Podle expertů by si autoškoly neměly konkurovat cenou, ale pestrostí nabídky. (Ilustrační snímek)

Podle expertů by si autoškoly neměly konkurovat cenou, ale pestrostí nabídky. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Autoškoly v Praze lákají žáky na nižší ceny, šetří na počtu jízd

  • 30
Pražské autoškoly, aby přilákaly zákazníky, snižují ceny. S tím jde ale dolů i kvalita výuky, neboť snižují počty jízd. Experti varují, že nedostatečně vyškolení řidiči mohou být na silnicích nebezpeční. Statistiky pražských policistů řadí řidiče začátečníky mezi nejčastější viníky dopravních nehod.

Těžko někde v republice najdete levnější kurzy než v Praze. Konkurence tu tlačí ceny dolů a řidičák se dá v metropoli ve speciální akci pořídit už za 6 500 korun.

Alespoň tak ho nabízí jedna autoškola na slevovém serveru. Nejlevnější nezlevněný kurz na řidičák skupiny B, který se MF DNES podařilo najít, vyšel na necelých 7,5 tisíce. Pro srovnání, stejný kurz v mnohem levnější Poličce vyjde na 7 800 korun.

Přestože nízká cena vyznívá příznivě pro zákazníky, předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný před ní varuje. "Za ceny okolo 6 500 korun jsme však dělali kurzy naposledy v roce 1997. Tehdy bral učitel 60 korun hrubého na hodinu, dnes bere asi dvojnásobek. Benzin stál tehdy 18 korun za litr, dnes vyjde skoro na 40," vypočetl.

Počet najetých kilometrů v autoškole je zásadní

Chybějící peníze se ovšem musí někde projevit, a tak autoškoly šetří třeba na počtu najetých kilometrů.

Doplatil na to třeba devatenáctiletý Daniel Šerák. Nedávno opustil kurzy jedné z autoškol a dodnes se s ní dohaduje o vrácení peněz. "Hodiny často odpadaly nebo trvaly jen pár desítek minut. Učitel mi nabízel, že mi místo hodiny napíše čárku a oba dva ušetříme čas," popsal Šerák.

Povinná nabídka

Obsah kurzu je dán směrnicemi ministerstva dopravy. Každý uchazeč o řidičské oprávnění musí se svým učitelem odjet minimálně 28 třičtvrtěhodinových lekcí. Dále je povinná výuka teorie, zdravotnická příprava nebo jízdy na trenažéru.

Levný "rychlokurz" ovšem vyhovoval některým spolužákům, kteří ušetřili čas i peníze.

Jenže v podobných případech už nejde jen o finance, ale o bezpečí na silnicích. "Počet najetých kilometrů v autoškole je zásadní, pokud se sníží, zvýší se pravděpodobnost, že řidič zaviní nehodu," varoval Igor Sirota z Ústředního automotoklubu ČR.

Z necelých osmi tisíc nehod, u nichž se vloni podařilo v Praze zjistit údaje o řidiči, jich více než 2 300 zavinili lidé, kteří neměli řidičské průkazy ani dva roky.

"I nekvalitní výuka se může na nehodovosti odrazit, ale důležitá je především zkušenost," poznamenal Jan Straka z pražské dopravní policie. A ke zkušenosti počet hodin naježděných v autoškole přispívá.

Konkurovat se dá i pestrostí nabídky

Podle Horázného se na Asociaci autoškol obrací kvůli krácení hodin řada lidí. "Z dopisů žáků vyplývá, že některé autoškoly výrazně žákům ubírají hodiny a jsou rády, že žák neprospěl a dokoupí si za plnou cenu hodiny, o které ho předtím ošidili," popsal Horázný taktiku levných autoškol.

Jiným způsobem, jak si vykompenzovat nízkou cenu kurzu, jsou dodatečné platby, třeba za trenažér.

Podle expertů by si autoškoly neměly konkurovat cenou, ale pestrostí nabídky. "Všechny by měly nabízet třeba jízdu po dálnici, parkování v obchodních centrech a podobně, aby byli žáci připraveni na všechno. Čím pestřejší nabídka, tím lépe," dodal Sirota.

,