V rámci Partnerství škol Comenius mohou studenti a učitelé MŠ, ZŠ i SŠ spolupracovat na společných projektech. Jedná se o dvouletou spoluprací v bilaterální nebo multilaterální podobě.
Lidská práva v EvropěMultilaterální projekt Lidská práva v Evropě je jedním z 1042 projektů Partnerství škol Comenius, které byly mezi lety 2007 a 2012 podpořeny evropským grantem v rámci Programu celoživotního učení. Je skvělou ukázkou, jaký přínos využití projektů Partnerství škol nabízí. Svým mezinárodním přesahem přispívá k šíření povědomí o evropské kultuře mezi žáky a studenty. Je tak jednou z možností, jak podpořit odstraňování bariér mezi jednotlivými národy a státy a zároveň poskytnout jejich účastníkům neocenitelnou životní a studijní zkušenost. A přestože bude Program celoživotního učení v příštím roce nahrazen novým programem, projekty Partnerství škol Comenius budou v jeho rámci pokračovat. Více informací o možnostech programu Comenius najdete na webu www.naep.cz/comenius, případně nás můžete kontaktovat na mailu comenius@naep.cz. |
V České republice tento program administruje Dům zahraničních služeb, Národní agentura pro evropské vzdělávací programy (www.naep.cz).
Comenius proti předsudkům
Příkladem úspěšného využití této možnosti je projekt Lidská práva v Evropě, který v letech 2011 - 2013 realizovalo devět škol z osmi evropských zemí. Z České republiky se ho účastnilo Gymnázium J. A. Komenského z Čelákovic.
Cílem projektu bylo seznámit studenty s kulturními hodnotami Evropy, jejichž neznalost se stává potenciálním zdrojem netolerance, předsudků a sporů.
Využitím univerzálního jazyka hudby, dramatického a výtvarného umění se projekt snažil překonat bariéry v porozumění mezi evropskými národy, podpořit spolupráci mezi nimi a zvýraznit důležitost respektování a ochrany lidských práv jako klíčového faktoru existence mírového soužití v Evropě.
To vše probíhalo za kreativního využití ICT a ve snaze o zlepšení znalosti anglického jazyka všech účastníků, který se stal komunikačním jazykem projektu.
Výsledky společné práce ukázal muzikál
Prostřednictvím informačních a komunikačních technologií i v rámci společných setkání žáci vytvářeli tematické prezentace, skládali písně, psali básně, nacvičovali divadelní představení, vytvářeli ilustrace a vzájemně svou práci hodnotili.
Vyvrcholení celé spolupráce představoval muzikál, který studenti nazkoušeli a sehráli při svém závěrečném setkání. Výsledky jejich práce byly prezentovány na internetových stránkách, ve školním i místním tisku.
Projekt byl ale přínosný i pro učitele. Nejen že si upevnili znalost angličtiny a práce s ICT, ale měli i možnost porovnat vzdělávací systémy partnerských zemí.