Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Linky metra mohou v budoucnu vést do Petrovic, Modřan i na Žižkov

  17:55aktualizováno  17:55
Budování metra D je podle opakovaných ujištění vedení magistrátu pro město pro příští roky prioritou. Vzhledem ke zkušenostem s náročností příprav i problémy s výkupy pozemků je už ale potřeba řešit, kam dál se trasy metra v metropoli rozšíří. Plány na prodloužení jsou na linkách A, B, C a dokonce i chystané D.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Jednotlivé návrhy čeká v první řadě složité prověřování, jak moc jejich vznik uleví povrchové dopravě a zda se mnohamiliardové investice vůbec vyplatí. 

„Nebudeme čekat, až se dostaví metro D. Proto Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR) paralelně připraví studie, aby se ukázalo, jaké reálné možnosti skutečně existují. Možné budoucí trasy metra budou zaneseny do připravovaného Metropolitního plánu,“ sděluje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Zatím naposledy se síť metra rozšířila v roce 2015 o úsek mezi Dejvickou a Nemocnicí Motol. Plán na protažení až k letišti tehdy padl kvůli připravované kapacitní železnici, která by tudy měla procházet cestou z centra metropole do Kladna.

Kam prodloužit metro?

Vlakové spojení připravuje stát, jenže kvůli problémům s trasováním dlouho jen přešlapoval na místě. Proto hlavní město loni znovu začalo křísit plán metra na letiště, s nímž počítá i současný územní plán.

Státní podnik Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se ale v posledních měsících konečně výrazněji posunul s přípravami vpřed a nyní už žádá o územní rozhodnutí pro některé úseky. I proto se nezdá, že by byla výstavba metra tímto směrem v příštích letech reálná a jedná se spíše o záložní řešení pro případ, že by se projekt železnice zastavil.

Na zelené lince A je do budoucna ve hře varianta, že nové stanice vzniknou i na opačném konci u Depa Hostivař, a to kvůli stále rostoucí zástavbě na jihovýchodním okraji města. Přitom původní vize počítala s tím, že se tam metro prokope z konečné metra C Háje. „Nicméně tato linka je už dnes přetížená. Proto uvažujeme o druhé možnosti, kterou je právě vedení přes Hostivař, Horní Měcholupy až do Petrovic,“ navrhuje Dolínek.

Podobně ambiciózní plán existuje řadu let i v případě trasy B. Prodloužení z Černého Mostu do Horních Počernic je ale podle IPR v současnosti spíše utopií. Naopak pravděpodobnější je budování na druhé straně. „Prověřuje se prodloužení metra ze Zličína o jednu stanici do depa na Zličíně z důvodu výstavby nového záchytného parkoviště P+R,“ tvrdí mluvčí IPR Marek Vácha.

Za 16 miliard do Čakovic

Město se nyní vážně zabývá také otázkou zavedení metra ze současné konečné stanice trasy C v Letňanech do Čakovic. Zdůvodňuje to lepší dopravní obsluhou pro stávající obyvatele okolních sídlišť, plánovanými developerskými projekty pro tisíce lidí i snazší možností pro mimopražské odložit si auto při cestě do Prahy.

V tomto případě už společnost Metroprojekt vytvořila na přelomu roku pro magistrát prvotní studii. Ta celkové náklady odhaduje na 16 miliard korun, příprava i stavba nového úseku by však trvaly dvanáct let. Preferovaná trasa má být dlouhá 3,5 kilometru a počítá se třemi novými stanicemi. První z nich umisťuje doprostřed letňanského sídliště, další se má nacházet v jednom z rozvojových území a obloukem by následně trasa zamířila až do nové konečné stanice Nádraží Čakovice, kde může vzniknout dopravní uzel s plynulou návazností na železniční dopravu. Město by tam navíc postavilo kapacitní záchytné parkoviště.

Mezi nejhlasitější zastánce výstavby nového úseku pochopitelně patří radnice v Čakovicích. „Metro nutné bude, bez něj by byl další rozvoj v celé oblasti velmi náročný,“ tvrdí starosta Alexander Lochman (Pro Prahu) a dodává, že městská část prosazuje, aby v připravovaném Metropolitním plánu byla vytvořena územní rezerva pro tuto linku.

Déčkem na náměstí Republiky

Základní osa chystaného metra D propojí Depo Písnici s Pankrácí a v další fázi i se stanicí Náměstí Míru. Tím by ale modrá linka končit neměla. Z Vinohrad by mohla dále zamířit na sever přes Žižkov do Vysočan. IPR letos na jaře zahájil práce na změně územního plánu, který by to umožňoval. Ve hře je však ještě varianta s odbočkou na náměstí Republiky.

V jižní části pak může vzniknout z plánované stanice Nové Dvory odbočka, odkud povede nová větev metra směrem na západ. Mělo by se tak stát až po dobudování hlavní trasy v horizontu deseti let. Záměr nyní chce prosadit do Metropolitního plánu radnice Prahy 12, podporu má i od magistrátu. „Žádáme o vymezení nové větve metra D z Nových Dvorů na Sofijské náměstí v Modřanech,“ potvrzuje architekt radnice Prahy 12 Michal Pajskr.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Byty a park místo silnice, Stuchlík předvedl vizi nového Libeňského mostu

Kandidát ANO na pražského primátor Petr Stuchlík představil plán, jak vyřešit...

Kandidát ANO na pražského primátora Petr Stuchlík navrhl neobvyklé architektonické řešení Libeňského mostu. Společně s...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

Zásahovka na Benešovsku zadržela gang zlodějů luxusních automobilů

policie, zásahová jednotka, ozbrojenec, ilustrace

Policejní zásahovka šla v pátek do akce brzy ráno. Na silnici mezi Miličínem a Olbramovicemi zadržela šest lidí, kteří...

Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Další z rubriky

Lucemburská ambasáda sídlí u svatého Apolináře a bývalé Jedové chýše

Lucemburská ambasáda se nachází naproti kostelu svatého Apolináře poblíž...

V netypickém sousedství se nachází lucemburská ambasáda v Apolinářské ulici na pražském Novém Městě. Většina ambasád...

Na Benešovsku se srazilo auto s kamionem, dva lidé zemřeli

Na silnici první třídy u obce Votice na Benešovsku se odpoledne střetlo osobní...

Na silnici první třídy u obce Votice na Benešovsku se odpoledne střetlo osobní auto a kamion, zemřeli dva lidé. Silnice...

Chatař rozbil oběti hlavu motykou, za pokus vraždy dostal deset let

Šestapadesátiletý Anton Gál čelí obvinění z napadení muže, který na jeho...

Motykou v zahrádkářské kolonii v Hloubětíne loni podle spisu vážně zranil šestapadesátiletý Anton Gál o čtyřiadvacet...

Najdete na iDNES.cz