Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rath radí lidem v Milovicích, jak hlasovat v referendu. Poslal jim 3 600 dopisů

  15:06aktualizováno  15:06
Středočeský hejtman David Rath se pokouší nepřímo ovlivnit výsledek referenda v Milovicích na Nymbursku. Sám hlasovat nemůže, tak radí ostatním. Rozeslal už 3 600 dopisů.

Lidé proti elektrárně protestovali již v dubnu. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

V referendu, které se bude konat zároveň s říjnovými komunálními volbami, budou lidé rozhodovat o výstavbě fotovoltaické elektrárny v areálu bývalého letiště Boží Dar.

Podle Ratha, kterého se komunální volby netýkají, je otázka referenda sepsána záludně. Rozeslal proto v posledních dnech 3 600 dopisů, které už dostaly milovické domácnosti do svých schránek (dopis si přečtěte zde). V nich radí, jak mají lidé správně chápat otázku, na niž budou v referendu odpovídat.

Podle zástupců Transparency International, kteří ve středu večer o referendu i Rathových dopisech diskutovali s místními, je to ale nepřípustné. Je to podle nich za hranicí toho, co si politik může při komunikaci s veřejností dovolit, zejména kvůli tónu dopisu.

"Už to, že to rozeslal do jednotlivých schránek, je hodně neobvyklé, je na tom vidět jeho eminentní zájem. Ale absolutně nepřijatelný je tón toho dopisu, ta manipulace a strašení velkým dopravním letištěm, které Milovičtí už v minulosti odmítli. Je to nefér," konstatuje Petr Jansa, vedoucí právní poradny Transparency International.

O ČEM JE REFERENDUM

Otázka, na niž budou občané 15. a 16. října odpovídat: Souhlasíte s tím, aby zastupitelstvo města Milovice zachovalo současně platný územní plán v části města, a to v areálu Boží Dar, umožňující stavby pro bydlení, podnikání, sportování a další aktivity?

Výňatek z Rathova dopisu: Chci varovat před nebezpečnou manipulací s hlasy občanů. Je pravděpodobné, že svým ANO můžete otevřít cestu vzniku letiště, které bylo v minulosti řadou z vás odmítáno. Pokud vyslovíte své ANO této otázce, pak může i Středočeský kraj přehodnotit své negativní stanovisko k obnovení činnosti letiště v této lokalitě.

Rath však tvrdí, že bez něj by obyvatelé Milovic nemuseli otázku správně pochopit.

"Otázka je postavena zákeřně. Autoři otázky nehrají s otevřenými kartami a já chtěl lidem napsat, že je to podvod a past. Pokud se nechají zmýlit a ošálit a vysloví se pro ano, pak si možná ani neuvědomují, že se tím vyslovili nejen proti sluneční elektrárně, ale i pro nákladové letiště," prohlásil Rath.

Nákladové letiště byl záměr, s nímž v minulosti přišlo bývalé vedení Středočeského kraje v čele s Petrem Bendlem (ODS). Řada lidí to však odmítala a dodnes je to pro ně větší strašák než elektrárna. Autoři otázky referenda však Rathův výklad odmítají.

"My jsme mu dokonce napsali odpověď na jeho dopis. Stojí v ní, že je sice dobrý rétor, ale ať na lidi nedělá bu bu bu, bojte se, budete tu mít cargo letiště," reagoval Josef Petráš, předseda petičního výboru. V Milovicích totiž před časem vznikla petice, která bojovala proti vzniku sluneční elektrárny.

Stavbě elektrárny může zabránit neúčast v referendu

Současné vedení kraje v čele s Davidem Rathem však fotovoltaickou elektrárnu podporuje. A právě kraj je majitelem pozemků, na nichž má být obří elektrárna vybudována. V tuto chvíli stavbě mohou zabránit jen dvě věci.

Za prvé: kdyby k referendu přišlo minimum lidí. Milovice jsou nízkou účastí ve volbách známé. "Kdyby jich přišel dostatečný počet, nikdo by jejich rozhodnutí už nemohl zvrátit. Referendum je na rozdíl od petice závazné, nahrazuje rozhodnutí zastupitelstva," zdůraznil Petr Jansa.

Aby stavbě elektráren místní lidé zabránili, muselo by přijít hlasovat alespoň 35 procent oprávněných voličů. A je nutné, aby se alespoň čtvrtina z nich vyslovila pro ano.

Zadruhé: může se však stát i to, že investor si plány rozmyslí. Pokud totiž vítěz tendru, konsorcium několika firem, smlouvu do poloviny prosince nepodepíše, kraj vypíše soutěž novou.

"Ze strany kraje je smlouva podepsána, není podepsána ze strany vítěze soutěže. Podle našich informací stále váhá, zda při změněných podmínkách do projektu půjde," potvrdil Rath v narážce na snížení dotací státu.

O budoucnosti projektu už jednali i středočeští radní. "Podle posledních informací to vypadá, že vítěz tendru smlouvu podepíše s tím, že tam nevznikne elektrárna, všechno ostatní z vítězného projektu však ano. Tedy vědecko-technologický park, hotel, nějaké věci na podporu turistického ruchu a tak dál," potvrdil náměstek hejtmana Marcel Chládek.

Referendum tyto plány může pohřbít. Vítězný návrh, ať s elektrárnou či bez, počítá s aspoň částečnou změnou územního plánu.

Fotovoltanická elektrárna nebo nákladní letiště má být v areálu bývalého letiště Boží Dar.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Okolo 5. kilometru dálnice D6 nabouralo v mlze okolo deseti aut. (18.10.2017)
Prahu obklopila mlha, na dálnici D6 se srazilo až deset aut

Na dálnici D6 nedaleko ruzyňského letiště se v ranní mlze srazilo více aut. Záchranáři zatím ošetřili několik lehkých zranění. Ve směru na Prahu se tvořily...  celý článek

Vzhled interiéru je kompletně z hlavy obou mladých nadšenců. Vše navrhují bez...
Kavárna, co hledá jméno by mohla mít smlouvu na rok a přísnější pravidla

Vedení Prahy 5 se sešlo s nájemníky domu, který sousedí s Kavárnou, co hledá jméno a dohodli se na nových podmínkách, za nichž by bylo možné podnik na Smíchově...  celý článek

V obchodním centru Atrium Flora byl pobodaný muž, případem se zabývá policie...
Odložený kufr uzavřel část centra Flora a Vinohradské, nebyl nebezpečný

Podezřelé zavazadlo zastavilo na desítky minut provoz u obchodního centra Flora v Praze. Auta ani tramvaje nemohly projet přilehlou křižovatkou ulic Jičínská a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.