Aktivisté z hnutí Greenpeace protestovali před firmou Lego v Kladně proti těžbě ropy v Arktidě. | foto: ČTK

Kladenské Lego „polila ropa“, aktivisté protestovali proti těžbě

  • 53
Aktivisté z hnutí Greenpeace ráno protestovali před kladenským sídlem továrny Lego proti těžbě ropy v Arktidě. V rámci své celosvětové kampaně žádají známého výrobce hraček, aby přestal svými výrobky podporovat ropný koncern Shell.

Výrobce hraček podle aktivistů tímto krokem ohrožuje unikátní arktické životní prostředí.

Několik aktivistů vylezlo na střechu továrny, odkud se spustili s velkým logem Shell k nakresleným figurkám lega. K nim instalovali velké bubliny s nápisy "Spolupracovat s takovou firmou?" "Hmm, jen jí čistíme pověst."

Mezi ně pak natáhli několikametrovou černou látku znázorňující rozlitou ropnou skvrnu. Jeden z panáčků nakonec dostal koště, aby skvrnu "uklidil".

Celá scéna měla znázornit situaci, že v areálu firmu "unikla ropa" z obřího loga společnosti Shell a "zalila" parkoviště před jednou z hal. Rekvizity po akci aktivisté odstranili.

"Není to akce proti Legu. Naším cílem je pouze upozornit na spolupráci s firmou Shell, která svou nezodpovědností ohrožuje arktické prostředí," řekla Dominika Moulíková z Greenpeace ČR.

Shell výrobce hraček zneužívá, tvrdí aktivisté

Na místě byla ochranka i policie, firma se vyjádřila až dodatečně.

"Jsme toho názoru, že takovou záležitost by organizace Greenpeace měla řešit se společností Shell. Mrzí nás, když někdo značku Lego využívá jako nástroj při sporu mezi organizacemi," uvedl na webu výkonný ředitel firmy Lego Jürgen Vig Knudstorp.

Ekologická organizace tvrdí, že Shell výrobce hraček využívá k tomu, aby si vylepšil pověst a odvrátil pozornost od svého kontroverzního těžebního projektu.

Vedoucí arktické kampaně Greenpeace ČR Klára Sutlovičová uvedla, že Lego udělalo kroky k ochraně životního prostředí, problém je ale jeho partnerství se Shellem. Téměř půl milionu lidí po celém světě už poslalo Legu výzvu, aby se Shellem nespolupracovalo.

Od roku 2012 se v rámci společné propagační akce firem Shell a Lego prodalo nebo rozdalo 16 milionů dětských stavebnic Lego s logem firmy Shell na jejích čerpacích stanicích v 26 zemích. Výrobce hraček podle Knudstorpa předpokládá, že těžaři provedou určitá opatření, ale dlouhodobou smlouvu chce dodržet.

Ekologům se nelíbí, že si kvůli partnerství děti odmalička vytvářejí vztah ke značce, která ohrožuje život ledních medvědů. Shell podle nich nese zodpovědnost mimo jiné za havárie ropných plošin, požáry na těžebních lodích nebo daňové machinace.

,