Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modré zóny chtějí i pražská předměstí. Podle odborníků je to nesmysl

  12:10aktualizováno  12:10
Řidiče čeká od ledna příštího roku rozšíření modrých zón také do Prahy 5, 6, na Jarov a částečně do Prahy 11. A zóny chtějí další radnice. Někteří dopravní experti ale pochybují, že se tím vyřeší potíže s parkováním. V centru podle nich smysl měly, na okraji jde jen o pohodlné řešení pro politiky.

Modré zóny se rozšíří i na okraj města. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

Už nyní magistrát hlásí zájem dalších městských částí, které by rády v některých lokalitách na svém území řešily parkování s pomocí placených parkovacích zón.

"Jedná se o Prahu 4, 8, 9, 13, 18 a Klánovice," vyjmenoval náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek. Ten již v lednu řekl, že přání městských částí ohledně parkovacích zón bude magistrát brát v potaz.

Zmíněné radnice zatím připravují projekty, jinde prověřují, kde přesně má zavedení zón smysl. Kdy se zavedou, zatím není rozhodnuto. Třeba radní Prahy 9 Tomáš Holeček věří, že v druhé polovině příštího roku by zóny mohli mít ve Vysočanech.

Velké rozšiřování oblastí placeného stání se ale podle některých odborníků zcela mine účinkem. Problém s nedostatkem míst se prý horlivým zaváděním zón nevyřeší.

Nové modré zóny v Praze

Praha 3
Zavede je na Jarově.

Praha 4
Prověřuje možnost zavést zóny podél trasy metra C.

Praha 5
Zóny budou hlavně na Smíchově.

Praha 6
Zóny budou v centrální části Dejvic, v Bubenči na Hradčanech a v Bělohorské ulici.

Praha 8
Prověřuje, zda by parkování zóny pomohly. Úřad se nyní zaměřil na Karlín, Libeň a okolí stanic metra Kobylisy a Ládví.

Praha 9
V první fázi chce zóny ve Vysočanech. Poté na i Proseku.

Praha 11
Zóny chce zavést v okolí stanic metra na území městské části.

Praha 13
Rovněž chce zóny v okolí stanic metra.

Praha 18
Zóny chce primárně v okolí veletržního areálu, ale rozsah zón je ještě otevřený.

Klánovice
Radnice chce zóny ideálně na celém území, minimálně u železniční zastávky.

Zdroj: Magistrát hl. města Prahy

"Už je to neúnosné, je to diskriminace lidí, kteří si chtějí v městské části něco vyřídit či přijíždějí za zaměstnáním," uvedl Petr Moos z ČVUT.

K jeho názoru se přiklání i další dopravní odborník František Lehovec. "Toto řešení mělo smysl v centru. Umožnilo parkování rodinám. Cestování za prací do srdce Prahy je nežádoucí, a proto se regulovalo. V okrajových čtvrtích zóny dostihnou všechny řidiče stejně. Nevím, co to má za smysl. Pro radní je to nejpohodlnější, jenže tudy cesta nevede. Budou zapotřebí parkovací domy," řekl.

Radnice: Zóny chtějí sousední čtvrti, tak my také

Rozšiřování zón do dalších městských částí ale neznamená, že by se platilo ve všech ulicích. Se zónami počítají ve vybraných lokalitách.

"Zjišťujeme, jestli se vyplatí zóny zavést v Karlíně, Libni a v okolí stanic Kobylisy a Ládví. Naše ulice jsou přetížené dopravou. Navíc některé čtvrti zóny mají, další je plánují. Zůstali bychom jako ostrůvek bez nich," vysvětlil místostarosta Prahy 8 Michal Švarc. Podobné důvody zmínily i další radnice.

Podle Švarce není v jeho městské části příliš prostoru pro nové parkovací domy. Navíc jej od těchto úvah prý odradily zkušenosti jiných radnic. "Mají s parkovacími domy poměrně negativní zkušenosti. Občané neradi chodí pěšky a neradi platí za jakékoliv parkování. Parkovací domy jsou pak poloprázdné," tvrdí Švarc.

Parkovací budovy přitom velmi dobře fungují v evropských městech a příkladem může být Berlín. Výrazně by také pomohlo, kdyby dojíždějící mimopražští řidiči měli možnost zaparkovat na parkovištích P+R. Někde ale chybí a ta stávající, třeba Černý Most, už kapacitně nestačí.

"Je potřeba, aby se zaváděním zón existovala alternativa pro ty, kteří do té městské části musí," dodal dopravní expert Robert Šťastný.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ulice Palackého v Jaroměři, kde se auto srazilo s chodcem (2.2.2015).
Řidič přejel ve Slaném opilce ležícího na ulici, od nehody ujel

Policie pátrá po neznámém řidiči, který o víkendu v brzkých ranních hodinách přejel na ulici ve Slaném opilého muže a několik metrů ho vláčel za autem. Poté z...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přeplněným nočním tramvajím odlehčí autobusy, dojedou až na okraj Prahy

Začátkem října začne v noci jezdit v Praze více autobusů, které posílí noční spojení tramvajových spojů. Navíc bude několik linek prodlouženo až do okrajových...  celý článek

Na stěnách pražské kanalizace se usazuje tuk. Při větším množství hrozí ucpání...
VIDEO: Pražskou kanalizaci ucpává tuk z restaurací, někdy i hokejky

Pražská kanalizace se zanáší tuky a nerozpustným odpadem nejen z domácností. Průtok zhoršují především restaurace, které do kanálů vylévají jedlé tuky a oleje....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.