Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počet sdílených kol v Praze vzroste, mají se zapojit do městské dopravy

  18:28aktualizováno  18:28
Magistrát se rozhodl, že vlastní službu sdílených kol zavrhne a bude spolupracovat se soukromými firmami. Ty chtějí využít nejmodernější technologie. Nová služba však může být i problematická. Hrozí, že stovky kol zablokují dopravu ve městě. Radní proto v úterý schválili obecná pravidla pro provozovatele.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Pavlína Kozáková

„Bikesharing má pomáhat lidem v dopravě po městě, ale rozhodně nesmí skončit tím, že budou kola překážet na ulicích,“ říká náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Mezi nová opatření patří viditelné označení kol názvem provozovatele, identifikačním číslem a telefonním číslem pro hlášení případných problémů. Firmy samy také ponesou plnou odpovědnost za škody způsobené uživateli včetně nevhodně nebo nebezpečně odložených kol. K tomu musí být dostatečně pojištěny.

Tyto společnosti budou mít dále povinnost projednat přímo s dotčenými městskými částmi vhodná a bezpečná místa k odkládání kol, informovat o nich, přesouvat na ně špatně stojící kola a z ulic odstraňovat kola poškozená nebo nepojízdná. 

Stanovení jasných podmínek vítá i Ondřej Mirovský (Pro7/Zelení), místostarosta Prahy 7, na jejímž území kromě už všeobecně zavedených Rekol od loňského podzimu funguje ve zkušebním provozu i obdobná služba OFO. „Důležitým prvkem pravidel je právě dohoda s konkrétními městskými částmi, které mají své individuální přání a potřeby,“ říká Mirovský.

Firmy se o Prahu zajímají

Nabídka sdílených kol se v Praze s největší pravděpodobností výrazně rozšíří už od letošní sezony. Právě kromě růžových bicyklů, které nabízí společnost Rekola, se připojuje také služba OFO. A podle informací MF DNES se o možnost podnikání v české metropoli vážně zajímají i další bikesharingové firmy, jako OBIKE, Velonet a URBO.

Očekávaný nárůst souvisí s masivním rozvojem nových technologií znamenajících lákavý byznys pro řadu zejména zahraničních investorů. V evropských městech dosud běžně fungoval režim umožňující půjčování i vracení jízdních kol pouze do určených stojanů na pevně daných místech.

Nyní se však rozvíjí takzvaný bezstanicový systém, který je založen na sledování jízdních kol pomocí GPS. Ta mohou uživatelé odložit kdekoliv a pro půjčení jim stačí mít jen příslušnou aplikaci v mobilním telefonu.

Podobně dnes fungují i Rekola, kterých bylo minulý rok v provozu kolem 350 a letos by se měl jejich počet znovu zvýšit. Také spoluzakladatel projektu Vít Ježek rozhodnutí Prahy schvaluje.

Podle něj se však jedná o naprosté minimum, které by měli provozovatelé splňovat. „Dobře, že město dává mantinely, ve kterých se budou jednotliví poskytovatelé pohybovat. Ze zkušeností odjinud je patrné, že část z nich nedokáže udržet kvalitu, aby kola například nepřekážela,“ myslí si Ježek. Následkem se pak podle něj může strhnout lavina negativních reakcí veřejnosti vůči všem provozovatelům bez rozdílu.

Kola v integrované dopravě

Kromě stanovení pravidel hodlá magistrát v dalším kroku navázat s bikesharingovými firmami i užší spolupráci a do budoucna je zapojit do systému Pražské integrované dopravy. Tomuto tématu se podle náměstka Dolínka bude věnovat právě vznikající pracovní skupina.

„Propojení s městskou hromadnou dopravou považuji za mimořádně důležité, členy pracovní skupiny k bikesharingu proto budou i zástupci organizátora hromadné dopravy ROPID a dopravního podniku,“ slibuje Dolínek.

Město také definitivně opouští svoji dosavadní strategii. Protože ještě před dvěma lety plánovalo zavést vlastní systém sdílení kol. Tato snaha však skončila značným neúspěchem. Přípravy zahájila Praha v roce 2014 a o dva roky později pověřila dopravní podnik vypsáním výběrového řízení na provozovatele. 

Tendr však následně zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kvůli množství nedostatků. „Nemůžu předvídat, co se stane v budoucnosti, ale v současné době Praha neuvažuje o systému, jehož zřízení by bylo dotované městem,“ dodává náměstek.




Nejčtenější

Výtoňský most je neopravitelný a půjde k zemi, na základech vyroste kopie

Železniční most spojující pražský Smíchov s Výtoní. (23. května 2018)

Železniční most spojující Výtoň se Smíchovem chce Správa železniční dopravní cesty zbourat. Podle studie, kterou si...

Češi do Evropy: Plzeň a Slavia mají pohárový podzim, Jablonec je blízko

GÓL, část druhá. Míč už je v síti a fotbalisté Slavie slaví úvodní branku duelu...

Mistr ve skupinové fázi Ligy mistrů, stříbrný tým nejvyšší domácí soutěže v 3. předkole Champions League s případnou...



Podivnosti kolem zápasu o titul. Nasazení videa neumožní delegace

Roman Hrubeš během on-line testu videorozhodčího při utkání Sparta vs. Mladá...

V sobotním předposledním kole fotbalové ligy, kdy se může rozhodnout o všech nejdůležitějších pozicích v tabulce,...

Kolona kamionů před omezením na D1 narostla na víc než patnáct kilometrů

Kolona kolem 15. kilometru D1 ve směru na Brno po osmé hodině ráno.

Jen velmi pomalu se ráno rozjížděla mnohakilometrová kolona, která vznikla kvůli problému v rekonstruované středočeské...

Strážníci „složili“ a spoutali řidiče na Václaváku. Prý nespolupracoval

Pražská městská policie zasahovala proti zastavení na zákazu zastavení

Na sociálních sítích se v těchto dnech objevilo více než rok staré video zachycující konflikt mezi strážníky a řidičem,...

Další z rubriky

Policie dopadla muže, který přepadl poštu na Kutnohorsku a zranil ženu

Česká pošta. ilustrační snímek

Středočeští policisté v uplynulých dnech zadrželi muže podezřelého z přepadení pošty v Tupadlech na Kutnohorsku. S...

Na Příbramsku voda ničila za miliony, Obecnice nemá most

Obyvatelé Zaječova na Berounsku uklízejí následky povodně, která zničila...

Povodeň v Obecnici na Příbramsku způsobila podle prvotních odhadů škody zhruba za deset milionů korun. V obci neteče...

Jezdec na koloběžce nepřežil na Příbramsku srážku s nákladním autem

Koloběžka s přídavným motorkem. Příjemné vozítko, které se stalo muži v...

Všechny složky integrovaného záchranného systému v sobotu před polednem vyjížděly ke srážce nákladního automobilu a...

Advantage Consulting, s.r.o.
KONSTRUKTÉR – AUTOMOTIVE

Advantage Consulting, s.r.o.
Středočeský kraj
nabízený plat: 43 000 - 55 000 Kč

Najdete na iDNES.cz