Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský okruh je otevřen přesně čtvrt roku. Někde pomohl, jinde uškodil

  17:55aktualizováno  17:55
Úsek Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D5 slaví dnes malé jubileum, tři měsíce od svého otevření. I přes relativně krátkou dobu je znát, jak změnil pražskou dopravu - v pozitivním i negativním smyslu. Ulevil například Jižní spojce, na Spořilovské je naopak situace horší.

Pražský okruh spojil dálnice D1 a D5. Ilustrační foto | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Po jihozápadním úseku Pražského okruhu se řidiči poprvé svezli letos 20. září, kdy tu slavnostně přestřihli pásku prezident Václav Klaus, ministr dopravy Vít Bárta a exprimátor Pavel Bém. Stavební povolení na tento úsek bylo vydáno až v roce 2006, v červnu stejného roku se potom na jihozápadě Prahy začalo stavět.

Redakce iDNES.cz vybrala pět bodů, ve kterých na sebe okruh v průběhu čtvrtletí upozornil.

Zklidnění dopravy

Nový úsek Pražského okruhu většině pražských komunikací (především na jihozápadě metropole) pomohl, byť ne tolik, jak dopravní odborníci předpokládali.

Zřejmě nejvíce pociťují řidiči změnu na Jižní spojce v úseku mezi dálnicí D1 a Barrandovským mostem. Tady klesl počet aut o zhruba devět tisíc denně, z původních sto tisíc na 91 tisíc aut. Průjezdnost zlepšilo, že zmizely kamiony a také to, že město vypnulo semafory u Barrandovského mostu.

Pomohlo otevření Pražského okruhu mezi D1 a D5 dopravě v Praze?

celkem hlasů: 1929

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. ledna 2011. Anketa je uzavřena.

Ano 1312
Ne 321
Situace se nezměnila 296

Automobilů ubylo také na ulici 5. května. Tady se to ale na průjezdnosti již tolik neprojevilo, aut je tu stále více než hodně. Stejně je na tom Nuselský most. Tudy jezdí o čtyři tisíce aut méně, denně tedy 84 tisíc. "Žádný výraznější pokles jsme tu nezaznamenali. Především na Nuselském mostě jsou kolony stejné jako dřív," říká dispečer ÚAMK David Kůstka.

Zhoršení situace na Spořilovské

Oproti řidičům, kterým se uvolnila Jižní spojka, jsou z otevření kruhu nešťastní obyvatelé Spořilovské ulice. Tudy totiž projíždějí všechny kamiony, které by jezdily z dálnice D5 na hradeckou dálnici ulicí K Barrandovu a dále po Jižní spojce.

Ty nyní jedou po novém okruhu a pak se po D1 vrátí směrem k Praze a po Spořilovské pak najedou na Jižní spojku. Tady podle propočtů přibylo na 11 až 12 tisíc aut. Denně jich tu projede až 56 tisíc.

Nová autobusová linka

Úsek Pražského okruhu pomohl obyvatelům Jižního Města při cestě na Smíchov. Po uvolněné Jižní spojce totiž mohla začít 1. října jezdit autobusová linka 125. Tou se lidé od stanice metra C Háje dostanou na Smíchovské nádraží za dvacet minut. Jen během prvních dvou týdnů se autobusem svezlo skoro 80 tisíc cestujících.

Autobus číslo 125 bude jezdit po Jižní spojce.

Autobus číslo 125 vyjel na Jižní spojku 1. října 2010.

"V oblasti Jižního Města pak byla trasa zvolena tak, aby vedla pokud možno středem sídliště a doplňovala ostatní linky," vysvětlil Martin Jareš, vedoucí odboru plánování ROPID.

První nehoda

Na první oběť čekal nový úsek Pražského okruhu zhruba měsíc. Dva kamiony se tady srazily 19. října krátce před 14. hodinou (o nehodě čtěte zde). Nehoda nedaleko Lochkovského tunelu zablokovala okruh ve směru k plzeňské dálnici na dvě hodiny. Z bezpečnostních důvodů museli v průběhu úklidu zpomalit i auta v opačném směru.

Kuriózní nehody se potom staly 25. října a 1. listopadu. V obou případech si tu náklaďáky urazily zvednutou korbu o most, v tom prvním už řidič na okruh se zvednutou korbou najel. Během současných mrazů ve čtvrtek 16. prosince zablokoval náklaďák, kterému zamrzla nafta v motoru.

Nehoda nákladního vozu na Pražském okruhu (1.11.2010)

Nehoda nákladního vozu na Pražském okruhu (1.11.2010)

Namrzání vozovky při kalamitě

Potíže se na novém úseku začaly objevovat ve chvíli, kdy napadl sníh a začalo mrznout. Například 13. prosince dva kamiony bouraly na náledí u Slivence ve směru na Plzeň.

V opačném směru havarovala čtyři auta před sjezdem na Jesenici. Doprava stála pět hodin. Okruh čistí pluhy a sypače, automatické rozmrazovače tu nejsou.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace projektu oživující prostor pod Negrelliho viaduktem.
Po opravách Negrelliho viaduktu začne jeho proměna na kulturní centrum

Vedení městské části Praha 8 schválilo koncepční studii Negrelliho viaduktu, která pod většinou oblouků počítá s umístěním kaváren i obchodů. S rekonstrukcí se...  celý článek

Ilustrační foto
Pendolino na Kolínsku projelo „červenou“, cestujícím pomohli ven hasiči

Souprava pendolino Českých drah projela na železničním koridoru u Poříčan na Kolínsku návěstidlo zakazující jízdu. Nikdo nebyl zraněn ani nebyl ohrožen jiný...  celý článek

Programovací jazyk Scratch umožňuje dětem vytvářet vlastní animace nebo...
Školy informatiku neřeší, říkají zakladatelky kurzů programování pro děti

Ačkoliv má téměř každé dnešní dítě chytrý telefon nebo tablet, neznamená to ještě, že dokáže s technologiemi pracovat. Silvie Zeman a Klára Štouračová se proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.