Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Rathův úřad přidal na plánovaný obchvat Prahy dva pruhy, opozice se zlobí

  • 29
Návrh středočeského hejtmanství na obchvat Prahy, který by ulehčil tamní dopravě, se místním starostům nelíbí. Plánovanou dvouproudovou silnici chce hejtmanství nově čtyřproudou. Kraj by tak ušetřil, silnice 1. tříd totiž platí stát. Starostové krajské vládě vedené Davidem Rathem vyčítají, že s nimi projekt dřív neprojednala.

Hejtmanství totiž přišlo s nápadem na čtyřproudou silnicí, která by de facto spojila ruzyňské letiště s teplickou, hradeckou a brněnskou dálnicí.

O "Rathově dálnici", jak projekt nazvali opoziční zastupitelé, se živě diskutovalo na pondělním jednání krajského zastupitelstva.

Ze dvou pruhů se staly čtyři, které by platil stát

"Vy jste nás postavili před hotovou věc a ještě jste ministru dopravy namluvili, že jste ji s námi projednali," vyčetl vedení Středočeského kraje starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček (STAN).

Středočeští Starostové a nezávislí spolu s ODS mají za to, že úřad porušil stavební zákon, protože záměr neprojednal s městy, ministerstvem pro místní rozvoj a veřejností.

"Nová dálnice je rovněž v rozporu s politikou územního rozvoje," podotkla zastupitelka Věra Kovářová (STAN).

Hejtmanův náměstek Marcel Chládek z ČSSD, do jehož kompetence připravovaná stavba spadá, oponuje, že vedení kraje postupuje správně. "Domluvili jsme se ale s Davidem Rathem, že záležitost prověříme," řekl Chládek MF DNES.

STAN spolu s ODS protestují zejména proti rozšíření obchvatu ze dvou pruhů na čtyři. Podle nich nelze před dvěma lety navržený projekt dvoupruhé silnice jen tak "od stolu" překreslit na dálnici.

Od "Rathovy dálnice" se podle nich distancují i architekti, kteří původní návrh obchvatu měst na severozápadě kraje připravili.

Návrh obchvatu kolem Prahy, se kterým přišel Středočeský kraj.

Chládek se snažil opozici uklidnit, že jde o jen "o zakreslení komunikace do mapy", aby v ní byla před koncem roku, kdy končí územní plány velkých celků.

Podle Chládka jde o formalitu, která neznamená, že bude čtyřproudovka spojující "chomutovskou dálnici" R7 s teplickou, hradeckou a brněnskou realizována.

"Pokud by opozice zablokovala zásady územního rozvoje kraje, byla by to katastrofa. Zakonzervovala by tím všechny práce," řekl Chládek.

Rozšířením obchvatu ze dvou pruhů na čtyři by kraj přenesl finanční odpovědnost za investici na vládu. Peníze na silnice první třídy totiž jdou ze státního rozpočtu. "Varoval jsem kolegy, že kraj na obchvat peníze nemá. Šetřili bychom na něj minimálně dalších dvacet let,“ poznamenal Rathův náměstek.

Pozor na spekulanty, varuje poslankyně

Středočeská poslankyně Helena Langšádlová (TOP 09) souhlasí, že nepřijetí zásad územního rozvoje by byla pro region pohroma. Vidí to ale i z jiného úhlu. Varuje, že by se tím otevřel prostor pro spekulanty a odpůrce důležitých dopravních a energetických staveb.

"V období bez platných zásad by mohla být vydána územní rozhodnutí v budoucnu blokující například výstavbu vysokorychlostních železničních tratí a stát by byl nucen zaplatit za výkup pozemků mnohonásobně vyšší ceny nebo hledat jiné trasy," vypočítala Langšádlová rizika.