Zřícenou lávku nově nahradí přívoz pro sto lidí, vypluje ještě v červenci

  16:37aktualizováno  16:37
Pohled na dlouhé fronty lidí čekajících na přívoz mezi Císařským ostrovem a Trojou by měl být brzy u konce. Současný přívoz, který kapacitně nedostačuje, by měla nahradit loď pro sto cestujících. Přívoz měl původně už měsíc jezdit, ale jeho stavba je náročnější, protože je konstruovaný na tamní specifické podmínky.

Nový přívoz bude od konce letošního července pendlovat po Vtavě mezi břehy Císařského ostrova a Troji na severu Prahy. (19.7.2018) | foto:  František Vlček, MAFRA

Organizátor hromadné dopravy, společnost Ropid proto na jaře oznámil, že zde brzy nasadí výrazně prostornější loď. Zatím se tak však nestalo (měla být hotová v červnu). 

To se změní teprve na přelomu července a srpna, kdy konečně vypluje v ostrém provozu nový přívoz o rozměrech patnáctkrát pět metrů, který ponese příznačný název Troja.

Do nové lodi se vejde až sto cestujících, a to znamená, že v nejvytíženější době by mohl během jediné hodiny přepravit v každém směru až šest stovek osob, tedy minimálně trojnásobné množství než dosud.

S dokončením přišlo zpoždění

„Veškeré práce nyní dokončujeme a na tento týden máme naplánované plavební zkoušky. Přívoz spustíme pravděpodobně začátkem přespříštího týdne,“ říká Dušan Sahula, mluvčí Pražské paroplavební společnosti (PPS), která má na starosti přepravu mezi oběma vltavskými břehy. 

Fotogalerie

Tato společnost staví plavidlo už od dubna. Přibližně měsíční zpoždění Sahula zdůvodňuje tím, že ještě před zprovozněním bylo nutné upřesnit nečekaně velké množství detailů. Loď je totiž konstruovaná přímo pro tamní specifické podmínky.

Podle informací z Ropid se ani po výměně plavidel režim přívozu nijak nezmění. Nehrozí tak, že by kvůli větší kapacitě fungovalo spojení méně často.

„Jízdní řád bude stejný. Intervaly prodlužovat nebudeme a zůstávají na deseti minutách ve špičce a dvaceti minutách po zbytek dne,“ sděluje mluvčí Ropid Filip Drápal a dodává, že více odbavených cestujících nebude mít negativní dopad ani na množství vypravených autobusů mířících k zoo v Troji ze směru od Nádraží Holešovice.

Dočasný přívoz P8 začal fungovat loni v prosinci jen tři týdny po pádu betonové lávky, při které se zranily čtyři osoby. Případ stále vyšetřuje policie. Lidé, kteří putují touto cestou zejména v ranních hodinách do zaměstnání a stovky dalších směřujících do zoo či botanické zahrady, musí využívat loď Mistr Jan Hus, která brázdí trasu mezi oběma břehy od 7:00 (o víkendech od 8:00) do 19:00. Pokud však dojde ke zvýšení průtoku vody ve Vltavě, provoz je přerušen. Linka je součástí Pražské integrované dopravy a přeprava je na ní zdarma.

Chystané nové plavidlo však bude na tomto místě veřejnosti sloužit zhruba jeden rok. Pak by jej znovu měla nahradit lávka. „V tuto chvíli očekáváme, že už v příštím roce na jaře začneme se samotnou stavbou. Hotová sice ještě nebude pro letní sezonu, ale přípravy běží podle stanoveného harmonogramu,“ tvrdí náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Půjde však zatím pouze o provizorní přemostění.

Soutěž na definitivní řešení

V roce 2019 by se měla také uskutečnit architektonická soutěž, v níž odborná porota vybere podobu definitivní lávky. Vzhledem k tomu, že ani ta původní nebyla zanesena v platném územním plánu, musel Institut plánování a rozvoje Prahy navíc urychleně řešit i tuto komplikaci a vypracoval návrh změny plánu, která vůbec umožní, aby nová stavba mohla vzniknout. Kromě toho město do budoucna plánuje vybudovat ještě další lávku, která bude stát o kus dále po proudu řeky.

V současnosti v Praze funguje celkem osm přívozů, pouze ten mezi Podbabou a Pohořím je však v provozu celoročně. Dále veřejnosti slouží spojení mezi Sedlcí a Zámky, Lihovarem a Veslařským ostrovem, Císařskou loukou a smíchovskou náplavkou, Holešovicemi a Karlínem nebo mezi Lahovičkami a Nádražím Modřany. Kromě toho je možné se přepravit i přes Berounku mezi Kazínem a Černošicemi.

Jen za loňský rok přepravily přívozy Pražské integrované dopravy rekordních 585 tisíc osob a 58 tisíc kol. Prvenství co do počtu cestujících si udržuje linka P2 mezi Podbabou a Podhořím, která za rok 2017 převezla 231 tisíc cestujících a 24 tisíc kol.

Nejčtenější

V Letech u Prahy hořel sklad odpadu, hasiči požár likvidovali 21 hodin

Požár haly v Letech u Prahy je vidět na kilometry daleko. Kouř je cítit až v...

Téměř 21 hodin likvidovali hasiči v Letech u Prahy požár haly se 600 tunami elektroodpadu určeného k recyklaci. Zápach...

Smíchovský terminál bude odvážný, autobusy mají stát nad vlakovým nádražím

Na Smíchově vznikne obří dopravní terminál za miliardu korun. Na obrázku jedna...

Praha do roku 2023 vybuduje až za miliardu korun nový dopravní uzel na Smíchově. Podle studie Institutu plánování a...

V Praze vyhořela hala trampolínového centra, budovu možná strhnou

Pražští hasiči zasahují ve Vysočanech, kde začalo 9. listopadu 2018 večer hořet...

V pražských Vysočanech vyhořelo sportovní centrum. Škody se odhadují na 20 milionů korun. Budova má poškozenou štítovou...

Trampolínovou halu někdo zapálil úmyslně, vybavení v ní zůstalo

Požár haly v pražských Vysočanech, ve které do října fungovalo trampolínové...

Vyšetřovatelé hasičů i policie jsou přesvědčeni, že noční požár haly trampolínového centra v pražských Vysočanech někdo...

Typový dům byl dobrou volbou. Stékající vodě z polí se šikovně vyhnul

Žádné herbicidy, žádné fólie schované pod zeminou, voda v biotopu je upravená...

Děti vylétly z hnízda, založily svoje rodiny a do života Hanky a Karla vstoupila nová etapa. A tak vznikl dům v Brdech....

Další z rubriky

Je to dítě, nebo muž? Policie hledá známé mladistvě vyhlížejícího řidiče

Strážníci z obce Zdiby zadrželi řidiče, který vypadá jako dítě. Podle dokladů...

Strážníci ve Zdibech u Prahy řeší neobvyklý případ. Místní je upozorňovali, že po obci jezdí auto, které řídí dítě....

Sídlo na Václaváku. V budově z roku 1896 rostou stromy přímo ze stolu

Dále hlavní jednací místnost pro 36 osob, kterou lze rozdělit na tři nezávislé...

Novobarokní budovu z roku 1896 si pro své sídlo vybrala společnost Aon. V domě od rakouského architekta Friedricha...

Limuzíny zůstanou v garáži, pražští radní chtějí jezdit hlavně MHD

O superby magistrátu není mezi budoucími radními zájem. (15.11.2018)

Kvůli nutnosti často cestovat je pro představitele hlavního města vyhrazen široký vozový park. Dosluhující primátorka...

Najdete na iDNES.cz