Výhled z BTS operátora O2 na střeše věžáku na Kačerově

Výhled z BTS operátora O2 na střeše věžáku na Kačerově | foto: Mobil.iDNES.cz

Kanceláře u stanic metra nebudou, developeři nabídli jen třetinu ceny

  • 10
Za pozemky nad stanicemi metra Kačerov, Českomoravská a Vysočanská chtěl Dopravní podnik jen třetinu ceny, kterou mohl dostat. Vyplynulo to z analýzy, kterou si nechal udělat primátor Bohuslav Svoboda. Dopravní podnik již rozhodl, že od smluv odstoupí.

Čisté toalety, malé obchůdky ani budovy plné kanceláří u vestibulů stanic metra Vysočanská, Kačerov a Českomoravská patrně v nejbližších letech nevzniknou.

Dopravní podnik oznámil, že hodlá odstoupit od uzavřených dohod s investory, kteří tu chtěli stavět. "Znalecké posudky, které si Dopravní podnik nechal zpracovat, konstatovaly, že všechna tři memoranda jsou nevýhodná. Byla nabídnuta nízká kupní cena," řekla prozatímní šéfka Dopravního podniku Magdalena Češková.

Smlouvy pražského Dopravního podniku

Podle ní posudky ukázaly, že obvyklá cena za pozemky je zhruba třikrát vyšší, než nabídl developer. Za pozemek na Kačerově měl například zaplatit 30 milionů, nad stanicí Českomoravská 37 milionů a za Vysočanskou 22 milionů.

"Navíc je ale naší povinností zaplatit bezbariérový vstup do metra, nová sociální zařízení a opravit vestibuly. Pozemky lze navíc pro výstavbu použít pouze zčásti. Většina bude i nadále sloužit dopravci," vysvětlil Jan Jerie, šéf společnosti Crescon, která chce nad vestibuly stavět. Má už i připravené projekty staveb.

Smlouvy pražského Dopravního podniku

Podle bývalého ředitele Dopravního podniku Martina Dvořáka je prodej výhodný. "Nevím, co by mělo být nevýhodné na tom, že se prodávají železobetonové skelety, které Dopravní podnik jen stojí peníze na údržbu a tak dále. Je to jednoznačně výhodné. Navíc u všeho byli soudní znalci, posudky, komise a myslím si, že je to naprosto v pořádku," řekl Dvořák.

V chystaném prodeji figurovali právníci Šachta & Partners

Podívejme se na samotnou soutěž, kterou organizovala firma Peskim. V ní sedí lidé, kteří spolupracují s právníky z Šachta & Partners (dnes MSB legal). Výběrové řízení vyhrály developerské společnosti Crescon alfa, beta a Asset bloom. Kolem všech tří se opět motali stejní právníci, kteří zároveň pracovali pro Dopravní podnik.

Smlouvy pražského Dopravního podniku

Navíc se podle Reportérů ČT přihlásily do výběrového řízení ještě další dvě firmy, ale podle odborníků se jejich projekty jevily, jako by vyhrát nechtěly.

Společnosti Crescon alfa a beta zakládali právě právníci z kanceláře Šachta & Partners a nyní už je jediným vlastníkem Crescon. Asset bloom však vlastní z poloviny společnost Aelia limited se sídlem na Kypru. Tu podle dokumentů z roku 2009, které má MF DNES k dispozici, vlastnila společnost Mavex. Právě ta se objevila v souvislosti s kauzou kolem nákupu nemovitosti matkou Martina Dvořáka.

Jerie za Asset bloom komunikoval i s významným developerem Sergem Borensteinem. "S panem Borensteinem jsme pouze diskutovali možnosti společných investic, které se týkaly společnosti Asset bloom, ale zůstaly nenaplněny," řekl Jerie.

Borenstein se však ke zmíněným firmám nehlásí. "Pan Borenstein nefiguruje v žádné z uvedených společností a nezná jejich aktivity," napsala za developera PR manažerka Hana Samuelová.