Lokomotiva Hrboun patří mezi skvosty Národního technického muzea v Praze.

Lokomotiva Hrboun patří mezi skvosty Národního technického muzea v Praze. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Pražské lokomotivě zvané Hrboun je sto let, v muzeu se bude slavit

  • 4
Stotunová parní lokomotiva známá jako Hrboun oslaví o víkendu sté narozeniny. Významné výročí největšího exponátu Národního technického muzea v Praze si budou moci užít i návštěvníci. Dostanou příležitost si na mašinu vylézt a užít si tak pohled, který měl kdysi pouze strojvedoucí nebo topič.

Národní technické muzeum se v únoru po čtyřech letech oprav znovu otevřelo pro veřejnost. A hned ho čeká další velká událost. Parní lokomotiva Hrboun oslaví rovnou stovku. Svou přezdívku získala díky tvaru kotle, který se směrem ke komínu zužuje.

Návštěvníci budou mít jedinečnou možnost si na mašinu nejen sáhnout, ale i vylézt. "Dokonce zprovozníme pojízdné lehátko, které umožní lidem vidět podvozek lokomotivy," přiblížil záměr muzea Jiří Střecha, který má sbírky na starosti.

Hrboun bude jako "živý"

Hrboun bude dokonce i osvícený a ozvučený, což vytvoří dojem, jako by se právě chystal vyjet na trať. "Návštěvníci uslyší sykot páry, zvuk kompresoru nebo přikládání pod kotel," dodal Střecha.

Připraveny jsou i komentované prohlídky, na kterých se lidé dozvědí něco o historii rychlíkové lokomotivy. Děti se zase mohou od dvou hodin odpoledne zúčastnit výtvarné dílny na téma Mašinka.

Hrboun, který je schopen uhánět krajinou více než stokilometrovou rychlostí, byl vyroben v Českomoravské továrně na stroje v Praze v roce 1911. Do sbírek technického muzea se dostal před 56 lety. Již předtím ho Československé státní dráhy vyřadily z provozu.

Na světě existuje tento typ lokomotivy pouze ve dvou exemplářích a málokdo ví, že je složen ze dvou jiných lokomotiv.


Témata: historie, Praha