V květnu se projede tunelem Blanka formule 1 a poté i ostatní auta, na podzim vyrazí první souprava metra s cestujícími do Motola a zhruba ve stejnou dobu Praha rozjede bikesharing.
Hezky se to poslouchalo, ale... Už je jasné, že jednobarevná rada města některé projekty, které voličům slibovala, nestihne dokončit včas.
Nesplněné velké sliby |
„Vedení města funguje v mnoha ohledech pomalu a nestíhá, na druhou stranu se drží svých slibů, ke kterým se zavázalo v dokumentu 500 dní pro Prahu,“ říká zastupitel Miroslav Poche (ČSSD).
Dokument vznikl v červnu minulého roku. Obsahoval programové body, díky kterým získala TOP 09 pro svou menšinovou vládu podporu sociálních demokratů.
Vedení metropole čelí kritice především kvůli velkým projektům. „Tunel Blanka se kvůli chybnému zneplatnění smlouvy neotevře. S Opencard TOP 09 nepohnula ani o milimetr a karta je stále jen tramvajenkou,“ kritizuje radu bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Vedení města se jeho kritice brání. Zpomalení některých projektů je podle něj cena, kterou TOP 09 zaplatila za transparentnost.
„Na magistrátu se nám podařilo změnit praxi, která tu po dlouhá léta panovala a která byla ve znamení arogance a nahodilých a nesmyslně drahých projektů. Proto děláme kroky, které jsou naprosto transparentní a pod permanentní kontrolou veřejnosti,“ říká primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).
Podle politologa se dá pochybovat o tom, že s touto argumentací TOP 09 uspěje u voleb. „Voliči budou spíše reagovat na to, že město nestihlo některé velké projekty včas dokončit,“ říká politolog Michal Pehr.
To, že rada města nezvládá v mnoha případech držet se stanovených termínů, je podle opozice dáno nezkušeností některých radních. ODS kritizuje přímo Hudečka, ČSSD zase změnu pravomocí v radě. Konkrétně problematiku Opencard. Tu převzal po radní Evě Vorlíčkové na konci minulého roku Jan Vašíček, tomu ji ale letos na jaře „přebral“ přímo primátor.
Sám Hudeček připouští, že má vůči Pražanům i určité resty. „Nedokončený projekt elektronického placení pokut, zajištění větší bezpečnosti v centru města, zlepšení práce městské policie,“ uvádí příklady primátor.
„Řešení máme“
Problém podle něj představují také takzvané brány do města, jako je například letiště Václava Havla nebo okolí hlavního nádraží, kterému se přezdívá Sherwood. „K řešení hlavního nádraží máme připravenou koncepci, kterou jsme ale nestihli předložit k veřejné diskusi,“ dodává Hudeček.
Řadu projektů vedení hlavního města teprve rozjelo a výsledek bude znát až v průběhu následujících let. Příkladem je systém nízkoemisních zón, který by mohl v Praze fungovat do dvou let.
Rada také schválila zazelenění mimoúrovňové křižovatky Malovanka. Ta má být dokončena až napřesrok. Přestože město letos na podzim stihne spustit nový systém zón placeného stání, až nastávající vedení metropole rozhodne, zda příští rok dá zelenou i ostrému provozu na větším území Prahy.
Přestože opozice nešetří kritikou současného vedení metropole, zaznívají od ní i pozitivní ohlasy. Ty se týkají především proměny náplavek, na kterých přibyly veřejné toalety. Palce nahoru Hudeček dostává také za úpravu stavebních předpisů či vytváření pravidel veřejného prostoru.