Pražský okruh, odbočka na okruh ze Strakonické.

Pražský okruh, odbočka na okruh ze Strakonické. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Pražskému okruhu je půl roku. Reakce Pražanů jsou kladné i záporné

  • 6
Pražský okruh propojující brněnskou a plzeňskou dálnici slouží metropoli již půl roku. Jižní spojka se díky obchvatu projede za pár minut. Chodov se Smíchovem spojil nový autobus a v ulicích je méně aut. Jenže zároveň se po Spořilovské ulici denně valí davy kamionů.

"Nikdy se nám do práce necestovalo lépe. Od magistrály po Barrandovský most jedu třeba jen čtyři minuty. Dříve jsem stál dlouho v kolonách," popisuje své zážitky Michal Štách z Jižního Města.

Počty projíždějících aut

jaro 2010 X listopad 2010
(údaje v tisících)

Jižní spojka (Braník-Sulická)
         100 X 122

Jižní spojka (5.května-Chodovská)
           96 X 111

Jižní spojka (Chodovská-V Koryt.)
         109 X 121

Spořilovská (Spořilov-Chodovec)
           44 X 53

5.května (Jižní spoj. - Chodovec)
        111 X 102

Brněnská (Chodovec-Chodov)
        114 X 104

Dobříšská (Strakonic.-Mrázovka)
         73 X 80

Zdroj: dokument TSK

Motoristé však nejsou jediní, kterým se cestování usnadnilo. Také cestující MHD mohou být spokojeni. Expresní autobusová linka, jež vede po Jižní spojce, totiž obyvatelům Jižního Města výrazně zkrátila cestu.

"Dříve jsem musel jezdit na I. P. Pavlova a přestupovat nebo to objíždět přes Florenc, teď jedu přímo na Smíchov," pochvaluje si cestující z Jižního Města.

Aut je v některých částech méně

Další expresní autobusová linka by měla vést po samotném obchvatu metropole zřejmě od září. Jezdila by z obce Jesenice rovněž na Smíchovské nádraží.

Díky okruhu je dnes v ulicích některých městských částí méně aut. Jen pro srovnání: po Jižní spojce u Braníka jezdilo před spuštěním okruhu sto tisíc aut denně. V prvním týdnu po jeho zprovoznění, odkdy měly kamiony zakázáno vjet na městský okruh, tudy jezdilo 79 tisíc.

Následně se ale počty osobních aut začaly zvyšovat a už v listopadu hlásily ukazatele 122 tisíc aut za den. Přibyli lidé, kteří se dříve této silnici vyhýbali. Přesto je Jižní spojka bez problémů průjezdná, také díky změně dopravního značení na nejkritičtějším místě - Barrandovském mostě.

"Bydlet vedle Spořilovské je děs"

Zato obyvatelé Spořilova a především ti, kdo bydlí přímo u Spořilovské ulice, po které smějí kamiony najíždět na městský okruh ve směru k mladoboleslavské dálnici, už tak nadšení nejsou. Pod okny jim totiž nyní jezdí o devět tisíc aut denně více.

"Nedá se tu dýchat, otevírat okna, používat balkony. V mém okolí snad není člověk, který by neměl zdravotní potíže. Já mám poruchy imunity, astma, alergie na nejrůznější pyly, což jsem dříve neměla," říká Jana Růžičková ze Spořilova. Praha slíbila tamním obyvatelům, že postaví protihlukovou stěnu, zatím žádná nestojí.

"S její výstavbou se počítá," řekl náměstek primátora Karel Březina. Praha 4 však vypracovává i další řešení, které by odvedlo kamiony ze Spořilovské pryč. Mohly by podle ní jezdit po jiných trasách.