V Praze by nově mohly na znamení stavět i tramvaje. (Ilustrační snímek)

V Praze by nově mohly na znamení stavět i tramvaje. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Šula, MAFRA

Pražské tramvaje budou stavět na znamení. První se objeví už v prosinci

  • 86
V prosinci by se Praze měla objevit vůbec první tramvajová zastávka na znamení. Takové označení by měla nést stanice ČSAD Smíchov. Pokud se osvědčí, bude společnost Ropid, která městskou dopravu v metropoli organizuje, uvažovat o tom, že by takových zastávek mohlo být v budoucnu víc.

U autobusů nejsou zastávky na znamení nic neobvyklého. Zkrátka se dá řidiči pokyn, když chce cestující vystoupit na některé z méně vytížených stanic. Tramvaje zůstávaly dosud zcela stranou těchto úvah, ale teď nastal zlom.

"První tramvajovou zastávku na znamení zavedeme 8. prosince," řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Tou zastávkou by měla být ČSAD Smíchov, která patří mezi méně využívané stanice. O zavedení režimu "na znamení" se debatuje posledních několik měsíců.

Letos v březnu se mluvilo o tom, že to bude již brzy. V tu dobu totiž padla poslední zásadní překážka - změnily se předpisy Dopravního podniku, které zavádění zastávek na znamení upravují.

"Stále to dolaďujeme, příští týden se rozhodne definitivně," uvedl dopravní ředitel Dopravního podniku Ladislav Urbánek. Společnost Ropid se netají tím, že si dovede představit, že by tramvaje na znamení zastavovaly na více místech v Praze, například ve stanicích Krematorium Motol, Plynárna Michle či Starý a Nový Hloubětín.

Zastávky na znamení ušetří čas i peníze, tvrdí Ropid

Ropid si od tohoto kroku slibuje úsporu i plynulejší provoz. "Každé brždění a rozjíždění tramvaje něco stojí. Ušetříme i trošku času a navíc to bude znamenat i o něco větší pocit pohodlí pro cestující. Když vůz zbytečně brzdí, cuká, není jízda tak plynulá a je méně pohodlná," řekl Drápal.

Úspory ze zastávek na znamení nejsou nikterak astronomické. Přesto tu jsou. Třeba loni se zavedlo tři sta nových autobusových stanic na znamení, díky kterým se ušetří zhruba pět milionů ročně.

K systému zastávek na znamení pro tramvaje se však ozývají i kritické hlasy. "V některých výjimečných případech to může být oprávněné, každé zrychlení dopravy je pozitivní, ale systémové řešení to podle mě být nesmí. Mohou existovat výjimky, kde by to mělo opodstatnění. Třeba když jedna zastávka je nevytížená a ostatní na té stopě jsou vytížené velmi," říká Vladimír Návrat z Ústavu dopravního inženýrství Morava, který se zabývá integrovanou dopravou.

Tramvajové zastávky na znamení vyvolaly v Pražanech řadu otázek. Přesto v březnu většina čtenářů iDNES.cz hlasovala v anketě pro jejich zavedení. Zastánci přehlasovali odpůrce o téměř 1 300 hlasů. Výtky narážely třeba na fakt, že na zastávkách na znamení už cestující nemusí na řidiče mávat, stačí tam jen viditelně stát.

To však může v praxi znamenat, že cestující na právě přijíždějící linku nečeká, ale chce jet až tou další. "Co kdyby cestující na zastávkách měli v ruce 'čitelnou' ceduli s číslem linky, kterou chtějí použít?" zamyslel se v internetové diskuzi jeden z cestujících, jak by mohl systém fungovat.

"Zatím je reálné zavést zastávku ČSAD Smíchov, kde směrem na Barrandov většina lidí může jet kteroukoliv tramvají. V opačném směru jezdí nejčastěji cestující nejdál na Anděl, takže opět mohou jet kteroukoliv linkou. Případné další zastávky bychom vybírali pečlivě," doplnil Drápal.