Kolona, ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Pražské dopravní tepny jsou přetížené. Městské části je chtějí zklidnit

  • 17
Nejvytíženějšími ulicemi Prahy projedou denně desítky tisíc aut. Jde například o Strakonickou, Spořilovskou či V Holešovičkách. Cesty těmito frekventovanými dopravními tepnami zaberou místo několika minut i hodinu. Městské části je proto chtějí zklidnit. Způsobů, jak si s množstvím aut poradit, ale mnoho není.

Více než 50 tisíc aut denně projede Strakonickou ulicí. Cesta z Lahovic na Smíchov, která má řidičům zabrat zhruba deset minut, se však v ranní špičce běžně protáhne na půl až tři čtvrtě hodiny.

Nezřídka se stává, že se kolony táhnou od Lahovického mostu až ke sjezdu na Jižní spojku, zhruba o kilometr dál se pak štosují auta, která se chtějí napojit na Dobříšskou a pokračovat dál do Radlic či Dejvic.

Situace je už neúnosná a podle Prahy 5 je třeba jednu z nejzatíženějších ulic metropole zklidnit.

„V okolí Strakonické a také Nádražní ulice na Smíchově má vzniknout nová rezidenční čtvrť. Pokud se tak má stát, je třeba s množstvím aut něco udělat. Nicméně jsme zatím na úplném začátku úvah o tom, jak dopravu v ulici zklidnit,“ vysvětluje radní Prahy 5 pro dopravu Petr Hnyk (SZ).

Frekventované ulice, které město plánuje zklidnit

1 Strakonická: denně ulicí projede víc než 50 tisíc aut. Kolony se tvoří hlavně u nájezdu na Jižní spojku a u křížení s Dobříšskou.

2 Severojižní magistrála: denně jí projede až 90 tisíc aut. Problematický je především úsek v centru města, konkrétně v okolí I. P. Pavlova, kde tamní obyvatele trápí hluk a znečištěný vzduch.

3 Vinohradská ulice: za den tudy projede přibližně kolem 20 tisíc aut. Největší potíže jsou u křížení s Legerovou, kde se tvoří kolony. Na přelomu let 2016 a 2017 by se měla ulice začít proměňovat k lepšímu.

4 Veletržní ulice: denně po této dopravní tepně projede necelých 30 tisíc aut. Řidiče přitom často brzdí kolony. Po otevření tunelu Blanka chce hlavní město ulici zklidnit. Mohlo by v ní tak například ubýt jízdních pruhů a vzniknout víc místa pro chodce.

5 V Holešovičkách: za den po této ulici projede víc než 70 tisíc aut. Obyvatelé si stěžují na znečištěný vzduch a také hluk. Po zprovoznění Blanky se přitom očekává, že doprava na místě ještě vzroste. Radnice Prahy 8 bude proto v brzké době jednat s magistrátem o možnosti zahloubení ulice pod povrch.

Frekventované pražské ulice, které město plánuje zklidnit.

Částečně by měl pomoci plánovaný most přes Vltavu, který má vyrůst mezi Dvorci a oblastí Zlíchova. „V současnosti se počítá, že most bude určen pouze pro MHD. Pokud má opravdu ulevit dopravě, je třeba na něj pustit také automobily,“ myslí si dopravní expert Petr Moos.

Podle něj v případě Strakonické nepomohou opatření, jako je zpomalení rychlosti či snížení počtu pruhů. „V tomto případě je především potřeba dokončit vnitřní okruh města,“ dodává Moos.

Právě dokončení vnitřního okruhu, které je však v současnosti v nedohlednu, by mohlo zlepšit situaci na mnoha dnes extrémně vytížených dopravních tepnách.

Podobným případem jako Strakonická je totiž například ulice V Holešovičkách. Také tou denně projedou desítky tisíc aut.

Po otevření tunelu Blanka se navíc očekává, že na místě doprava ještě výrazně zhoustne. Praha 8 proto po magistrátu požaduje, aby ulici zahloubil pod zem.

„Holešovičky musí pod zem, o tom není sporu. Nesmí to být ani za padesát, ani za dvacet let, ale co nejdříve,“ říká místostarosta osmé městské části Petr Vilgus (SZ), který zodpovídá za strategický rozvoj Prahy 8.

V nejbližších dnech se kvůli celé záležitosti sejde starosta osmičky s radním pro dopravu hlavního města Petrem Dolínkem (ČSSD).

Hluk na Spořilovské

Dlouhodobě nedořešená zůstává otázka severojižní magistrály. Diskusi o jejím zklidnění chce v blízké době iniciovat náměstek primátorky pro územní plánování Matěj Stropnický (Trojkoalice). Hluk trápí nadále ty obyvatele Prahy, kteří bydlí v blízkosti Spořilovské ulice.

V tomto případě za to může nedokončený vnější okruh kolem Prahy. Naopak zlepšení se má dočkat v brzké době Veletržní ulice, tu chce vedení metropole po zprovoznění Blanky proměnit v bulvár a omezit množství aut. Už příští rok by se mohla začít měnit k lepšímu také Vinohradská ulice.

Nyní je však hlavní prioritou magistrátu zprovoznění Blanky. Pokud se to letos podaří, budou experti zkoumat, jak dopravní stavba změnila zvyky řidičů. Na základě jejich poznatků pak město přistoupí k omezením v některých dopravou zatížených lokalitách.