Šesti z deseti žáků se po nástupu na střední školu zhorší známky. Ilustrační foto

Šesti z deseti žáků se po nástupu na střední školu zhorší známky. Ilustrační foto | foto: MAFRA

Psycholožka: Zhoršení známek je po nástupu na střední běžné

  • 0
Deváťáky čeká s nástupem na střední školu velká změna. Budou muset zapadnout do nového kolektivu, zvyknout si na nové učitele, na samostatnou přípravu na výuku i na více předmětů. Podle psycholožky Gabriely Lukové Sittové by rodiče čerstvých středoškoláků měli mít pochopení, zájem a trpělivost. I přesto, že se dítěti zhorší prospěch.

"Nepodceňujte děti na základě několika neúspěchů," říká psycholožka a terapeutka Gabriela Luková Sittová z Pedagogicko-psychologické poradny v Mladé Boleslavi.

S jakými předměty mají studenti v prvním ročníku největší problémy?

Nejde ani tak o odborné předměty, ve kterých začínají všichni od začátku. Časté problémy mívají podle našich zkušeností s matematikou. Každý má jinou úroveň vědomostí, ale i logických schopností, někdo nemá dobré základy z druhého stupně základní školy. Podobně jsou na tom i cizí jazyky, někdy čeština.

Dá se tomu předejít?

Rodiče by si předem měli ověřit, jestli žáci během osmé a deváté třídy dobrali veškerou látku, jestli nezůstalo něco, co nezvládli. Také je dobré projít si publikace, jež nabízejí průřezy látkou jednotlivých předmětů druhého stupně, procvičit si ji. Na střední škole na ní budou stavět.

Přesto se většině v prvním ročníku zhorší prospěch...

Stává se to odhadem tak šesti žákům z deseti. Žák si musí zvyknout na jinou skladbu spolužáků. Na střední škole je například nově ve výběrové třídě, a tím pádem na průměrné úrovni - s dvojkami a trojkami, i když v deváté třídě exceloval.

Jak by se měli v těchto chvílích chovat rodiče?

Měli by si uvědomit, že zhoršení známek o jeden dva stupně je po nástupu na střední školu běžné. Adaptační doba trvá několik měsíců, někdo je schopen na změny reagovat pružně, jiný méně. A neznamená to, že ty schopnosti nemá. Rodiče by děti neměli začít zbytečně podceňovat na základě několika málo neúspěchů.

Co by tedy měli dělat?

Měli by dát najevo, že se nic strašného neděje, a nabídnout dítěti pomocnou ruku. Nezajímat se jen o to, co mu nejde, ale vyzdvihnout jeho silné stránky. Pokud budou váhat, je lepší se včas obrátit na pedagogicko-psychologickou poradnu, třeba pouze telefonicky. My můžeme pomoci nalézt nějakou výukovou strategii nebo doporučit, aby si rodiče našli pedagoga na doučování.