Majitel společnosti AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. | foto: Petr Topič, MAFRA

Šéf taxislužby: Klientům se omlouvám, řidiče s „turbem“ jsem vyhodil

  • 377
Majitel společnosti AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička si ověřil, že video natočené švédským turistou v Praze 9. prosince odpovídá realitě. S řidičem, který využíval takzvané turbo zrychlující účtování na taxametru, rozvázal ihned spolupráci. Zákazníkům AAA Radiotaxi se omluvil.

Říkal jste, že už máte konkrétní údaje o jízdě zachycené na videu. Co se vám povedlo zjistit?
Já bych se na počátku chtěl našim zákazníkům omluvit za sobotní reakci. Mně na tom videu nehrála SPZ. Ukázalo se, že ji řidič změnil, ale nás o tom neinformoval, jak je jeho povinnost. Protože se nám v minulosti mnohokrát stalo, že někdo zneužíval naše logo, následovala moje nejistá reakce. Když vidím jen video na YouTube a nemám podklady, tak se to těžko hodnotí. Navíc jste mi volal, když jsem byl v Německu na dálnici.

Nyní už konkrétní údaje máte?
Máme přesné údaje o jízdě. Jízda řidiče souhlasí s fakty z videa. Proto jsme dnes ráno s řidičem rozvázali spolupráci. Mimochodem, za letošní rok jsme už tímto způsobem rozvázali spolupráci s deseti z dvanácti set řidičů, kteří pro áčka jezdí.

Mluvil jste s ním osobně?
Dnes ráno.

A co vám řekl?
Řekl mi, že ho to mrzí. Takže jsem mu poděkoval za to, že ho to mrzí. Zítra ráno v devět máme poradu s právníky. Určitě podáme dvě žaloby. Jednu na něj, že poškodil ochrannou známku a dobré jméno společnosti. Druhá bude na neznámého pachatele. Bude mě velmi zajímat, kdo to turbo vyrobil a kdo ho namontoval.

Přiznal řidič turbo?
Řekl, že ho tam měl, ale už nemá.

Jak dlouho pro vás tento řidič jezdil?
Čtyři roky.

A byly na něj nějaké stížnosti?
Nemá jediný záznam zásadního charakteru. Je tam jen několik našich procedurálních věcí, třeba jestli se nahlásil na stanovišti. Zásadní věci, že by předražoval a další, tam nejsou.

Vy jste mluvil o právních krocích ohledně zneužití loga na zveřejněném videu. Platí to i poté, co jste zjistil, že údaje o jízdě souhlasí?
Autora jsme kontaktovali a vyzvali, aby zvážil, zda tam to logo musí použít. Tím to pro mě končí. Jsou důležitější věci.

Video, které v taxíku natočil turista:

14. prosince 2013

Považujete turistou natočený případ za selhání jednotlivce?
Před chvilkou na Radiožurnálu inspekce uvedla, že u 39 procent jízd odhalila nějaké nedostatky. Já říkám, že padesát procent taxikářů v Praze turbo buď má, nebo mělo, nebo se s ním dostalo nějakým způsobem do kontaktu. To údajům inspekce odpovídá, protože ne každý to turbo zrovna použije.

Odpovídá to i stavu z roku 2000, kdy jsem pomáhal natáčet reportáž v České televizi s Norou Novákovou (nyní Fridrichovou, pozn. redakce). Tři týdny jsme na tom pracovali. Měli jsme mimopražské taxikáře, figuranty. Dostali jsme se tehdy až ke zdroji. Zjistili jsme, jak se turbo prodává, kde se montuje.

Pokud já hovořím o nějakých číslech, tak jsou třináct let stará, ale nedovedu si představit, že by to v současnosti bylo jiné. Ten dokument byl podle mě zásadní. Ze strany státní správy, orgánů činných v trestním řízení, ale nikdo nezakročil. Co mám pro to dělat více?

Kontaktovala vás kvůli problému s používáním turba policie?
Ani před těmi třinácti lety, ani v následující době. Pokud současný případ povede k tomu, že se tím bude opravdu někdo reálně zabývat, tak jen tleskám.

Počet prohřešků roste, hlásí Praha

Meziroční nárůst podvodů s předražováním jízd hlásí i pražský magistrát, který ve spolupráci s policií pražské taxikáře kontroluje. Zatímco loni kontroly odhalily předražování jízd v deseti případech, letos už odhalily 34 takovýchto přestupků, řekla mluvčí radnice Tereza Králová.

Podobným způsobem kontroly odhalily i větší množství šoférů nevydávajících stvrzenky. Celkem k začátku prosince radnice ve spolupráci s policií uskutečnila přes 1 200 takovýchto kontrolních akcí, což zhruba odpovídá rozsahu loňského roku.

Vy děláte nějaké vlastní kontroly?
Celou řadu. Například od roku 2005 děláme kontrolní jízdy, přibližně třicet jízd v měsíci. Problém je omezený počet figurantů. Pokud bychom dělali kontrol více, tak by mohli být odhaleni. Navíc to jsou mladí lidé a hrozí tam přinejmenším nepříjemné konzultace s řidiči. Figuranti jsou nasmlouvaní přes dvě firmy, někdy je kvůli zvýšení počtu kontrol doplňuji i o vlastní lidi, které najímám podle potřeby.

Jaké jsou výsledky?
Za tu dobu skončila spousta řidičů, nejméně třicet pět, čtyřicet.

Kontrolujete řidiče pomocí GPS?
Všechny vozy jsou vybaveny GPS. Je třeba říci, že ne vždy je nejkratší trasa pro zákazníka nejlepší. I na internetu vám vždy dají také na výběr z nejkratší, nejrychlejší a nejekonomičtější trasy. Navíc lidé často mají naučenu nějakou trasu a diví se, že řidič jede jinou cestou. Záleží taky na konkrétním provozu.

Dám příklad. Třeba na Evropské by řidič nyní stál tři čtvrtě hodiny, a tak třeba zvolí delší, ale mnohem rychlejší cestu.

My nyní připravujeme aplikaci, kdy si zákazník v chytrém telefonu bude moci zkontrolovat, jaká je nejkratší trasa. Pokud taxikář zvolí z nějakého důvodu jinou, tak mu naprosto přesně spočítá, kolik by měla cesta stát, tedy všechny tři položky od nástupního poplatku, přes vlastní taxu za kilometr po cenu za provozní čekání. My už ji čtyři měsíce úspěšně testujeme na dispečinku a od ledna počítám, že ji budou moci využívat zákazníci.

Je něco, čeho by se měli zákazníci vyvarovat?
Určitě je mnohem lepší přivolat si taxi přes dispečink, než na něj mávnout na ulici. Je velký rozdíl, jakým způsobem se řidiči chovají na ulici a jakým způsobem se chovají, pokud jedou přes dispečink. Od něj zákazník po objednání dostane ihned informaci, kolik je přibližná cena bez provozního čekání. Ti řidiči to ví, a pak si nedovolí téměř nic.

Dispečink má navíc o jízdě celou řadu informací, které pomohou při vyřízení případné stížnosti, ale třeba i toho, když cestující v autě něco ztratí nebo zapomene. U aut objednaných přes dispečink to v devětadevadesáti procentech případů dostane zpět.