Radlickou radiálu brzdí stovky stížností, obyvatelé chtějí méně sjezdů

  4:04aktualizováno  4:04
Obyvatelé pražských Jinonic poslali stovky námitek proti spojení vnějšího a vnitřního silničního okruhu. Místní spolky se bojí hluku a zvýšené dopravy v okolí. Žádají proto méně sjezdů a nájezdů. Pro roky odkládanou dostavbu Radlické radiály to může znamenat další zdržení.

„Musíme nyní řešit řadu připomínek, ale já bych byl velmi nerad, kdyby se celý projekt vrátil zase na začátek, protože radiálu skutečně nutně potřebujeme,“ popisuje komplikace náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Stavební úřad Prahy 5, jenž rozhoduje o umístění stavby, zahájil v lednu územní řízení. Jenže během lhůty, která skončila 12. února, přišly na radnici stovky připomínek a námitek od spolků a iniciativ i jednotlivých obyvatel žijících v okolí.

Fotogalerie

„Zejména začátkem února bylo denně adresováno na úřad velké množství námitek. Prozatím jich evidujeme zhruba 300 až 350. Konečné číslo ale ještě není známo, stále je zapracováváme do systému,“ sdělil koncem minulého týdne mluvčí Prahy 5 Jakub Večerka.

Podle něj se připomínky nejčastěji týkají obav z hluku a znečištění ovzduší, z rozlévání dopravy do okolních ulic v případě kolon na radiále a také požadavku na zahloubení komunikace ve větším rozsahu, než je nyní plánováno. A to například do oblasti kolem sídliště Botanica nebo Tyršovy a waldorfské školy.

Místní protestují už několik let

Řada obyvatel Jinonic, Radlic i Nových Butovic dlouhodobě protestuje proti chystané podobě dopravní tepny. Obávají se negativních dopadů na kvalitu života v jejím okolí a zároveň tvrdí, že se radiále v navrhované podobě nepodaří odvést tisíce aut, které dnes úzkými ulicemi rezidenční zástavby projíždějí.

Proto také žádají minimalizování počtu sjezdů a nájezdů zejména v oblasti Jinonic. I kvůli tomu už dříve sepsali petici, pod kterou se dosud podepsalo 1 200 lidí.

„Přes vstřícný přístup radních Prahy 5 nerespektuje předložený projekt všechny požadavky občanů Jinonic, které byly předmětem petice z roku 2012. Opět zdůrazňujeme, že stavbu jako takovou neodmítáme, ale stále trváme na tom, aby byla postavena s maximálním ohledem na obyvatele žijící v jejím bezprostředním okolí,“ říká předseda petičního výboru a místní obyvatel František Čuba.

Trasa Radlické radiály. (26.2.2018)

Trasa Radlické radiály. (26.2.2018)

Na druhou stranu Praha nutně potřebuje kapacitní komunikaci, která rychle odvede zejména tranzitní dopravu z celé oblasti. A stovky stížností znamenají další citelné zdržení.

„Vzhledem k množství připomínek, které musí Praha 5 vypořádat, se celá příprava pochopitelně zpozdí,“ potvrzuje mluvčí Večerka.

S tím se začíná smiřovat i hlavní město jako investor celého projektu. „Musíme najít kompromis, protože některé námitky jsou zjevně relevantní. Připravíme podklady za investora a budeme se bavit s městskou částí,“ slibuje náměstek Dolínek. Jako nejzásadnější vnímá požadavek na zakrytí radiály v její horní části.

Pokud by na něj město nakonec přistoupilo, rozdělí stavbu pravděpodobně na etapy. Nejdříve by vznikla samotná komunikace a až poté by se dočkala ochranné bariéry.

Hlavní město stále věří, že se mu podaří územní rozhodnutí získat ještě letos. Pokud k dohodě s kritiky dojde, stavět by se mohlo během tří let. 

„Nechci to úplně srovnávat se současnou situací kolem Libeňského mostu, ale laciný aktivismus pak postihne všechny obyvatele žijící v blízkosti Radlické ulice, která je v současnosti zcela zahlcená auty,“ dodává Dolínek.

Pokud stavební úřad Prahy 5 po vypořádání všech námitek na konci řízení vydá kladné územní rozhodnutí, bude muset projekt získat ještě stavební povolení. O něm však už bude rozhodovat stavební odbor magistrátu.

5,5 kilometru ve třech tunelech

Chystaná čtyřproudová komunikace by měla navázat na čtyři kilometry dlouhou část zbudovanou už mezi lety 1976 a 1980. Nově povede částečně kolem zástavby Stodůlek, Butovic, Jinonic i Radlic a napojí se na vnitřní Městský okruh v oblasti Zlíchova u Dobříšské. Cestou přetne také například ulice Bucharova, Řeporyjská nebo Radlická.

Nová část má být dlouhá 5,5 kilometru, z toho více než polovina trasy povede pod zemí. Celkem tři tunely – Radlice, Butovice a Jinonice – budou dohromady měřit 2,8 kilometru. Kromě toho město počítá s pěti mimoúrovňovými křižovatkami a třemi lávkami pro pěší. Stavba zasáhne do území Prahy 5 a Prahy 13.

Výsledky voleb 2018

Výsledky komunálních voleb do zastupitelstev městských částí a obvodů a do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do Senátu

Ve Středočeském kraji ve druhém kola voleb do Senátu vyhrál v obvodu Mladá Boleslav: Raduan Nwelati a obvodu Benešov: Zdeněk Hraba. V Praze byl zvolen v prvním kole senátorem v Praze 4 Jiří Drahoš, ve druhém kole v obvodech Praha 2: Marek Hilšer, Praha 8: Lukáš Wagenknecht, Praha 12: Pavel Fischer.



Nejčtenější

Rodina pohřbila Jana Kočku mladšího, smuteční průvod zastavil dopravu

Smutečního průvodu a pohřbu Jana Kočky mladšího se zúčastní desítky lidí...

Smuteční průvod kvůli smrti Jana Kočky mladšího vešel krátce po třetí hodině na Olšanské hřbitovy. Rakev přivezlo...

Zemřela chovatelka uštknutá mambou, podle lékařů ale z jiné příčiny

Mamba zelená, kterou odchytil herpetolog do boxu. (05.10.18)

Žena, kterou v minulém týdnu uštkla mamba zelená, zemřela. Podle lékařů ale nebyl příčinou útok smrtelně jedovatého...



Kočkův pohřeb zastaví dopravu na Vinohradské, i když starosta nesouhlasí

Alexander Bellu (12.6.2018)

Radnice Prahy 3 v čele se starostou Alexandrem Belluem nesouhlasí s povolením smutečního průvodu za Jana Kočku, který...

Můj první kůň byl divoch koupený přes internet, vzpomíná Kellnerová

Parkurová jezdkyně Anna Kellnerová v září 2018

Dva týdny před Vánocemi se jí splní sen. Představí se domácímu publiku na unikátním jezdeckém svátku. Anna Kellnerová...

Prahu zaplnily sdílené koloběžky, jezdci ohrožují lidi jízdou po chodnících

Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách (12. října 2018)

Segwaye i skútry z centra zmizely, chodci v Praze však stále musejí být na pozoru. Hlavní město zaplavila „zelená vlna“...

Další z rubriky

Jedna z lávek na železničním mostě u Výtoně je průchozí, další bude za rok

Skončila oprava lávky pro pěší na železničním mostě na Výtoni (18.10.2018)

Od čtvrtka zase mohou chodci přecházet z pražské Výtoně na Smíchov po lávce na železniční mostě. Technická správa...

Soused domu uprchlé mamby volal strážníky na hada ve sklepě, byl gumový

Ilustrační snímek

Pražští strážníci se ve čtvrtek vrátili do Hlubočep hledat dalšího hada. Nedaleko místa, kde utekla mamba zelená, se...

Řidič dodávky nepřežil na Kladensku srážku s kamionem

U obce Hořešovice na Kladensku se srazila dodávka s kamionem. Řidič dodávky...

Nedaleko obce Hořešovice na Kladensku se krátce po poledni srazila dodávka s kamionem. Na místě zemřel jeden člověk....

Feel Eco – Přírodní produkty nejvyšší kvality pro péči o tělo i domácnost
Feel Eco – Přírodní produkty nejvyšší kvality pro péči o tělo i domácnost

Děti jsou to nejdůležitější, co v životě máme. Pro mnohé z nás se staly motivací pro odpovědnější jednání. Jak napsal autor Malého prince, Antoine de Saint-Exupéry „Zemi nedědíme po předcích, ale vypůjčujeme si ji od našich dětí.“ Nadčasový citát krásně vystihuje základní principy, kterými se řídí břeclavská značka Feel Eco.

Najdete na iDNES.cz