Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražská Revoluční ulice se má proměnit v bulvár, tramvaje tu zůstanou

  21:02aktualizováno  21:02
Praha zvažuje, že od základu změní Revoluční ulici. Kromě toho, že tu plánuje výstavbu nové supermoderní budovy, by zmizely úzké chodníky. Vznikl by tak bulvár plný zeleně. Tramvaje by na známé pražské třídě zůstaly.

Původní návrh nové budovy v Revoluční ulici se jmenoval Novomlýnská brána. Autory návrhu byli architekti z kanceláře DaM architekti. | foto: Archiv DaM architekti

"Sice jsme o tom oficiálně ještě nejednali, ale o tom návrhu víme a vítáme ho," řekl iDNES.cz starosta první městské části Oldřich Lomecký.

První významnou změnou by měla být výstavba nové moderní budovy nazvané Novomlýnská brána, která má vyrůst na místě novorenesančního domu na konci ulice (více čtěte zde). Stavba, kterou už posvětili pražští památkáři, by se mohla začít stavět do dvou let.

Celá Revoluční ulice by se pak měla dočkat zejména širších chodníků, na kterých by se nově objevila i zeleň. "Bylo by potřeba zásadním způsobem rozšířit především chodník vedoucí po levé straně ve směru k náměstí Republiky. V podstatě bychom uvítali, kdyby tady vznikla - alespoň částečně - další pěší zona," dodal Lomecký.

Mohla by tak podle něj navázat na už existující bulvár pro pěší, který vede od spodní části Václavského náměstí přes ulici Na Příkopě až po náměstí Republiky.

Historie ulice

* V místě dnešní Revoluční ulice v minulosti procházely hradby Starého Města. Také proto se dříve Revoluční ulici říkalo Na Příkopě, jelikož tudy vedl hradební příkop.
* Později se ulice jmenovala Trubní, posléze Rourová, procházelo jí totiž potrubí městské vodárny.
* V 19. století byla ulice nazvána Eliščinou na počest manželky Františka Josefa I.
* Revoluční se této ulici začalo říkat až v roce 1919 na počest vzniku samostatného československého státu.

Významným krokem by mělo být zejména zklidnění Revoluční ulice. Tramvaje by ale přitom ve středovém pásu měly zůstat. "Tramvajové spojení považujeme v této lokalitě za stěžejní, proto budeme určitě usilovat o jeho zachování. Naproti tomu bychom ale rádi co možná nejvíc očistili toto místo od osobní automobilové dopravy," vysvětlil starosta.

Podle jeho slov chce Praha 1 obecně omezit vjezd aut do historického centra města a právě na začátku Revoluční na straně u Vltavy podle něj jakási hranice centra pomyslně začíná.

"Chceme, aby do této lokality vjížděli se svými auty pouze lidé, kteří tu bydlí, případně zásobování. Ostatní řidiči by měli své vozy nechávat nejlépe v podzemních garážích, kterých je tu teď dostatek, například pod obchodním domem Kotva či pod Palladiem," řekl Lomecký.

Myšlenka na zklidnění Revoluční ulice je prozatím jen ve formě návrhu. "Jsme zatím úplně na začátku. V tuto chvíli probíhají konzultace s památkáři, debaty architektů, na papíře je už i pár pracovních studií. Já každopádně otevření této diskuze vítám," uzavřel starosta.

Na projekt prý neproběhla řádná architektonická soutěž

Stavbu nové moderní budovy na začátku Revoluční ulice městští památkáři už posvětili. Odborníkům z Národního památkového ústavu se ale projekt nelíbí. Česká komora architektů navíc upozornila na to, že se na projekt Novomlýnské brány nekonala žádná architektonická soutěž.

Investor podle svých slov oslovil pět architektonických ateliérů, z nichž si nakonec sám vybral vítěze. Zástupce investora Radovan Karas přitom už dříve uvedl, že jako soukromý investor nemusí podle zákona vypisovat žádnou soutěž. Většina developerů dnes podle toho jedná.

Česká komora architektů je ale ze zákona pověřena dohlížet na zadávání veřejných zakázek a sleduje i zakázky soukromých investorů, které se dotýkají veřejných prostranství a zastavování významných míst.

Soutěž na Novomlýnskou bránu tak prý neproběhla podle pravidel, nebyla například známa nezávislá odborná porota posuzující návrhy. "Takto důležité místo v centru Prahy by si zasloužilo, aby byla vypsána veřejná architektonická soutěž, která by mohla přinést různorodá řešení od většího množství architektů," domnívají se zástupci komory architektů.

Objemnou stavbu, která počítá s demolicí novorenesančního, dnes zdevastovaného domu, navrhl ateliér DaM architekti. Majitel pozemku a domu počítá s investicí 250 milionů korun.

Nový moderní objekt by měl mít víc funkcí, zatím se počítá především s obchody, kancelářemi a parkovacími místy, investor nevylučuje ani to, že by v něm mohlo být i více bytů.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nehoda Hořovice
VIDEO: Od jedoucího auta se odpojil vozík, srazil devadesátiletou ženu

V obci Hořovice na Berounsku policie vyšetřuje nehodu, při které se za jízdy uvolnil přívěsný vozík za autem a srazil starší ženu u silnice. Záchranáři ji s...  celý článek

Potápěči při vyzvedávání člunu, který se potopil na břehu Vltavy v Davli....
V Podolí se potopil člun zaparkovaný u mola, na břeh ho vytáhli hasiči

Potopený motorový člun lovili v neděli hasiči z Vltavy v pražském Podolí. Ven ho vynesli pomocí nafukovacích vaků. Uvnitř nikdo nebyl.  celý článek

Středočeští hasiči původně vyjeli k požáru benzinky, nakonec hasili zapomenuté...
Hasiči vyjížděli k nahlášenému požáru benzinky, hořelo však jídlo v troubě

Středočeští hasiči dostali v neděli večer hlášení o požáru čerpací stanice v Říčanech u Prahy. Vyhlásili kvůli tomu druhý stupeň požárního poplachu. Nakonec...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.