Výluk na lince metra C bude ještě dost, výměna pražců potrvá deset let

  19:14
Výměna dřevěných pražců okolo stanice Pražského povstání ochromila v pondělí dopravu na lince C pražského metra. A zdá se, že na podobné komplikace si Pražané budou muset zvyknout. Na směnách se sice střídá sedmdesát dělníků, ale i přes toto tempo se výměna všech pražců jen na červené trase odhaduje na deset let.
Na trase metra C mezi Kačerovem a Pražského povstání se v těchto dnech mění...

Na trase metra C mezi Kačerovem a Pražského povstání se v těchto dnech mění kolejové pražce. Oprava první den způsobila komplikace v dopravě (2. 7. 2019) | foto:  Petr Topič, MAFRA

V metru u Pražského povstání se nyní mění pražce z roku 1974, které už jsou nyní na hranici životnosti. A i o půlnoci se to v tunelu hemží dělníky v reflexních vestách.

Nové betonové pražce jsou oproti těm dřevěným o trochu menší. Je to kvůli tomu, aby okolo nich mohl být materiál na bázi polyuretanu, který tlumí hluk souprav. Ten se totiž přenáší z tunelů do domů a budov nad nimi.

„Výměna probíhá vždy ob jeden pražec a je to kvůli tomu, aby se nemusela měnit poloha, tedy geometrie kolejnic. budov,“ popisuje Ondřej Krulikovský, vedoucí služby stavby Dopravního podniku hl. m. Prahy, který má aktuální práce v podzemí na starosti.

Nové pražce do podzemí

Pražce pro pražské metro dodává jejich jediný výrobce, společnost ŽPSV z Uherského Ostrohu. Byly zkonstruovány podle požadavků dopravního podniku a jsou o trochu menší, než jejich dřevění předchůdci kvůli tomu, aby vniklo místo pro polyuretan, který má tlumit hluk. Jeho aplikace není žádným experimentem – napomáhá tichému provozu metra i železnice v některých německých tunelech. A někde materiál takto funguje už asi 40 let, takže životnost je i v tomto případě prověřena. 

Pražce společně s tlumící hmotou na takzvaném pulzátoru simulujícím provozní zátěž otestovala pražská ČVUT. Trvanlivost v řádu desetiletí by proto měla být zaručena.

Problém s hlukem podle něj byl například v úseku mezi Pražského povstání a Budějovickou. Tunel je tam v některých místech jen šest metrů pod úrovní okolního terénu, a tak přicházely stížnosti.

Hluk kolem pražců vzniká proto, že navzdory vlhkosti v tunelu seschnou a zmenší svůj objem. „Pražec se pak viklá a stává se z něj nepříjemný zdroj hluku,“ popisuje specialista.

V místě je vidět asi dvacítka velmi intenzivně pracujících dělníků. Část má na starosti demontáž starých pražců, další skupinka již instaluje ty nové. Než se pustili do této činnosti, muselo být odmontované zabezpečovací zařízení. To brání například srážce vlaků v tunelu a před koncem výluky se musí opětovně namontovat, a samozřejmě také odzkoušet.

Pražce jsou v betonových lůžkách a výjimku tvoří jen některé výhybky, které ještě zůstávají položené ve štěrku a jsou například v rámci trasy C na Florenci, Kačerově či Hájích.

Samotné výměny jsou pro dopravní podnik během na dlouhou trať.

„Pracuje se i na trase A, a tam je to jednodušší díky jinému typu zabezpěčovače, který se nemusí před výměnou pražců odstranit,“ dodává kolejový specialista pražského metra.

Údržba metra, to je i mytí a vysávání tunelů. Jednou měsíčně

A také upozorňuje, že v tunelech metra nebývá rušno jen kvůli výměně pražců.

„Také se tady brousí kolejnice, v tunelech probíhá pravidelně vysávání i mytí. To je na programu dokonce každý měsíc. Umývá se celý tunelový tubus a je na to speciální cisternová souprava. Proudnicemi se pak zvlášť oplachuje spodek tunelu. Děláme to hlavně proto, abychom se zbavili prachu,“ říká Krulikovský.

A to nejen proto, aby se nedostal do stanic a cestující se cítili lépe. „Motory metra jsou asynchronní, a pokud by se do nich dostal prach, tak by hodně trpěly.“

V uzavřeném úseku mezi Kačerovem a Pražského povstání bude provoz obnoven v neděli. Cestující se budou moci sami v provozu přesvědčit, jestli díky novým pražcům dojde k výraznějšímu snížení hlučnosti souprav i v tunelu.

Na celé trase se ale provoz ztiší pravděpodobně až za deset let. Na tak dlouho se při současném tempu prací a třech výlukách ročně odhaduje výměna všech pražců. Na věky tu ale nebudou ani betonové tubusy tunelů. Krulikovský ale jejich životnost odhaduje na dalších sto let i více.

1. července 2019

Autor:
  • Nejčtenější

V centru Prahy boural miliardář Karel Janeček. Svým vozem sjel ze silnice

24. března 2024  14:13

Miliardář a neúspěšný kandidát na prezidenta Karel Janeček v neděli boural se svým luxusním vozem...

Chutnalo? Určíme dýško. Test pražských restaurací odhalil zakázané praktiky

21. března 2024

Premium Zatímco Češi z celé země si zvykli i díky kampani města přijíždět poznávat Prahu, v historickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vinen, vyslechl si hejtman Krkoška u soudu. Krátce poté oznámil rezignaci

21. března 2024,  aktualizováno  11:20

S peněžitým trestem 200 tisíc korun odešel dnes od Obvodního soudu pro Prahu 2 hejtman...

Dům musí zbourat i s unikátní plastikou, památkářům z fasády nešla sundat

22. března 2024  13:45

Společnost Urban Developers and Investors, která pracuje na bytové výstavbě poblíž nádraží na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kouř nad centrem Prahy. Hořelo na střeše hotelu u Václavského náměstí

28. března 2024  12:22,  aktualizováno  13:59

Z vnitrobloku budovy ve střední části pražského Václavského náměstí stoupal dnes kolem poledne...

Střešovice i podruhé v semifinále uspěly, Boleslav s Vítkovicemi srovnala

28. března 2024  22:13

Florbalisté mistrovského týmu a vítěze základní části Tatranu Střešovice vyhráli v druhém duelu...

V Kladně srazil vlak nezletilou dívku, se zraněnou hlavou musela do nemocnice

28. března 2024  17:19,  aktualizováno  20:08

Osobní vlak ve čtvrtek odpoledne srazil v Kladně-Rozdělově nezletilou dívku. Záchranáři ji se...

Vytížení proti odpočatým. Sparta čelí v semifinále Třinci, Pardubice čeká Litvínov

28. března 2024  19:37

Dva nejlepší celky základní části hokejové extraligy si dopřály pauzu na přípravu a od víkendu už...

Lakatoš bude hostovat v Boleslavi. Bruslaři s ním počítají na dva roky

28. března 2024  17:26

Dominik Lakatoš bude v nadcházejících dvou sezonách hostovat z hokejových Vítkovic v Mladé...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...