asociace ještě setkají s ministrem financí a předsedou ANO Andrejem Babišem.

Krnáčová nerozumí tomu, proč chtějí v úterý koncesionáři protestovat. „Byla bych ráda, kdyby vzali zpět vyhrožování, které nevím, kam směřuje,“ uvedla.

Taxikáři protestovali už v červenci. Tehdy Prahou v průvodu, který také svolala asociace, projely stovky aut a způsobily komplikace v dopravě. Důvodem bylo chystané zpřísnění zkoušky pro provoz taxi a všeobecné přezkoušení všech taxikářů.

Po červencovém protestu a následné schůzce se zástupci AKT ale primátorka od plošného přezkoušení ustoupila.

„Testy v současné době podle našeho názoru nevypovídají o ničem, když se skládají s atlasem. To je můžeme úplně zrušit,“ řekla na schůzce s novináři Krnáčová. Řidiči by podle ní měli také zvládat jeden světový jazyk.

Minimální cenu odmítá město i ministerstvo

Taxikáři požadují stanovení minimální ceny, město do podnikatelského prostřední ale takto zasahovat nechce. Negativně se k tomu vyjádřilo i ministerstvo financí.

„Myslím si, že konkurence je nejlepší způsob, jak regulovat cenu i v této oblasti,“ dodala primátorka. Líbil by se jí například systém čipovaných taxametrů přímo propojených na finanční úřad. Maximální částka za kilometr stanovená městskou vyhláškou je 28 korun.

V úterý se také sejde pracovní skupina ohledně přezkušování řidičů taxi. Budou v ní i zástupci koncesionářů, kteří se její práce původně nechtěli zúčastnit. AKT sdružuje především individuální řidiče a dříve odmítala sednout k jednacímu stolu se zástupci dispečinků.

Fungovat má ještě druhá pracovní skupina, která se bude zabývat jednotnými standardy kvality taxislužby.

Praha se dlouhodobě potýká s problémy s předraženým jízdným a nedaří se jí vybírat pokuty. Magistrát uložil od roku 2002 sankce za 213 milionů korun, vybrat se mu ale nepodařilo ani desetinu této sumy.

Podle podkladů pro radu jsou v Praze dva tisíce aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4 600 evidovaných vozidel a téměř 5 500 řidičů.

Praha připravila svou novelu silničního zákona, kterou už schválila rada. Musí ještě projít zastupitelstvem, poté ji hlavní město předloží parlamentu.

Protestní akce taxikářů ze 7. července 2015:

7. července 2015

,