Nový úsek linky metra A by měl být v provozu od roku 2014. Ilustrační snímek

Nový úsek linky metra A by měl být v provozu od roku 2014. Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

EU pošle Praze osm miliard na devatenáctimiliardové prodloužení metra A

  • 43
Na stavbu úseku pražského metra z Dejvic do Motola půjde z Evropské unie v přepočtu asi 8 miliard korun. Rozhodla o tom Evropská komise, která Praze schválila příspěvek z Fondu soudržnosti. Prodloužená trasa A má začít fungovat již v roce 2014.

Celkem dá EU Praze 330 076 926 eur, tedy zhruba osm miliard korun. Stavba prodloužené trasy metra A bude stát zhruba 19 miliard korun. "Skutečná výše dotace však bude záviset na vývoji směnného kurzu koruny a eura," uvedlo ministerstvo dopravy.

Praze hrozilo, že dotaci nedostane. V původní žádosti, kterou EU dostala, totiž  chyběly některé slíbené stavby. Dopravce například slíbil, že do zprovoznění nového úseku metra A bude v provozu autobusový terminál a záchytné parkoviště P+R na Dlouhé Míli. Terminál měl být součástí stavby rychlodráhy z Prahy na Kladno. Plánovaná rychlodráha ale v příštích letech nebude.

"Realizací projektu dojde především ke zlepšení dopravní obslužnosti v severozápadní části Prahy, v oblasti sídlišť Červený Vrch a Petřiny a významně se zlepší dostupnost nemocnice v Motole," argumentovalo ministerstvo dopravy v žádosti o unijní peníze.

Na prodloužené trase metra A z Dejvic do Motola budou čtyři stanice. Celková délka trasy je přibližně šest kilometrů. Cestující se tu mají podle předpokladu poprvé svézt v roce 2014.

Zajímavostí je, že prodloužený úsek by se mohl stát prvním, na kterém bude možné telefonovat i v tunelu. Dopravnímu podniku se již ozvali operátoři. "DP je připraven o tomto záměru s operátory jednat a pro realizaci jim dát standardní podmínky pro umístění zařízení v prostorách metra," řekl již před časem mluvčí podniku Petr Vorlíček.