VIDEO: Adélu s Tondou rozeberou, tunel z Dejvické do Motola je hotov

  • 8
Tunel už propojil oba konce prodlouženého úseku metra A z Dejvické do Motola. Razicí štíty Tonda s Adélou dorazily na Dejvickou a jejich řezné hlavy se dostaly až ke kolejišti pod ulicí Evropská, kde se nyní obracejí soupravy na konečné "áčka".

"Tonda a Adéla svou pouť podzemím Prahy končí. Jejich práce byla náročná a záslužná a díky unikátní tunelářské technologii navíc i maximálně šetrná a bezpečná," řekl primátor Bohuslav Svoboda.

Díky prodlouženému úseku se tak zlepší cestování lidem, kteří žijí například na Červeném Vrchu. "Cesta z nemocnice Motol na Můstek se zkrátí na pouhých 15 minut. Zrychlení dopravy ocení přibližně 930 tisíc pacientů ročně, ale i návštěvy hospitalizovaných," uvedl generální ředitel Dopravního podniku Milan Křístek.

Každý ze štítů "vykutal" 4 177 metrů tunelu, nejvyššího výkonu dosáhla Adéla, když za jeden den zvládla 37 metrů. Celkem štíty odtěžily čtvrt milionu krychlových metrů horniny a osadily 32 400 železobetonových segmentů, které tvoří definitivní "stěny" tunelů. Tonda se z Vypichu vydal 12. dubna 2011, Adéla vyrazila o tři měsíce později, 14. července.

"Štíty budou v následujících dnech rozebrány a po repasi připraveny na další nasazení," uvedla mluvčí magistrátu Tereza Králová.

Řezná hlava štítu i s ochranným válcem bude nyní zčásti rozebrána, zčásti rozřezána a odvezena metrem v nočních hodinách. Zbylé části včetně plošin vycouvají do velké podzemní kaverny pod Evropskou ulicí a do boku, do zajištěné stavební jámy v Kanadské ulici, kde budou postupně demontovány a vyzdviženy na povrch, odkud je odvezou nákladní auta.

Na prodlouženém, zhruba šestikilometrovém úseku budou celkem čtyři stanice. Praha by měla podle rozpočtu zaplatit za prodloužení metra do Motola 22,5 miliardy korun. Úsek má být zprovozněn v roce 2014.

,