Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Pražské služby jsou ve skluzu. Popelnice možná nikdo nevyveze

  • 7
Svoz odpadu všech domácností v Praze měly od 1. listopadu převzít Pražské služby. Takový byl plán magistrátu. Jenže ten má teď namále. Náměstek primátora Jiří Vávra i firma dokončují přípravy na poslední chvíli. Zda někdo za pět týdnů vyveze popelnice, je proto nejisté.

Nyní odvážejí odpad domácností v Praze čtyři firmy, Pražské služby obstarávají asi dvě třetiny a od listopadu by měly podle plánu magistrátu převzít prostřednictvím nové městské akciové společnosti TSK všechny popelnice. Přechod však není připravený a času zbývá velmi málo.

Co je pacht?

Pacht je novinkou občanského zákoníku.

Jedná se o formu nájmu, kdy lze pronajmout divizi firmy.

V pachtovném ve veřejném sektoru by neměl být zisk, který majetek vydělá.

Je to však novinka a výklady se mohou různit.

Transakci připravuje náměstek Jiří Vávra. Původně chtěl asi za 800 milionů koupit menšinový podíl akcií PS od soukromého vlastníka, aby magistrátu patřila celá firma a mohl jí zakázku zadat bez výběrového řízení. To se však v srpnu nezdařilo a město začalo chystat jiný plán. Podle Vávry možná nevyjde. Náměstek připouští, že projekt nedotáhl do konce. Zhatila mu to prý snaha podnikatelů poškodit PS, aby získali Malešickou spalovnu.

Jak překotně se rodí náhradní řešení, o tom svědčí následující události. Praha narychlo vytvořila TSK, jíž může zadat práci přímo a jíž chce do roku 2015 propachtovat (pronajmout) část Pražských služeb obsahující spalovnu a svoz komunálního odpadu. „Znalci nyní posuzují cenu pachtu,“ říká Vávra. Zda k pachtu dojde, patrně rozhodne valná hromada Pražských služeb.

Narychlo se shání padesát aut

PS mezitím kvapem, bez otevřeného tendru, shánějí až padesát svozových aut a 36 tisíc popelnic, aby měly dost techniky a zvládly práci bez subdodavatelů. Firma si zajistila podnájem 49 aut od rakovnické společnosti Croy. PS navíc vyjednávají se subdodavateli jako Komwag a AVE CZ o pronájmu další techniky.

„Na ceně jsme se nedohodli, ale dali jsme si termín konec září,“ uvedl za Komwag Jaroslav Stružka. Tedy měsíc předtím, než Praha převezme svoz smetí. „Způsob zajištění stále není zřejmý, což je alarmující. V tomto jsme připraveni nabídnout pomoc,“ dodal Jiří Nováček, člen představenstva EP Industries a jednatel AVE CZ.

Vávra i vedení Pražských služeb tvrdí, že stíhají. „Jsme připraveni od listopadu samostatně odvážet odpad,“ ujišťuje mluvčí PS Radim Mana. Tím, že mají jeden vozový park v podnájmu od Croye a jednají o pronájmu s dalšími firmami, zjišťují, zda nabídka nebude výhodnější. „Pak bychom s Croyem ukončili smlouvu,“ uvedl Mana.

Návrat na začátek?

Shánění techniky není jediné úskalí plánu. Jednomu z akcionářů Pražských služeb, společnosti AVE, se totiž nelíbí vyvedení části firmy do TSK. „Pokud by to mělo vyústit v poškození Pražských služeb, jsme jako menšinový akcionář připraveni se bránit i soudní cestou,“ dodal Nováček.

Naznačil, že pacht nemusí být v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. PS kontrují, že postupují podle zákona. „Pro nás jsou klíčové podmínky pachtu a jejich výhodnost pro společnost,“ říká Mana.

Celý proces tak paradoxně směřuje k překvapivému cíli. A to stejnému modelu svozu odpadu, jaký je v Praze zavedený nyní. Není vyloučené, že případný soudní spor a s ním souvisící předběžné opatření donutí město vyhlásit jednací řízení bez uveřejnění (JŘBU). Pak by město prodloužilo současné smlouvy v roční hodnotě asi jedné miliardy a smetí budou vyvážet Pražské služby a tři subdodavatelé, mezi nimi AVE a Komwag.

„JŘBU je poslední, co bych vypsal. Kdyby však někdo vydal předběžné opatření, nic jiného bych dělat nemohl,“ připouští Vávra možnost, že se pokus o převzetí svozu odpadu vrátí na začátek.