Pozor, v Blance je nehoda! přeruší se bleskově vysílání rozhlasu

  18:10aktualizováno  18:10
V případě nehody v tunelovém komplexu Blanka se o ní během chvilky dozvědí posluchači Českého rozhlasu Radiožurnálu. Právě veřejnoprávní rozhlas se po sobotním zprovoznění tunelu stane jedním z hlavních bezpečnostních opatření.

Tunel Blanka | foto: Jakub Karlíček (SATRA)

Písnička z ničeho nic skončí v polovině a z rádia se namísto ní ozve varování: „V tunelu Blanka havaroval vůz. Úsek mezi Malovankou a Prašným mostem je proto uzavřen.“

Podobné hlášení uslyší v případě nehody všichni řidiči, kteří budou mít naladěný Český rozhlas 1 Radiožurnál.

„Dispečeři budou mít možnost při vážném hlášení vstupovat do vysílání,“ vysvětluje mluvčí společnosti Metrostav František Polák s tím, že před všemi vjezdy do tunelu bude umístěna značka s frekvencí stanice, aby si ji řidiči mohli naladit.

Fotogalerie

O případných komplikacích v tunelu se však nedozvědí pouze ti, kteří poslouchají zmíněnou stanici. Díky tunelovému rozhlasu se budou hlasy dispečerů rozléhat po celé Blance a radit řidičům, jak se mají v případě nehody či požáru chovat.

Například ve chvíli, kdy v tunelu začne hořet, spustí se nejvyšší pohotovost. Automaticky se naplno rozsvítí světla v tunelu, která budou jinak za běžného provozu ztlumena, dispečeři budou řidiče varovat pomocí rozhlasu a u výjezdových ramp se rozsvítí dokonce i vodorovné značení, které nasměruje řidiče ven z Blanky.

Klíčovou roli však bude hrát odvětrávání. „Automaticky se vypne klasické větrání, aby na místo požáru neproudilo zbytečné množství kyslíku. Otevřou se speciální žaluzie, které budou odsávat kouřové zplodiny,“ vysvětluje Polák s tím, že minimálně čtvrt hodiny se bude díky odsávání dým držet u stropu, a lidé by tak neměli být ohroženi.

Do bezpečí se dostanou pomocí únikových východů. Ty se nacházejí po stranách tunelu vždy zhruba každých dvě stě metrů. Nevedou však na povrch, ale do vedlejšího tubusu.

Bezpečnostní opatření v tunelu Blanka

Bezpečnostní opatření v tunelu Blanka

Naproti každému východu se navíc nacházejí takzvané SOS výklenky. V nich řidiči najdou telefon, hasicí přístroj či například nástroj na rozbití skla u vozu.

„Ve chvíli, kdy někdo vezme telefon, dispečer tohoto člověka okamžitě uvidí na videu a bude vědět, kde přesně se nachází,“ vysvětluje Polák. Každých pět set metrů se nachází speciální průjezd pro hasičská a záchranná vozidla, která se díky nim mohou dostat z jednoho tubusu do druhého.

Součástí Blanky jsou i tři heliporty, které mají sloužit pro vrtulníky záchranářů. Jeden se nachází u výjezdu v Troji, druhý na Letenské pláni a třetí pak přímo uvnitř křižovatky Malovanka.

Jedním z největších bezpečnostních opatření je rozdělení komplexu Blanka na tři tunely: Brusnický, Dejvický a Bubenečský. „Ve chvíli, kdy dojde k nehodě v jednom z těchto tunelů, zbylé dva budou nadále bez omezení fungovat,“ vysvětluje náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Pravidlo by nemuselo platit v případě velkého požáru, kdyby se dým rozšířil do větší části tunelového komplexu.

Týden před otevřením komplexu probíhala kontrola bezpečnostních systémů:

Expert: Hrozbou budou hackeři

Tunel Blanka je podle expertů jedním z nejlépe zabezpečených v Evropě. Některé situace však mohou být nad jeho síly. Problémem by podle bezpečnostního experta a někdejšího šéfa Vojenské zpravodajské služby Andora Šándora mohl být například blackout.

  • Blanka má tři různé přívody elektřiny a náhradní baterie. Mohl by ji přesto ohrozit blackout?
    Problém je v tom, že náhradní zdroj slouží pouze k uzavření tunelu, aby se z něj řidiči v bezpečí dostali ven. Neprojektoval se, aby se jezdilo dál.
  • Tunel řídí moderní informační systémy. Mohou na něj zaútočit počítačoví piráti?
    Tato hrozba tu zcela nepochybně je. Podobná věc se stala před několika lety v Izraeli. Hackerství se v tomto ohledu stává čím dál tím větším problémem, hackeři jsou stále vynalézavější. Jak je proti nim však tunel Blanka chráněn, to nyní neumím říct.
  • Jaká jsou obecně největší rizika v tunelech, které musí projektanti eliminovat?
    Nejdůležitější je, aby se v případě nehody neopakovala situace z Kaprunu, kde v tunelu uhořelo několik lidí. Proto je v tunelech důležitý především kvalitní systém odvětrávání a dostatečné množství únikových východů. Je také důležité, aby měly složky integrovaného záchranného systému nacvičen případný zásah v tunelu. Už podle cvičení z loňského roku se dá říct, že v tomto problém nebude.
Autor:

Nejčtenější

Smíchovský terminál bude odvážný, autobusy mají stát nad vlakovým nádražím

Na Smíchově vznikne obří dopravní terminál za miliardu korun. Na obrázku jedna...

Praha do roku 2023 vybuduje až za miliardu korun nový dopravní uzel na Smíchově. Podle studie Institutu plánování a...

V Praze vyhořela hala trampolínového centra, budovu možná strhnou

Pražští hasiči zasahují ve Vysočanech, kde začalo 9. listopadu 2018 večer hořet...

V pražských Vysočanech vyhořelo sportovní centrum. Škody se odhadují na 20 milionů korun. Budova má poškozenou štítovou...

Trampolínovou halu někdo zapálil úmyslně, vybavení v ní zůstalo

Požár haly v pražských Vysočanech, ve které do října fungovalo trampolínové...

Vyšetřovatelé hasičů i policie jsou přesvědčeni, že noční požár haly trampolínového centra v pražských Vysočanech někdo...

Typový dům byl dobrou volbou. Stékající vodě z polí se šikovně vyhnul

Žádné herbicidy, žádné fólie schované pod zeminou, voda v biotopu je upravená...

Děti vylétly z hnízda, založily svoje rodiny a do života Hanky a Karla vstoupila nová etapa. A tak vznikl dům v Brdech....

Karviná - Sparta 1:3, hosté po pauze vydřeli obrat proti deseti

Fotbalisté Sparty slaví třetí branku v utkání proti Karviné. Z pokutového kopu...

Fotbalisté Sparty poprvé od poloviny září zvítězili v nejvyšší soutěži na hřišti soupeře. Proti Karviné, která hrála...

Další z rubriky

Sídlo na Václaváku. V budově z roku 1896 rostou stromy přímo ze stolu

Dále hlavní jednací místnost pro 36 osob, kterou lze rozdělit na tři nezávislé...

Novobarokní budovu z roku 1896 si pro své sídlo vybrala společnost Aon. V domě od rakouského architekta Friedricha...

Dopravou sužované Kralupy nad Vltavou zkoumají možnost nízkoemisních zón

Ilustrační snímek

Prvním městem ve Středočeském kraji s nízkoemisními zónami se možná stanou Kralupy nad Vltavou. Na zpracování studie...

Je to dítě, nebo muž? Policie hledá známé mladistvě vyhlížejícího řidiče

Strážníci z obce Zdiby zadrželi řidiče, který vypadá jako dítě. Podle dokladů...

Strážníci ve Zdibech u Prahy řeší neobvyklý případ. Místní je upozorňovali, že po obci jezdí auto, které řídí dítě....

Najdete na iDNES.cz