Lidé bydlící na samém jižním okraji Prahy v Komořanech a Cholupicích byli roky zvyklí, že jim hned za domem začínaly louky a pole. Před pár lety na místo vjely buldozery a začala stavba jihozápadní části Pražského okruhu. Před více než rokem sem vjela první auta a dnes jich tu za den projede zhruba 40 tisíc.
Místní lidé žijící v okolí komořanských ulic Na Jitřence, Pod Lesem a Na Šabatce si však stěžovali na hluk a nynější měření jim dala za pravdu. "Jsou to místa, na kterých jsou stanovené hlukové limity o několik decibelů překračovány," vysvětluje místostarostka Prahy 12 Eva Tylová.
Investor, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, tak podle ní musí nyní postavit protihlukové stěny na začátku Radotínského mostu v Komořanech.
Tím by se ulehčilo lidem žijícím blíže k Vltavě na Šabatce. "Jako bývalá náměstkyně ministra životního prostředí musím říct, že jsme podobná opatření požadovali již v dobách, kdy se stavba teprve projektovala," upozorňuje Tylová.
Radnice Prahy 12 také zařídila, že právě v místě, kde auta vyjíždějí z tunelu na Radotínský most, vznikl původně neplánovaný val z hlíny. Na něm budou příští rok navíc vysazeny stromy, které k utlumení lomozu projíždějících aut v budoucnu také přispějí.
Chataři se hluku jen tak nezbaví, v chatách trvale nežijí
Ovšem další dvě zmíněné lokality si na jakékoliv protihlukové stavby budou muset ještě počkat a možná se jich ani nikdy nedočkají.
"V ulici Pod Lesem se bude hluk znovu měřit a Na Jitřence se v dohledné době žádný val neplánuje. Jsou zde totiž jen chaty a na ty se vztahují mírnější normy," uvedl architekt z modřanské radnice Michal Pajskr.
Poněkud zklamáni budou zřejmě i obyvatelé Cholupic, kterým se dnes zdá dálnice příliš hlučná, i když je v okolí jejich domků zahloubena pod úroveň zdejších polí. Žádné z provedených měření tu nadměrný hluk nezjistilo.
21. září 2010 |