Zatím systému sdílených kol v Praze dominovala společnost Rekola se svými růžovými koly. Od dubna se pokusí v metropoli prosadit i kola svítivě žlutá od společnosti Homeport z pražského Karlína s elektrickým pohonem.
Pětistovku kol Freebike je možné užívat v městských částech Praha 1 až 8 a v Horních Počernicích. Se všemi částmi se firma domluvila a společně také určili stanoviště pro kola, aby stála na pozemcích městských částí.
„Zásadní je pro nás shoda systému s požadavky jednotlivých městských částí. Proto intenzivně jednáme o řešení i v nejvíce zatížených lokalitách v Praze, kde bychom měli nalézt finální shodu v nejbližších dnech,“ řekl ředitel společnosti Ludvík Jaroš.
Před půjčením si musí zájemce nainstalovat mobilní aplikaci, ve které je vidět i pozice kol. Ta je možné využít bez zapnutého elektromotoru prvních deset minut zdarma, poté se platí koruna za minutu. Se zapnutým elektromotorem uživatel platí dvě koruny za minutu. Kapacita baterie umožňuje dojezd 120 kilometrů.
Zaparkovat lze bez nutnosti poutání kola řetězem, stačí zastavit na označené virtuální stanici, nebo kdekoli za zvýšený poplatek. Uvnitř červené zóny nelze zaparkovat jinde, než na určených stanicích.
Společnost Homeport poskytla sdílená kola do Anglie, Ruska, nebo Saudské Arábie. V Praze ale poprvé provozuje kola samotná společnost.
Loni v Praze jezdily i elektrokoloběžky
Systém Freebike fungoval loni asi půl roku v Kladně, ale po volbách nové vedení radnice službu zrušilo s tím, že se nevyplatil její provoz.
„Šlo o velmi drahý systém. Vezmeme-li fakt, že se celkem uskutečnilo asi 24 tisíc výpůjček, jedna jízda na elektrokole v průměru vyšla na asi 300 korun, některé dny dokonce na 500 korun,“ vyjádřil se primátor města Kladno Dan Jiránek na webu radnice s tím, že celý projekt stál Kladno 7 milionů korun.
Minulý rok začaly v Praze jezdit elektrokoloběžky americké společnosti Lime, ale brzy se ukázalo, že někteří uživatelé služby nerespektují pravidla silničního provozu. Koloběžky se také staly terčem vandalismu.