Jen co se v roce 1998 usadil Zdeněk Schwarz v kanceláři ředitele, začal pátrat po historii nejstarší záchranky na světě. Jediným dokumentem tehdy byl sešit s výstřižky článků a fotek, který měla jeho asistentka. Jenže...
"Přišel pán z Plzně, že sešit chce půjčit. Už se nikdy neobjevil," popsal Schwarz návštěvu člověka, který chtěl pro pražskou záchranku kroniku napsat. Ta tak začala vznikat až na počátku 21. století. "Historii musíme vyloženě ´lepit´ dohromady. Přesto jsme došli k tomu, že je nejstarší na světě, dokonce i v Paříži je mladší," podotýká Schwarz.
Historie pražské záchranky je doslova děravá. Novou kroniku tak dávali zaměstnanci dohromady zejména pomocí novinových článků nebo pozdějších výročních zpráv. "Například není vůbec zmapováno dění ze srpna 1968, což je zarážející, stejně tak poválečná historie," uvedl ředitel.
Pokud by tak někdo chtěl sestavit například tabulky počtu zaměstnanců rok po roce za celou historii, zřejmě neuspěje. Nicméně jasné je, že Pražský dobrovolný sbor ochranný byl založen v prosinci 1857 na popud barona Päumanna, tehdejšího ředitele c. k. Policie pražské.
První sbor čítal 36 dobrovolníků nejrůznějších profesí, pouze tři byli zdravotníci. Sbor, jehož vznik posvětilo 8. prosince 1857 c. k. místodržitelství, si pak vzal za své heslo: "Ochrániti co jest ochrany hodno, zachrániti v každém druhu nebezpečí jak životy lidské, tak i majetek spoluobčanů dobrovolně, neohroženě a nezištně."
První stanoviště bylo na Václavském náměstí
Záchranka v číslechRok založení 1857 Používaná vozidla Kromě klasických skříňových sanitek má záchranka elektromobil Smart. Dále má vozy Rendez-vous, těmi jezdí lékaři, a kamion Golem. Zdroj: ZZS HMP |
Od té doby pak záchranáři pomáhali při požárech, povodních nebo při "běžných" zraněních. Rovněž začali hlídkovat při různých akcích, například v roce 1891 při Jubilejní zemské výstavě.
Jako zlomový moment lze označit povodeň v roce 1890, která se prohnala Prahou. Nechvalně známá je i kvůli tomu, že strhla střední část Karlova mostu. Z Vídně tehdy Pražanům poslali na pomoc vozy a nosítka. A právě tehdy vzniklo v dolní části Václavského náměstí první stanoviště záchranky.
"Vždy, když dojde k nějaké katastrofě, je to impuls pro další vylepšování služeb a způsobu zásahů a fungování," poznamenal ředitel záchranky Zdeněk Schwarz.
SERIÁL: 150 let pražské záchranky |
Rozvoj a pokrok ve způsobu ošetřování je zřejmý, porovnáme-li dnešek s počátky fungování záchranky.
Zatímco na začátku měla 36 dobrovolníků, nyní má 433 zaměstnanců. Namísto nosítek nebo vozů s koňmi dnes jezdí po metropoli desítky sanitek, osobních aut a záchranářům pomáhá i vrtulník. Na cyklostezkách jezdí záchranář na kole (více čtěte zde).
Moderní i staré vozy si Pražané mohou prohlédnout od středy ve Valdštejnské zahradě, kde budou vystaveny až do konce týdne. Vstupné se neplatí.